אחרי שהדהימו בשבוע שעבר את כל אירופה, כשניצחו את ריאל מדריד, לשחטאר דונייצק ולמנור סולומון מצפה הערב (שלישי, 19:55) משימה לא פחות קשה: להתמודד מול אינטר ואחד החלוצים הכי חמים כעת באירופה, רומלו לוקאקו.
הבלגי בן ה-29 נמצא בכושר הבקעה פשוט מפחיד. בשבת, לוקאקו כבש את שערו ה-10 העונה (בקבוצה ובנבחרת), כשאינטר ניצחה את גנואה 0:2. וזה שלושה ימים אחרי שפתח בסערה את ליגת האלופות, עם צמד מול בורוסיה מנשנגלדבאך.
7 צפייה בגלריה
רומלו לוקאקו
רומלו לוקאקו
רומלו לוקאקו. בכושר הבקעה מטורף
(צילום: רויטרס)
האחראי העיקר לשיפור הדרמטי ביכולת של לוקאקו מאז שעבר ממנצ'סטר יונייטד לאינטר הוא ללא ספק מאמנו, אנטוניו קונטה, שלא מפסיק להרעיף עליו שבחים. "רומלו הוא היום שחקן שונה ממה שהיה לפני שנה", אמר קונטה אחרי הניצחון על גנואה. "תמיד אמרתי בעבר שמדובר ביהלום לא מלוטש, שרציתי מאוד לעבוד איתו. הוא עובד קשה כדי להשתפר ואפשר לראות זאת מהדרך בה הוא מקבל את הכדור, איך שהוא נע על המגרש. הוא השתפר בכל האלמנטים של המשחק".
בקיץ 2019, אחרי שנתיים לא מוצלחות במנצ'סטר יונייטד, לוקאקו עזב את הפרמייר ליג, בה שיחק ברציפות שמונה שנים, והחליט לעבור לאיטליה. אינטר שילמה עליו לא מעט, 80 מיליון יורו, אבל זה היה עדיין פחות ממה שיונייטד שילמה לאברטון ב-2017. לוקאקו אומנם כבש 15 שערים בעונתו האחרונה באולד טראפורד, אבל בהנהלת המועדון הגיעו למסקנה שהוא לא מספיק טוב כדי לקחת את הקבוצה קדימה, כדי שתוכל להתמודד בצמרת מול ליברפול ומנצ'סטר סיטי.
7 צפייה בגלריה
לוקאקט
לוקאקט
לוקאקו. ביונייטד ויתרו עליו
(צילום: רויטרס)
בדיעבד מסתבר שהמעבר לאינטר היה הדבר הכי טוב שקרה ללוקאקו. מאז שנחת באצטדיון סן סירו לא רק שאיכות המשחק שלו השתפרה ללא הכר, גם המספרים שלו קפצו. ב-57 המשחקים שלו במדי אינטר הוא הבקיע לא פחות מ-41 שערים, כולל 34 בעונה שעברה, בה אינטר סיימה כסגנית האלופה במרחק נקודה אחת מיובנטוס - העונה הטובה ביותר שלה מאז האליפות האחרונה, לפני 10 שנים. ההישג של לוקאקו בעונה שעברה היה לא פחות מאשר מדהים, כי הוא השווה את השיא של רונאלדו הברזילאי מעונת הבכורה שלו במדי אינטר ב-1997/98 – 34 שערים בכל המסגרות.
ההישג הזה מילא את לוקאקו בגאווה בעיקר משום שרונאלדו היה אליל ילדותו. בראיון שהעניק לא מכבר הוא סיפר: "רונאלדו שינה את הכדורגל. הייתי יושב בבית הוריי באנטוורפן, צופה בטלוויזיה, רואה אותו עושה את מהלכים יוצאי דופן וחשבתי לעצמי, 'מי עושה דברים כאלה?' המגנים היו פשוט נופלים לדשא כשהוא היה עובר אותם בכידרור. והשערים שהוא הבקיע. הייתי יושב פעור פה ואומר לעצמי: 'זה לא יכול להיות'. הוא היה מהיר כמו אצן, כידרר כמו קיצוני והיה חזק כמו שור. כשמשווים אותי אליו אני עונה: יש רק רונאלדו אחד".
7 צפייה בגלריה
רונאלדו הברזילאי חוגג באינטר
רונאלדו הברזילאי חוגג באינטר
רונאלדו הברזילאי. אליל נעוריו של לוקאקו
(צילום: גטי אימג'ס)

שיאן השערים של נבחרת בלגיה

לוקאקו נולד באנטוורפן לאבא שהיה כדורגלן לא רע בכלל. רוז'ה, היום בן 53, נולד בקונגו (לשעבר זאיר) ושיחק 50 פעמים במדי הנבחרת. בבלגיה הוא שיחק במספר קבוצות, ביניהן ג'רמינל אקרן, מכלן ואוסטנד. בין 1990 ל-1993 רוז'ה לוקאקו שיחק בפ.צ. בום הקטנה ובמשך עונה אחת שיתף פעולה עם שלום תקוה. השם רומלו הוא המצאה פרטית של רוז'ה, שהחליט להעניק לבנו הבכור שם שמורכב מההברות הראשיות של שמו המלא: רוז'ה מנאמה לוקאקו.
הכישרון של רומלו בלט כבר בגיל צעיר. "הוא היה ילד רגיל, אפילו מעט ביישן, כפי שהוא עדיין", סיפר האבא. "כשהיה בן 6 הצטרף לקבוצת כדורגל. מאותו רגע הוא כבר לא היה ילד רגיל. מהרגע הראשון שהוא התחיל לשחק, היה ברור שהוא שונה, מיוחד".
בגיל 12 רומלו החל לשחק בקבוצת הנוער של לירסה והבקיע 68 שערים ב-68 משחקים. כשהיה בן 14 אנדרלכט, מועדון הפאר של בריסל, צירף אותו לקבוצת הנוער שלו. רומלו המשיך להפציץ: 121 שערים ב-88 משחקים. בעונתו האחרונה בנוער, כשהיה בן 15, הבקיע 26 שערים, כאשר מרבית השחקנים ששיחקו מולו היו מבוגרים ממנו בארבע שנים. את הבכורה בבוגרים של אנדרלכט הוא רשם 11 יום אחרי שחגג יום הולדת 16.
7 צפייה בגלריה
רומלו לוקאקו נבחרת בלגיה
רומלו לוקאקו נבחרת בלגיה
רומלו לוקאקו. מכונת שערים גם בנבחרת
(צילום: gettyimages)
בנבחרת בלגיה עד גיל 17 הוא מעולם לא שיחק, כי זומן מיד לנבחרת עד גיל 21. חודשיים אחרי גם הנבחרת הצעירה הייתה קטנה עליו ובגיל 16 ו-9 חודשים ערך את הבכורה בנבחרת הבוגרת. היום, בגיל 27 בלבד, הוא שיאן השערים של נבחרת בלגיה בכל הזמנים, עם 55 שערים ב-87 משחקים.
כשהיה צעיר כל אירופה רדפה אחריו, כולל ז'וזה מוריניו, מאמנה של ריאל מדריד שב-2010 אמר: "רצינו אותו, אבל יש לו אבא חכם מאוד. הוא רוצה שרומלו יישאר באנדרלכט לעונה נוספת. הלוואי שכל האבות היו כמוהו".
באוגוסט 2011 לוקאקו עבר לצ'לסי, אבל מפאת גילו הצעיר היה קשה לו להשתלב בקבוצת הכוכבים. כשצ'לסי זכתה בליגת האלופות ב-2011, בניצחון בפנדלים על באיירן מינכן, לוקאקו אפילו לא ישב על הספסל. בחגיגות הניצחון על הדשא במינכן הוא סירב להניף את הגביע. "הקבוצה שלי ניצחה, אבל לא אני", הוא הסביר. הפריצה שלו באנגליה הייתה כששיחק כמושאל בווסט ברומיץ', ולאחר מכן בארבע עונות פוריות באברטון (87 שערים ב-166 משחקים). אז כן, המספרים היו טובים, אבל אברטון הייתה קבוצת אמצע טבלה ללא שאיפות גדולות. לוקאקו לא הסתפק בכך והיה בטוח שהמעבר למנצ'סטר יונייטד יביא אותו אל המנוחה והנחלה.
7 צפייה בגלריה
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו . זיהה את הפוטנציאל בגיל צעיר
(צילום: רויטרס)
זה לא קרה. לוקאקו הסביר את החלטתו לעזוב את יונייטד אחרי שנתיים בכך שבמועדון הפכו אותו, את אלכסיס סאנצ'ס ואת פול פוגבה לשעירים לעזאזל אחרי שהקבוצה סיימה במקום השישי ולא העפילה לליגת האלופות. פוגבה החליט להישאר בעוד שאלכסיס הצטרף אליו באינטר. פדריקו פסטורלו, הסוכן האישי של לוקאקו, אומר שזו הייתה ההחלטה הכי טובה שלקח בקריירה.
"אינטר היא משפחה אחת גדולה והאוהדים פשוט מטורפים עליו", אמר הסוכן. "רומלו הוא מצד אחד חלוץ מודרני, אבל מצד שני אדם רגיש. הוא זקוק לאהבה, וכאשר המאמן, השחקנים והקהל מרעיפים עליו אהבה ואמונה, הוא הופך לטוב ביותר. וכן, מבחינת איכות, גישה ומנטליות, הוא כרגע החלוץ הטוב בעולם".
סביר להניח שרוברט לבנדובסקי יחלוק על הקביעה הזו, אבל המספרים מדברים בעד עצמם. מול גלדבך זה היה משחק אירופי תשיעי ברציפות שבו לוקאקו כבש. זה התחיל בעונה שעברה במשחקי ליגת האלופות מול ספרטה פראג וברצלונה ונמשך בליגה האירופית.
7 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי חוגג
רוברט לבנדובסקי חוגג
רוברט לבנדובסקי. כנראה שהוא עדיין החלוץ הטוב בעולם כיום
(צילום: AFP)
הוא הבקיע בשני המשחקים מול לודוגורץ, בשמינית הגמר נגד חטאפה, ברבע הגמר מול לברקוזן וצמד בניצחון המוחץ 0:5 על שחטאר דונייצק בחצי הגמר. בגמר מול סביליה הבלגי הבקיע כבר אחרי 5 דקות מהנקודה הלבנה, אבל הספרדים ניצחו 2:3. לצערו הרב של רומלו, זה קרה תודות לשער עצמי אומלל שהוא עצמו הבקיע בדקה ה-74.
למרות ההפסד בגמר, לוקאקו נבחר לשחקן המצטיין של הליגה האירופית בעונה שעברה. עתה הוא רוצה לשחזר את ההישג, רק שהפעם על הבמה הגבוהה ביותר של הכדורגל האירופי - בליגת האלופות.