מעטים השחקנים שיכולים להגיד שקובי בראיינט העריץ אותם. גבריאל דק, שחקנה של ריאל מדריד שתפגוש הערב (חמישי, 21:05) את מכבי תל אביב הוא אחד מהם. בגביע העולם האחרון ב-2019 שנערך בסין, דק יחד עם לואיס סקולה ופאקונדו קמפאסו, הובילו את נבחרת ארגנטינה עד לגמר, שם הפסידו לספרד.
בראיינט, שהיה שגריר מטעם פיב"א של גביע העולם, צפה בלא מעט משחקים של ארגנטינה לצד חברו הטוב מאנו ג'ינובילי, כולל בגמר בו קלע דק 24 נקודות. אחרי כמה חודשים סיפר כוכב העבר הארגנטינאי בפודקאסט שמסקר את ריאל כי "קובי התאהב בגבריאל. סיפרתי לו את זה ורמזתי גם שהוא בדיוק מסוג השחקנים שבראיינט היה שמח לראות בלוס אנג'לס לייקרס".
4 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
דק. "מסוג השחקנים שבראיינט היה שמח לראות בלייקרס"
(צילום: EPA)

טבעת מגלגל של טרקטור

השנים הראשונות בחייו של דק עיצבו למעשה את מי שהוא היום כשחקן וכבן אדם. הפורוורד בן ה-25 נולד בעיירה קטנה בצפון ארגנטינה בשם קולוניה דורה (9,000 תושבים), מרחק של כמעט 1,000 קילומטרים מבואנוס איירס, ועוד יותר ממדריד התוססת. כשהיה צעיר אביו בנה עבור גבריאל ואחיו הגדול סל מאולתר בחצר מגלגל של טרקטור וחתיכת עץ קטנה אליה הוא חובר.
אם חשבתם שלפחות הרצפה הייתה נורמלית, אז ממש לא. האחים שיחקו על החול. "זה היה מגרש יוצא דופן. לקחתי הרבה מהתקופה הזאת למשחק שלי היום - התחרותיות בינינו שם הייתה יוצאת דופן. תמיד רציתי לנצח, וכשהפסדתי היו לי דמעות בעיניים", סיפר בראיון שנתן לאתר של פיב"א במהלך גביע העולם בסין.
דק, שאהב בכלל כדורגל אבל עבר לכדורסל בזכות אחיו, החל לשחק יחד עם חבריו (איתם הוא נמצא בקשר מצוין עד היום) בקבוצה המקומית, ולאחר מכן התקדם לקבוצת קימסה מסנטיאגו דל אסטרו, עיר הבירה של המחוז בו התגורר.
4 צפייה בגלריה
דק עם החברים בעיירה שבה נולד
דק עם החברים בעיירה שבה נולד
דק עם החברים בעיירה שבה נולד
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של גבריאל דק)
רק בגיל 21 עבר לראשונה לקבוצה גדולה כשחתם בסן לורנסו מבואנוס איירס. דק היה מהגורמים הבולטים לשנים היפות ביותר בתולדות המועדון, שכללו שלוש זכיות באליפות ארגנטינה תוך ארבע שנים (2015, 2017 ו-2018) וזכייה באליפות אמריקה לקבוצות. במשחק הגמר ניצחה סן לורנסו 71:79 את מוגי דס קרוזס מברזיל, כשדק סיים כ-MVP עם 22 נקודות ו-10 ריבאונדים. הוא גם היה מלך הסלים של המפעל עם 19.1 נקודות.
הסקאוטים של ריאל מדריד, שאוהבת מאוד להביא אליה שחקנים דרום אמריקאים (ע"ע פבלו פריג'יוני, אנדראס נוצ'יוני וקמפאסו), התלהבו ממנו מאוד ובקיץ 2018 הוא חתם על חוזה לשלוש שנים בבלאנקוס.

השחקן של לאסו

למרות שלפחות בינתיים דק עדיין לא בשיא כושרו, ומספריו ביורוליג פחותים מאלה של עונת 2019/20, אין בכלל ספק שהוא אחד השחקנים החשובים ביותר של פבלו לאסו. העובדה שהוא יכול לשחק בשתי עמדות הפורוורד, הקשיחות, ההגנה וגם סט היכולות בהתקפה, הופכים אותו למושלם עבור המאמן הספרדי.
"התפקיד שלי זהה לעונה הקודמת, אני עושה כל מה שהמאמן מבקש ממני. המספרים וכל הסיפורים מסביב לא מעניינים אותי", סיפר בראיון ל"מארקה", ושפך את השקפת עולמו בנוגע לצורה שבה קבוצתו צריכה לשחק: "דברים צריכים לבוא בטבעיות. יש לנו בריאל סגל ארוך מאוד וכל אחד יכול לקלוע ביום נתון הרבה נקודות. הכי חשוב זה לעשות הדברים הבסיסיים - לשמור, לקחת ריבאונד ולשחק באינטנסיביות. אסור להכריח מהלכים בקבוצה עם כל כך הרבה שחקנים טובים. כולם בקבוצה יודעים שהרגע שלהם יגיע במשחק כזה או אחר אם נשחק טוב".
4 צפייה בגלריה
פבלו לאסו על הקווים
פבלו לאסו על הקווים
לאסו. מעריך מאוד את דק
(צילום: EPA)
מכבי ת"א כבר חטפה העונה מדק, כאשר היה הקלע הבולט (16 נקודות ו-6 ריבאונדים) בניצחון של הספרדים על הצהובים בסיבוב הראשון - 63:69. בניצחון החוץ הדרמטי לאחר הארכה 76:81 על באיירן מינכן שנערך לפני שישה ימים, דק היה זה ששלח את ההתמודדות לחמש דקות נוספות עם סל שקבע שוויון 72:72. עוד קודם לכן היה אחראי לאסיסט של המחזור, ואולי של כל העונה, כשלקח כדור בפוסט, ראה את וולטר טבארס חותך לסל ומסר לו עם שתי ידיים לאחור כשהוא עם הגב אליו, סטייל ארווידאס סאבוניס.

קורא ספרים על חקלאות

לאורך השנים הכינוי "הצב" נדבק לדק, בעיקר כי הפריצה שלו הייתה יחסית איטית, אבל גם לאור אורך חייו הרגוע. הפורוורד הארגנטיני הוא לא הכדורסלן הטיפוסי שאתם מדמיינים לעצמכם. מחוץ לשעות האימון או המשחק הוא משתדל להתרחק כמה שיותר מהכדור הכתום. "אני בקושי צופה במשחקי כדורסל בבית. זה נדיר עבור כדורסלן להגיד דבר כזה, נכון?", אמר בראיון לאתר האיגוד הארגנטיני. "אני לא אובססיבי כלפי המשחק. לא אצפה במיוחד בבית בשחקן שאני צריך לשמור עליו. אני מעדיף לבלות בזמן החופשי שלי עם חברים".
אז מה הוא כן עושה בשעות הפנאי שלו? תופתעו לדעת: "אני אוהב לקרוא ספרים על בעלי חיים וחקלאות. אני מאיזורי החקלאות בארגנטינה, אז חשוב לי לקבל כמה שיותר ידע כי יכול להיות שיום אחד אשקיע בתחום הזה. כשהייתי ילד הייתי עוזר יחד עם אח שלי לדודים שלנו בעבודת חקלאות. היום אני יותר עירוני, אבל עדיין יש לי פינה חמה בלב לתקופה ההיא". כמו כן דק אוהב לטייל ברחובות מדריד עם הכלב שלו אוסלו: "קראתי לו כך על שם הדמות מבית הנייר. בדירה שלי הוא מתנהג יפה, אבל בחוץ הוא הורס כל דבר אפשרי".
4 צפייה בגלריה
דק עם כלבו אוסלו
דק עם כלבו אוסלו
דק עם כלבו אוסלו
(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של גבריאל דק)
בסיום העונה החוזה שלו בריאל מסתיים (לריאל יש אופציה עליו לשתי עונות נוספות), וכבר לפני מספר חודשים צצו דיווחים שקבוצות NBA מעוניינות בשירותיו. כרגע השיחות על הארכת החוזה שלו בריאל מוקפאות כפי שדווח בתקשורת המקומית, כשבמקביל דק אמור לקבל בקרוב דרכון ספרדי. קשה להאמין שנראה אותו משחק במועדון אחר באירופה, אבל אין ספק שהשגת הדרכון לצד האיכויות שלו צפויות להקפיץ את שכרו.
ואם הוא חולם על ה-NBA, דק נמצא בקבוצה הנכונה ואצל המאמן הנכון. בתקופתו של לאסו בריאל, לא פחות משישה שחקנים עברו מריאל לליגה הטובה בעולם: ניקולה מירוטיץ', סרחיו רודריגס, ווילי הרננגומס, סלאח מג'רי, לוקה דונצ'יץ' ולאחרונה פאקונדו קמפאסו.
אז הערב הוא פוגש את מכבי ת"א בפעם השנייה העונה, וכשרודי פרננדס חסר בעקבות פציעה, התפקיד של גבריאל דק צפוי להיות אפילו עוד יותר משמעותי.
פורסם לראשונה: 11:01, 21.01.21