אפשר למצוא זוויות שונות להצגת העניין בחצי גמר הגביע הערב בין הפועל ת"א למכבי פ"ת (20:30, בנתניה), מגיא לוזון נגד האקסית ועד ניסיון ראשון של האדומים להגיע לגמר זה שמונה שנים, וכמובן שגם נושא השחקנים הצעירים בכותרות. במכבי פ"ת הם תמיד משחקים - ושימו לב לליאל עבדה וארד בר - אבל בהפועל המגמה חדשה. בעצם, בכל הליגה קיימת המגמה הזו, של יותר דקות לצעירים, והכל בזכות הקורונה.
מוזר להשתמש במילה הזו, "בזכות", בהקשר לנגיף, אבל בחודשים האחרונים התרגלנו לשמוע בטלוויזיה, בהקשרים שונים, את הביטוי "לעשות מלימונים לימונדה", אז למה לא גם בכדורגל? הקורונה הביאה למשחק גם תוצאה חיובית בדמות יותר דקות לשחקנים צעירים, בייבי בום של ממש. והאמת, חלק מאותם שחקנים אכן סיפקו כמה בומים בימים האחרונים, כאלה של בעיטות שהפכו לשערים.
5 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב חגיגה עם האוהדים
הפועל תל אביב חגיגה עם האוהדים
הפועל תל אביב הבינה שצריך לסמוך על הצעירים
(צילום: עוז מועלם)
סילבה קנגאני בן ה-17 מקבוצת הנערים ורועי בן-שמעון בן ה-19 הבקיעו עבור בני-יהודה בשבת; עבדאללה חליחל כבש לקריית-שמונה מול אשדוד במשחק שבו שבעה שחקני הרכב משתי הקבוצות היו בגיל שבו אפשר לקבל זימון לנבחרת הצעירה; מור עדרי ועוז בילו מקבלים דקות באשדוד, עמית מור ואלון דרעי בחדרה, עמרי גאנדלמן בנתניה, וכמובן אותם שחקני הפועל ת"א - דורון ליידנר, עמית מאיר, עילאי תמם ואושר דוידה - שנמצאים במרכז המהפך שעובר על הקבוצה; סוף פודגוראנו, שבישל שער בדרבי החיפאי, קיבל רק כמה דקות אבל ספק אם היה זוכה להן לפני הפגרה הכפויה;
ויש גם את הליגה הלאומית: דניאל גולאני, כישרון גדול שחגג יום הולדת 17 בזמן הסגר, פתח בהרכב של מכבי פ"ת במשחק האחרון ועשוי לשחק גם בגביע הערב.
5 צפייה בגלריה
סילבה ולזמי
סילבה ולזמי
סילבה. קיבל צ'אנס
(צילום: טל שחר)

צריך לחשוב אחרת

"יש פה כמה גורמים שהתחברו", אומר אורי אוזן, מאמן קבוצת הנוער של הפועל ת"א, סמל התקופה. "משבר הקורונה גרם לחלק מהקבוצות להבין שהן יצטרכו לחשוב אחרת בשנה הבאה, בטח אלה שיש להן מחלקות נוער חזקות, ואני מקווה שזה העתיד. הסיבה השנייה היא שנגמרה הליגה לנוער ואז או שמשחררים שחקנים או ששולחים אותם להתאמן עם הבוגרים. חלק נשלחו לבוגרים, ראו שהם בסדר וזה הוביל לדקות משחק. שחקן כמו סילבה מבני-יהודה - דחפו שיתאמן עם הבוגרים אחרי שהליגה לנערים הסתיימה, אלישע לוי ראה כי טוב והרוויח בגדול".
מדובר, אם כן, בלא מעט סיבות. יש את התקופה הנוכחית, שללא קשר למשבר מביאה איתה הזדמנויות, ובנוסף אליה מתחברים המון נספחי קורונה: מצב כלכלי. קבוצות נפגעו כלכלית באופן ברור, חלקן בצורה קשה. ידוע שבעונה הבאה ההשקעה הכספית ברכש תהיה נמוכה יותר ולכן יש הבנה של צורך בשימוש בשחקני בית. ההבנה עצמה, וכן הרצון לשפשף כבר עכשיו את אותם שחקנים, מביאים לדקות משחק.
5 צפייה בגלריה
אורי אוזן מחייך
אורי אוזן מחייך
אורי אוזן. יש לו סיבה לחייך
(צילום: אוהד צויגנברג)
עומס משחקים. המאמנים מבינים שהסגלים חייבים להיות ארוכים יותר כיוון שעד סוף העונה משחקים פעמיים בשבוע. המחשבה היא גם שיהיו יותר פציעות בשבועות הקרובים ויהיה צורך בכמות גדולה של שחקנים.
החוקים החדשים. חמישה חילופים במשחק במקום שלושה, ולא פחות משמעותי - 20 שחקנים בסגל לכל משחק במקום 18, כלומר תשעה על הספסל. המצב הזה מאפשר ליותר שחקנים צעירים להיות חלק מהסגל.
היעדר מסגרת לנוער. הרבה צעירים ששיחקו בליגה לנוער העונה נשארו ללא מענה. מדובר בעיקר על חריגי הגיל שמעכשיו או שהם מקבלים חוזה בבוגרים או הביתה. כרגע צריך לתת להם מענה ולכן הם חלק מהקבוצה הבוגרת.
5 צפייה בגלריה
ליאל עבדה
ליאל עבדה
ליאל עבדה. עוד צעיר מוכשר תוצרת הלוזונים
(צילום: ראובן שוורץ)
אין קהל. כן, גם היעדר הקהל משמעותי כיוון שהוא מוריד לחץ. ממי? מכולם. קודם כל מהשחקנים עצמם ולכן ישנה אמונה שזה הזמן המתאים בשבילם, אבל ישנו גם פחות לחץ על המאמנים, והם מעיזים יותר.

"מעז יצא מתוק"

"בנוסף למצב הכלכלי יש גם זרים שעזבו בתקופת הקורונה, וכן קבוצות שרואות אחרות מצליחות כך ומחקות אותן", אומר מאמן הנבחרת הצעירה ניר לוין. "היום אפשר לשים 20 שחקנים בסגל במקום 18, כלומר עוד 28 מקומות בליגת העל. לוח המשחקים מחייב לבצע רוטציה. "אני בקשר עם המאמנים ויודע שהמגמה תימשך, כי אחרי שיעברו עוד משחק או שניים ישלבו אפילו יותר צעירים. מעז יצא מתוק, חד וחלק".
אז הכדורגל הישראלי עוד ירוויח מהקורונה?
"הקבוצות שמשתפות את השחקנים ירוויחו וכן, גם הכדורגל בכלל יכול להרוויח. כמאמן הצעירה אני עוקב קבוע אחרי כ-50 שחקנים עם פוטנציאל להיות בסיטואציה מסוימת בסגל ועכשיו המספר עלה ל-70 או 80. שחקנים שלא היו בתוכניות פתאום מקבלים הזדמנות".
5 צפייה בגלריה
ניר לוין
ניר לוין
ניר לוין. הצעירים פורחים
(צילום: ראובן שוורץ)
חשיפת השחקנים האלה עכשיו לא רק יכולה לסדר להם מקום בנבחרת, אלא גם לפתוח בפניהם כיוון לעונה הבאה, גם אם לא ימצאו מקום של קבע בקבוצתם הנוכחית. עכשיו נשארת השאלה אם ההתלהבות שיש כרגע מהשחקנים הצעירים יכולה להפוך לקבועה והמגמה תימשך גם כשהקורונה, בתקווה, תדעך.
"זה הצ'אנס של הכדורגל הישראלי להפוך למה שהוא צריך להיות", קובע אוזן. "התקופה הכניסה את כולם לפרופורציות וקבוצות הבינו שהנוער הוא הדרך שלהן לשרוד.
"בגיל 20 שחקנים צריכים להיות כבר עם 60-50 הופעות בליגת העל. לשם הכדורגל שלנו חייב ללכת, בתקווה שמה שקורה עכשיו הוא לא התלהבות רגעית".