כשמדברים על לחץ מנטלי, מדברים על מה שעובר היום על ספיר ברמן, שיצאה עם סיפורה על ההתאמה המגדרית שהיא עוברת. המשחק בין בית"ר ירושלים להפועל חיפה הוא הראשון שתנהל בליגת העל אחרי החשיפה.
זה כמו רגע לפני בעיטת עונשין בדקה ה-90, ו-4 שניות לפני זריקת עונשין מכרעת. השעות שהיא עוברת הן הלחץ המנטלי בשיאו. איך הקהל יגיב בשריקת הפתיחה? איך השחקנים יתייחסו אליה? איך תהיה שפת הגוף שלה? שפת הגוף של השופטת מקרינה עליה וגם על הסובבים, מה שפת הגוף שהיא צריכה לשדר? האם קשוחה ואגרסיבית, או דווקא נינוחה ורגועה? אלו השאלות שכעת מתרוצצות בראשה.
1 צפייה בגלריה
ספיר ברמן
ספיר ברמן
ספיר ברמן
(צילום: עוז מועלם)
האם ספיר בלחץ כעת? כנראה שכן. אבל בניגוד למה שניתן לחשוב ולשער, הלחץ שבו היא נמצאת אינו רע עבורה. איך להתייחס ללחץ - זו בחירתו של כל אדם. חלק מהאנשים מתנהלים בשיאם בלחץ, וחלק מתפרקים. הסיבה לכך תלויה בכל אדם באופן אינדיבידואלי. על פי השבוע האחרון, על פי המהלך של ספיר ללכת עם האמת שלה, ועל פי כך שבגיל מוקדם יחסית כבר השתלבה בליגת העל, אפשר להיות בטוחים שהיא מוכנה ללחץ, שהוא מכניס אותה לריכוז, וגורם לה להשתפר וליהנות מתחושת הלחץ.
ספיר תטעה כמו כל שופט, אבל אולי יקללו אותה יותר מכל שופט. בטוח יבחנו אותה יותר, והלחץ על כתפיה של ספיר גם במשחק הקרוב וגם בעתיד יהיה גדול יותר. האם היא תיקח את הלחץ לטובתה או תישבר ממנו? זה תלוי רק בגישתה, במה שתבחר ובמוכנותה לכל סיטואציה מראש.
אחד הדברים שאני חוזר ואומר לספורטאים שאני מלווה הוא שאין לנו שליטה בדברים שקורים לנו, יש לנו שליטה באיך שאנו מתייחסים לדברים. זה ורק זה בשליטתנו. אני חושב שזה מה שספיר תעשה במשחק הקרוב ובכלל בהמשך חייה. היא תקבל עידוד מצד אחד, ואולי גם נאצות מצד שני. היא תטעה ויזכירו לה את נטייתה המינית, היא תקודם ויאמרו שזה לצורכי שיווק של איגוד השופטים.
כמו על כל ספורטאי שמתמודד במגרש, יגידו ויגידו, ילכלכו ויבקרו. השאלה היא לא מה הם עושים, אלא מה אתה עושה עם מה שקורה סביבך. איך אתה מתנהג או מתנהגת. שוב, אני מהמר שהלחץ יעשה לה טוב בזכות כל הניסיון שלה. זה לא אומר שהיא לא תטעה - זה אומר שהיא תתאושש יותר טוב לאחר טעויות, וזה הדבר החשוב ביותר לכל מי שמתעסק בספורט.
מה שבטוח זה שאפשר וצריך להתכונן לאותן סיטואציות מבחינה מנטלית, לפתח הרגלים שאותם היא תיישם בכל דקה במגרש ללא קשר למצב, לקבוע לפני המשחק את הגבולות של מה מותר ואסור לעשות ובסוף לזכור ששעה לאחר המשחק כל אחד ממשיך בחייו ועם סיפורו האישי ובעיותיו.
בהצלחה ספיר!
*הכותב הוא מאמן מנטלי לספורטאים

רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.