בלי ששמנו לב, עברו כבר כמעט שני עשורים מאז שנבחרת ברזיל הניפה בפעם האחרונה את גביע העולם. כשיגיע המונדיאל בקטאר, בחורף 2022, יחלפו כבר למעלה מ-20 שנים מאז שרונאלדו, ריבאלדו ורונאלדיניו ניצחו 0:2 את גרמניה בגמר של 2002 ביוקוהאמה.
ברזיל היא שיאנית הזכיות בגביע העולם. המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה הוכתרה כאלופת העולם חמש פעמים, ומבחינתה 20 שנים בלי הגביע זה פשוט יותר מדי. הלילה תתחיל הסלסאו את הדרך הארוכה לעבר הזכייה השישית בגביע, במונדיאל שיתקיים בעוד למעלה משנתיים.
7 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
ניימאר. פותח קמפיין
(צילום: AFP)
אבל לפני שתגיע לקטאר תצטרך ברזיל לעבור את טורניר המוקדמות הארוך והמפרך ביותר בעולם: 18 משחקים במוקדמות של דרום אמריקה. ב-3:30 לפנות בוקר (בין שישי לשבת) תארח את בוליביה בסאו פאולו, במשחק הראשון שלה בבית הדרום אמריקני, ממנו יעפילו למונדיאל ארבע הראשונות מתוך עשר נבחרות.
7 צפייה בגלריה
ברזיל זוכה במונדיאל 2002
ברזיל זוכה במונדיאל 2002
ברזיל זוכה במונדיאל 2002. זוכרים?
(צילום: AP)

עלו בקושי, והניפו גביע

ברזיל מעולם לא נכשלה במוקדמות ולמעשה היא הנבחרת היחידה ששיחקה בכל המונדיאלים שהתקיימו עד היום, מאז הראשון ב-1930 באורוגוואי. על הנייר, גם הפעם הסלסאו צריכה להעפיל, אבל בתכל'ס זה הרבה יותר קשה ממה שזה נשמע. קשה להאמין, אבל ברזיל כמעט והחמיצה את המונדיאל ביפן ובדרום קוריאה ב-2002 – זה שבו זכתה לבסוף – כשהייתה על סף הדחה במוקדמות. במחזור הלפני אחרון היא נוצחה בבוליביה, ההפסד השישי שלה באותו טורניר, והיה חשש אמיתי שבפעם הראשונה היא תישאר בבית. לבסוף, השחקנים של לואיס פליפה סקולארי ניצחו את ונצואלה – והשאר היסטוריה.
אז איזו ברזיל נראה הלילה ובכלל, מה עבר על הסלסאו מאז ההפסד הכואב לבלגיה ברבע גמר המונדיאל ברוסיה ב-2018? צ'יצ'ה, המאמן בן ה-59, שנמצא בתפקיד כבר למעלה מארבע שנים, מאמין שיש לו כעת נבחרת טובה יותר מזו שעמדה לרשותו לפני שנתיים וחצי. ההוכחה לכך ניתנה לפני שנה, כשברזיל זכתה בקופה אמריקה, הזכייה הראשונה שלה מאז 2007. בגמר היא ניצחה את פרו, אבל משמעותי הרבה יותר היה הניצחון 0:2 בחצי הגמר על היריבה הגדולה ארגנטינה.
מי שלא היה שותף לזכייה בקופה אמריקה היה ניימאר, שנפצע זמן קצר לפני תחילת הטורניר. היו שטענו אז שהנבחרת נראתה טוב יותר בלי ניימאר מאשר יחד איתו. חלק מהפרשנים אמרו כי הוא שחקן שאוהב לגנוב את ההצגה וכשהוא לא משחק, יש חלוקה שיוויונית יותר של האחריות בקרב יתר השחקנים.
אז נכון, ניימאר הוא סופרסטאר, ולפעמים הוא גם מתנהג כמו פרימדונה. אבל אין מאמן בעולם שיוותר עליו מרצונו החופשי. אנחנו מדברים על שחקן שהבקיע 61 שערים ב-101 משחקיו במדים הלאומיים. למעשה בכל ההיסטוריה של הנבחרת רק שני שחקנים, פלה ורונאלדו, הבקיעו יותר ממנו. וכאשר הוא יבקיע את השער הבא שלו, הוא ישתווה לרונאלדו "השמן". כן, אותו אחד שהבקיע צמד בגמר מונדיאל 2002.
7 צפייה בגלריה
ניימאר באימון ברזיל
ניימאר באימון ברזיל
ניימאר באימון. הזדמנות אחרונה
(צילום: רויטרס)
ניימאר לא ילד. במונדיאל בקטאר הוא כבר יהיה בן 30. יכול להיות שזו תהיה ההזדמנות האחרונה שלו לזכות בגביע העולם. מי יודע איפה הוא יהיה ומה יהיה מצבו ב-2026. ב-2010 הוא היה צעיר מדי ולא נכלל בסגל. ב-2014 הוא היה הכוכב הגדול, אבל נפצע בגבו ברבע הגמר מול קולומביה. ואף אחד לא יודע איך היה מסתיים חצי הגמר ההוא מול גרמניה אם ניימאר היה כשיר.
למונדיאל ברוסיה ניימאר הגיע כאחד הכוכבים הגדולים, אבל איכזב בענק. למעט גביע הקונפדרציות של 2013 וזהב באולימפיאדת ריו, הוא לא זכה בתואר משמעותי עם הסלסאו. עד שהנבחרת כבר זכתה בתואר גדול, הוא לא היה חלק ממנה בשל פציעה. וזה מציק לו.
7 צפייה בגלריה
ניימאר חוגג
ניימאר חוגג
הגיע הזמן שלו להוביל את הנבחרת
(צילום: גטי אימג'ס)

הנבחרת חשובה מהקבוצה

ניימאר לא יודה בכך בפומבי, אבל הנבחרת חשובה לו יותר מההצלחה בפריז סן ז'רמן, הקבוצה אותה ניסה לעזוב כמה פעמים ולחזור לברצלונה, ללא הצלחה. הוא מרגיש שהפעם יש לו סיכוי טוב יותר בנבחרת מאשר בעבר.
אם במונדיאל ברוסיה ברזיל שיחקה במערך 3-3-4, עכשיו היא צפוייה לשחק 1-3-2-4. המשמעות מבחינת ניימאר היא שבמקום לשחק בעיקר באגף שמאל, הוא ישחק מאחורי החלוץ, בדומה לדרך בה הוא משחק בפ.ס.ז', עם חופש פעולה מוחלט. רוברטו פירמינו יהיה חלוץ החוד, כאשר מאחוריו ישחקו ניימאר במרכז, פליפה קוטיניו מימין ואברטון משמאל.
7 צפייה בגלריה
צ'יצ'ה
צ'יצ'ה
צ'יצ'ה. שינה מערך
(צילום: EPA)
אברטון סבוליניה ("הבצל הקטן"), החלוץ בן ה-24 שכיכב בקופה אמריקה ושעבר בקיץ מגרמיו לבנפיקה, הוא הפנים החדשות של הסלסאו. אם כי מקומו בהרכב לא מובטח. על הספסל ממתין רודריגו בן ה-19 מריאל מדריד, שצ'יצ'ה צופה לו עתיד מזהיר.
שיתוף הפעולה בין ניימאר לקוטיניו אמור להיות כמעט אוטומטי. השניים הרי משחקים יחד מאז ימי נבחרת הנערים של ברזיל כשהיו בני 15. ולפחות על פי פתיחת העונה של קוטיניו בברצלונה, הוא נראה בכושר מצויין. פירמינו יפתח כאמור כחלוץ הבודד, אבל צריך לזכור שגבריאל ז'סוס פצוע, וכאשר יחזור לאיתנו הוא גם עשוי לחזור להרכב.

7 צפייה בגלריה
גמר הקופה אמריקה ברזיל מול פרו
גמר הקופה אמריקה ברזיל מול פרו
רוצים לשמח את העם
(צילום: AFP)
ההחלטה לשחק עם שני קשרים דפנסיביים, קאסמירו מריאל מדריד וברונו גימראיש מליון, התקבלה גם כדי לאפשר לשני המגינים המהירים, רנאן לודי מאתלטיקו מדריד ודנילו מיובנטוס, לתקוף כמעט ללא הגבלה דרך האגפים.
המשחק הלילה מול בוליביה יתקיים כמובן ללא קהל. צריך לזכור שברזיל נמצאת במקום השלישי בעולם מבחינת מספר האנשים שנדבקו בנגיף הקורונה, אחרי ארה"ב והודו. ביום שלישי הודיע משרד הבריאות כי בברזיל נמנו כבר למעלה מ-5 מיליון חולים, כאשר מספר המתים מתקרב ל-150 אלף.
שחקני הסלסאו, שרובם מגיעים מאירופה (רק חמישה בסגל מגיעים מהליגה המקומית), מודעים היטב למצוקות של העם הברזילאי. וגם הם יודעים עד כמה הצלחה שלהם חשובה למורל הלאומי.