אחרי שנת בנייה אחת בליגה הלאומית ושני המחזורים הראשונים בליגת העל, יישב אבי לוזון בשולחן המצומצם של סעודת ראש השנה כשהוא ומכבי פ"ת שלו צמודים בפסגה למכבי חיפה. האחיין סידר לו בינתיים מאה אחוזי הצלחה.
"גיא לוזון לא צריך להוכיח לאף אחד שום דבר, תמיד ידעתי מה הוא שווה בשבילי, אז שום דבר לא מפתיע", מתגאה היו"ר. "מבחינתי הוא תמיד היה אחד משלושת או ארבעת המאמנים הכי טובים בארץ. גם כשהיינו בלאומית, או כשכמעט לקח את סטנדארד ליאז' לאליפות בבלגיה, הוא היה מהמאמנים הטובים בארץ".
6 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
"לא הפתיעו אותי שני מחזורי הפתיחה". לוזון
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
אבי לוזון בהתאחדות לכדורגל
אבי לוזון בהתאחדות לכדורגל
מאושר. לוזון
(צילום: אורן אהרוני)
הביטוי "ירידה לצורך עלייה" התלבש בדיוק על מכבי פ"ת של השנתיים האחרונות. היא שילבה צעירים מצוינים שזכו בין היתר באליפות עם קבוצת הנוער של המועדון, ובמציאות הכלכלית המורכבת של ימי הקורונה, יש לה יתרון לעומת קבוצות בסדר הגודל שלה.
"לא הפתיעו אותי שני מחזורי הפתיחה שבהם ניצחנו", אומר לוזון. "ראינו את הניצוצות בשנה שעברה, אחרי שהדחנו בגביע המדינה את קריית־שמונה, בית"ר ירושלים והפועל ת"א, והפסדנו רק בגמר. לא משנה אם מדובר בשחקן צעיר או מבוגר, אלא רק היכולת שלנו כקבוצה".
6 צפייה בגלריה
לוזון
לוזון
"לא צריך להוכיח לאף אחד שום דבר". גיא לוזון
(צילום: ראובן שוורץ)
יש לכם עוד יתרון - היעדר הקהל. זאת אווירה שמוכרת לכם.
"נכון שזה לא מלחיץ את שחקני מכבי פ"ת כשאין קהל. חלקם גם לא שיחק בליגת העל, אבל הם בטח היו מעדיפים ש־2,000 הצופים הקבועים שלנו יהיו איתם. מצד שני, היה פה יתרון ברור לשחקנים שלנו כשניצחנו את מכבי ת"א, ללא קהל בבלומפילד".
כשאתה רואה את הביצועים של מנור סולומון, שמכרת בשישה מיליון יורו לשחטאר דונייצק, אתה לא חושב שהמחיר היה נמוך מדי?
"זה היה המחיר שאפשר היה להשיג עבורו באותו זמן. אין ספק שהיום הוא כבר הכפיל, שילש ואולי ריבע את הסכום. מנור יכול להיות השחקן הכי גדול שהיה בכדורגל הישראלי, אם ייקח את נבחרת ישראל לטורניר גדול. הוא גם היחיד שיש לו סיכוי גדול לעשות קריירה גדולה יותר מיוסי בניון".

"מותר להפגין, אסור להתפלל"

מה אתה חושב על החלטת הממשלה להטיל סגר?
"שבגדול זה לא טוב, אבל אין ברירה כי יש מצב אבסורדי. אני לא יודע מי קבע, היועץ המשפטי או בית המשפט העליון, אבל לא יכול להיות שמותר ל־5,000 או 15 אלף איש להפגין, אבל מצד שני אסור להתפלל, אסור לחתן את הילד שלך עם 500 איש, אסור לדתיים להתפלל 20 איש בבית הכנסת או 50 במתחם פתוח. למה, למשל, שיאסרו על 100 אנשים לשבת סביב שולחנות מחוץ למסעדות?"
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
"יכול להיות השחקן הכי גדול שהיה בכדורגל הישראלי". סולומון
(צילום: EPA)
בשביל הבריאות.
"אבל הפער הזה מוביל לחוסר אמון של כולנו. אם אסור אז אסור, וגם לא בשם הדמוקרטיה ודברים כאלה. צריך כרגע להילחם בקורונה עד שתיעלם, ואחרי זה שיפגינו מבחינתי גם 300 אלף איש. אם כבר עושים סגר, שלא יחריגו דברים סתם".
אז קבוצות כדורגל צריך להחריג?
"גם ככה באצטדיונים אין קהל, למעט שחקנים, שופטים ו־15 אנשים לכל היותר מכל קבוצה. זה קורה גם ביציעים עם 30 אלף מקומות. אז אם נכנסים מאה איש, אפשר לשמור מרחק של 28 מטר ביניהם. כדורגל זה גם בידור ותרבות לכל מי שיושב בבית".
כמי שכיהן כיו"ר ההתאחדות במשך שנים ארוכות, מה דעתך על ניהול הכדורגל, שהתפצל בין ההתאחדות למינהלת?
"אני מאוד אוהב ומחזיק מאורן חסון. הוא יכול לעשות עבודה טובה, כמו שחשבתי בנוגע לשינו זוארץ, שהיה נשאר יו"ר ההתאחדות אילו היו נותנים לו מה שצריך. אני מקווה שלא יפריעו לאורן לנהל את הכדורגל".
6 צפייה בגלריה
יו"ר ההתאחדות אורן חסון
יו"ר ההתאחדות אורן חסון
"מחזיק ממנו". חסון
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
היית ממקימי המינהלת. מה אתה חושב עליה?
"שיש דברים טובים, ויש פחות טובים".

"אפשר להגיע ליורו"

נעבור לנבחרת. איך אתה רואה את שני המשחקים תחת וילי רוטנשטיינר כמאמן?
"אהיה מרוצה רק אם ננצח את סקוטלנד ואז בגמר ונגיע ליורו. עם סולומון וערן זהבי אפשר לעשות זה".
אם כבר הזכרת את זהבי, מה אתה אומר על האירוע ביום שישי האחרון בסביון?
"זה היה אירוע לא מכובד, לא לערן ולא לכדורגל. אני חושב שערן יודע שזה לא היה במקום, אבל גם מסכים איתו באמירה אחת. בערב ראש השנה, כשהימים הנוראים פה, בואו נשדר לכולם אהבת חינם ולא שנאת חינם".
6 צפייה בגלריה
רוטנשטיינר במשחק ראשון על הקווים
רוטנשטיינר במשחק ראשון על הקווים
"אהיה מרוצה רק אם ננצח את סקוטלנד ואז בגמר ונגיע ליורו". רוטנשטיינר
(צילום: רויטרס)
אתה מנהל בית חרושת לגידול כישרונות, ובתקופתך הנבחרת הצעירה הייתה מוצלחת. עכשיו היא מפסידה לאיי פארו ולקזחסטן.
"כישלון, אכזבה מכל המערכת וגם מניר לוין. בושה וכלימה. הייתה הכנה מנטלית לקויה. הרי מתוך עשרה משחקים נגד איי פארו, בתשעה היינו מנצחים. הנבחרת הצעירה הצליחה בכל פעם להוביל שחקנים לבוגרת, והפעם יש בעיה. בכל מקרה, נבחרת ישראל לא יכולה להפסיד לשום נבחרת של איי פארו".
בין בעלי הקבוצות נהיה טרנד, לחפש שותפים או בעלים באמירויות. אתה גם חושב על קפיצה לאבו־דאבי?
"למכבי פ"ת יש את אבי לוזון, והוא מספק הצלחה מצוינת יחסית לגודל. מכבי פ"ת חיה, נושמת ובועטת 112 שנה, ואני מקווה שהיא תעשה עוד 112 שנה כאלה. אנחנו לא צריכים שום דבר".