מאז שהקורונה עשתה עלייה, אין אדם בישראל שלא מכיר את פרופ' איתמר גרוטו. הפנים הקפואות, התחזיות הפסימיות והצעדים הדרמטיים הפכו אותו לסמן הימני בכל הקשור לטיפול במגפה.
בתקופה שבה כל אירוע עם קהל נבחן בפינצטה, גרוטו (55), המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, נחשב לדמות המשפיעה והחזקה ביותר בספורט הישראלי. מבניית מתווים לחידוש הליגות, דרך שיחות הנזיפה וההנחיות המחמירות לראשי האיגודים ועד התוכניות לעונה הבאה גרוטו הוא האיש עם היד על השאלטר.
7 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
הסמן הימני. איתמר גרוטו
(צילום: עוז מועלם)

"ראו בי אויב הספורט"

זכורה היטב פליטת הפה שלו במהלך דיון בוועדות הכנסת, "הספורט המקצועני לא ישוב בחצי השנה הקרובה", התבטאות שעוררה סערה גדולה. "ראו בי אויב המדינה, אויב הספורט, וזה הרגיש לי מאוד לא נוח ולא נעים", מגלה גרוטו בראיון ל"ידיעות אחרונות". "אסביר בעתיד למה אמרתי את מה שאמרתי. חטפתי מכה, אבל היה לי יותר חשוב למצוא פתרונות. עכשיו, אחרי שהחזרתי את הספורט, אני כבר לא בקטגוריה של האיש הרע".
אז בסופו של דבר הספורט חזר, לפחות במהדורה חלקית, אבל גרוטו מאוד לא אהב את המראות אליהם נחשף בשבוע שעבר. אוהדים שמתקהלים ליד בלומפילד בניגוד להנחיות תוך ששחקנים חוגגים איתם, ותמונה שבה נראים אנג'לו קלויארו וסנדי כהן ממכבי ת"א בכדורסל מפירים, לכאורה, את הבידוד הביתי. "זו הפרה חמורה מאוד", הוא מדגיש. "דיברתי עם המינהלת ואני רואה בזה הפרת אמון. אם שקלתי ללכת להקלות לטובת הכדורסלנים, זה כבר לא רלוונטי", מודיע גרוטו בנחרצות.
7 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
(שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום)
7 צפייה בגלריה
הפועל תל אביב חגיגה עם האוהדים
הפועל תל אביב חגיגה עם האוהדים
לא אהב לראות את התמונות מבלומפילד. אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
סקוטי ווילבקין, ג'ייק כהן ועומרי כספי יצאו במתקפה חריפה על חובת הבידוד וההחלטה שלכם לא לערוך בדיקות.
"אז אני חייב לומר לך שבכדורגל יחסית שקט, שחקני הכדורסל תוקפניים יותר. הם שאלו אותי למה בכל העולם עושים בדיקות ורק בישראל לא מאמינים בזה. הסברתי להם שבכל העולם יכולים לקחת דוגמה מאיתנו. איטליה וארה"ב היו שמחות להיות במצבנו".
יכול לנסות להבין מדוע יש פער בגישה בין הכדורגלנים שלא משמיעים ציוץ לכדורסלנים שמצייצים בלי הפסקה?
"אולי ההבדל הוא שהכדורגלנים רוצים לשחק יותר מהכדורסלנים".
הגעת לאימון מכבי ת"א בכדורסל וניסית להסביר להם מה עומד מאחורי המדיניות שלכם.
"קשה להבין את זה ואני לא יודע כמה הם קיבלו את ההסבר. אפילו רופאים לא מבינים עד הסוף".
7 צפייה בגלריה
כהן מגיע לאימון
כהן מגיע לאימון
אחד הקולות הבולטים בין הכדורסלנים. ג'ייק כהן
(צילום: אורן אהרוני)
אתה יכול להבין את התסכול שלהם בבידוד בזמן שכל המדינה בחופים?
"אני יכול להבין, אבל קבוצות ספורט זה מקרה אחר. אנחנו צריכים לתת להם הגנת יתר מסביב, לשמור עליהם. ספורטאים עלולים להדביק את החברים שלהם לקבוצה ואז זה ירוץ מהר מאוד. קבוצה שלמה יכולה להידבק פה בתוך יום והליגה תיגמר".
בניגוד לבונדסליגה שמקיימת שתי בדיקות שבועיות, אתם טוענים שהבדיקה לא אמינה מספיק, וזו אחת הביקורות של השחקנים עליכם.
"המדיניות שלנו היא שבדיקות לא משחררות מבידוד. גם אם נחשפת בבית ספר או חזרת מחו"ל, בדיקות לא פוטרות מבידוד".
למה בעצם?
"הבדיקות משקפות את המצב של השחקן באותו רגע, אבל לצורך העניין הוא יכול להדביק גם יומיים לפני התוצאה החיובית, אז מה התועלת? היום הם יהיו שליליים, אבל אולי הם כבר הספיקו להדביק. מה שבטוח הוא שבספורט אחזור על הבדיקה בגלל שיש סיכוי לטעות. לא אקבל החלטה על פי בדיקה אחת. הרבה בדיקות יוצאות חיוביות בטעות, ולכן אני לא רוצה לעשות בדיקות באופן גורף כמו בגרמניה. אנחנו טוענים שאין צורך בבדיקות לאסימפטומטיים, לא מאמין בבדיקות לכל האוכלוסייה. הטעויות האפשריות בבדיקות יכולות להצביע על שלילי, ואז התחושה של הספורטאי היא שהכל בסדר והוא יתנהג כאילו הוא לא חולה, כלומר לא ישמור על בידוד. תוצאות שעלולות להיות לא אמינות יגרמו לסחרור מיותר".
יש לך מניעה שקבוצות יקיימו בדיקות קורונה בשביל השקט הנפשי שלהן, כמו שעשתה מכבי ת"א?
"הייתה לי פגישה עם המינהלת, ואמרתי שלא מפריע לי. אנחנו במדינה דמוקרטית, אבל אני חושב שזה לא נכון והמינהלת מסכימה איתי".
7 צפייה בגלריה
 "לא מפריע לי שהקבוצות יעשו בדיקות"
 "לא מפריע לי שהקבוצות יעשו בדיקות"
"לא מפריע לי שהקבוצות יעשו בדיקות"
(צילום: AFP )
קיימת שיחה עם היו"ר ארז כלפון בנוגע להפרות הבוטות של שחקנים ואוהדים. יש סכנה להמשך הליגה?
"כרגע לא, אבל יש מתווה ברור. כמו שהמתווה בבתי הספר לא הצליח, גם פה. אם נראה שהמגמה הזו נמשכת, זה יוביל לסגירה או לשינוי בגישה. אני סומך על השחקנים, גם הבנתי שהופקו לקחים והמשטרה תהפוך את האצטדיונים לאזור סטרילי".
מה אתה חושב על התנהלות שחקני מכבי והפועל ת"א שחגגו עם האוהדים שלהם?
"איכזבו אותי מאוד. חשבתי שאנשים שמנהלים אורח חיים ספורטיבי יהיו יותר ממושמעים ויכבדו את המתווה במקום לרמוס אותו. המתווה בכדורגל הוא לא כזה מסובך, אז למה הקהל צריך להגיע ולמה השחקנים צריכים לחגוג איתם? השחקנים צריכים להבין שאם הם לא יעמדו בהנחיות כמו שקרה בשני הערבים בבלומפילד, הם יידבקו, ידביקו את חבריהם לקבוצה, ויגמרו את הליגה. רציתי לשמור עליהם בצמר גפן. צריכה להיות פה אחריות סולידרית. שלא ישכחו איפה הם היו רק לפני חודש, ומה עשינו כדי שתהיה פה ליגה".
אם תגלה דרך החקירה האפידמיולוגית שאחד האוהדים שהגיע לבלומפילד נדבק, חלילה?
"אני חתום על המתווה ואני אישרתי אותו, כך שאם מישהו יידבק אז יש לי אחריות וזה מטריד אותי".
אז כבר לא נראה קהל העונה?
"אפס סיכוי".
7 צפייה בגלריה
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
"קהל העונה? אפס סיכוי". בלומפילד
(צילום: עוז מועלם)

גמר גביע עם קהל?

למרות דבריו, והעובדה שהמשנה למנכ”ל משרד הבריאות לא מוכן להצהיר על כך פומבית, ל"ידיעות אחרונות" נודע כי במשחק האחרון של העונה, גמר הגביע ב־13 ביולי, תיבדק אפשרות להכניס כמות מסוימת של קהל. עם זאת, חצאי הגמר ישוחקו מול יציעים ריקים, כולל בהשתתפות הקבוצה האהודה על גרוטו, מכבי פ"ת, שתפגוש מחרתיים את הפועל ת"א. "קיבלתי הרבה פניות מאוהדים שנאפשר כניסה. גיליתי פתאום כמה אוהדים יש לנו", הוא אומר.
יש סיכוי לחזרה מלאה של קהל בעונה הבאה?
"לא רואה את זה קורה, בטח לא בפורמט מלא בהתחלה. אם כבר במתווה חלקי כפי שתיכננו". הכוונה של גרוטו היא שליש מתכולת האצטדיונים ובמרחק של שני כיסאות בין אוהד לאוהד.
מתי אתה מעריך שנחזור לשגרת קהל מלאה?
"אנחנו מדברים על שנה וחצי, אבל אם נעבור חורף קל אולי התקופה תתקצר מעט".
גרוטו הוא, כאמור, אוהד מושבע של מכבי פ"ת, ועד לעונה שעברה החזיק במינוי. "אני משוכנע שנעלה לגמר הגביע על חשבון הפועל ת"א, שמתפארת בצעירים שלה, אבל הנוער שלנו זכה באליפות בעונה שעברה", הוא מצהיר. "לרבע הגמר נגד בית"ר ירושלים לא הגעתי כי הייתי בבידוד אחרי החזרה מיפן. לא אגיע מחרתיים לנתניה כי אני לא רוצה לנצל את מעמדי".
7 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
"שגרת קהל מלאה רק עוד שנה וחצי"
(צילום: עוז מועלם)
מי צריך לאמן את הנבחרת?
“אני תמיד מעדיף ישראלי. גיא לוזון (צוחק)”.