עכשיו, כשהאירועים המכוערים בסיום הדרבי החיפאי הגיעו לשלב עסקאות הטיעון והעונשים, אפשר לחשוב מחדש על היריבות בין שני המועדונים ובין שני מחנות האוהדים של מכבי והפועל חיפה. צריך לשאול על מהותה של היריבות: האם היריבות היא על הבכורה בעיר? האם הפועל מאיימת על הדומיננטיות של מכבי בחיפה? האם היא עשויה להצטרף למרוץ האליפות? ובעיקר, מי נבנה מהיריבות הזו ומי נפגע ממנה?
קודם כל – גילוי נאות: אני אוהד מכבי חיפה. דבר שני – אני לא חושב שיש באהדה לקבוצת ספורט מסוימת איזשהו ערך מיוחד. אנחנו, כמו שאמר ג'רי סיינפלד, אוהדים של חולצות: אנחנו אוהבים שחקן אם הוא לובש את החולצה של הקבוצה שלנו ושונאים אותו אם הוא לובש חולצה אחרת. רכשנו את האהדה לקבוצה שלנו בגיל צעיר, זה מעניק לנו תחושת שייכות וממלא את החיים בתוכן, אבל אין בזה תבונה - רק רגש. בקיצור, להיות אוהד מכבי חיפה זה טוב כמו להיות אוהד הפועל חיפה או מכבי ת"א או הפועל רעננה. לכך אני מוסיף הסתייגות – אם הקבוצה מקושרת לערכים כמו גזענות או אלימות, ההזדהות איתה מעידה על האוהד וערכיו. אבל זה איננו המצב של רוב הקבוצות שהן ביסודן מועדוני ספורט ולא יותר.

1 צפייה בגלריה
העימות בין אראל לאבו פאני
העימות בין אראל לאבו פאני
בלגן בדרבי
(צילום: עוז מועלם)

אין הרבה דרבים בליגת העל: כבר אין דרבי בירושלים, כבר אין דרבי בפ"ת. בליגת העל יש שלוש קבוצות מת"א ושתיים מחיפה. זה בעיקרו דבר טוב שמעיד על כך שהקבוצות מפוזרות נכון יותר בין הערים והאזורים בארץ. אני חושב שעדיף המצב שבו קיימות קבוצה בחדרה וקבוצה בנתניה מאשר מצב שבו היו שתי קבוצות בנתניה. אני גם מעדיף שתהיה קבוצה בעכו וקבוצה בחיפה מאשר שתהיינה שתי קבוצות בחיפה. נראה לי נכון וצודק יותר.
ובכל זאת, יש דרבים בחיפה ובת"א. כאן אני מניח בצד את הדרבי הקטן של ת"א, ועוד אחזור אליו. בין הפועל ומכבי ת"א יש יריבות אמיתית. ברוב השנים מדובר בקבוצות בסדר גודל דומה (כן, אוהדי מכבי, אני מודע לכך שבעשור האחרון נפתח פער לטובתכם). שתי הקבוצות מעוטרות, עם קהל גדול מאוד, בעלות מסורת ארוכת שנים והישגים באירופה. יסלחו לי אוהדי מכבי חיפה: מחוץ לשטח המוניציפלי של חיפה והקריות – כשאומרים "מכבי" או "הפועל" לא מתכוונים לחיפה. הדיון על זה ממש אידיוטי ומיותר. בקיצור – היריבות בת"א היא יריבות ספורטיבית אמיתית בין שני מועדוני ספורט שנאבקים על השליטה בעיר. למרות שזה נראה בלתי מתקבל על הדעת כיום – בהחלט ניתן לחשוב שיום אחד יהיה להפועל ת"א בעלים ראוי והיא תחזור להיות מועדון עוצמתי, שיש לו יומרות בדרבי מעבר לשאיפה להפריע למכבי או לגרד נקודה למאבקי התחתית.
אבל בחיפה זה ממש לא המצב: בחיפה יש מועדון ענק בדמות מכבי חיפה ומועדון בינוני, הפועל חיפה. אי אפשר להשוות את ההיסטוריה של הקבוצות, אי אפשר להשוות בין ההישגים, אי אפשר להשוות את העוצמות של המועדונים, אי אפשר להשוות בין הקהלים. אין בצפון ילד שהחלום שלו הוא להיות שחקן הרכב בהפועל חיפה. אין ילד כישרוני באמת שיכול להשתלב במחלקות הנוער של מכבי חיפה ויעדיף לשחק בהפועל. גם היחסים בין המועדונים תקינים וההירככיה ביניהם ברורה: שחקן שלא מצליח להשתלב במכבי עובר להפועל, שחקן שמצטיין בהפועל מועמד להשתדרג למכבי.
אני לא שוכח את העובדה שהפועל חיפה ניצחה בדרבי מספר פעמים בשנים האחרונות ואפילו בדרבי הראשון השנה. אני גם לא שוכח את האליפות שלהם בסוף שנות ה-90. כל אלו לא הפחיתו את הפער שבין המועדונים. גם לבני יהודה היה לנו תחביב להפסיד. זה לא בסיס ליריבות בין המועדונים. אין בדרבי של חיפה יריבות אמיתית כי אין פה יריבות ספורטיבית. גם בדרבים בהם הפועל ניצחו – הם היו מוכנים לקנות תיקו בתחילת המשחק. בדרבי של חיפה הקהל של מכבי מאוכזב מתיקו, הקהל של הפועל שמח מתיקו, ובצדק, לאור יחסי הכוחות והתקציבים.
אז כשסאן מנחם מתפוצץ כשמנצחים בדרבי, זה לא לעניין. זהות של אדם ושל ארגון נקבעת בהרבה דרכים – בין השאר באמצעות היריבים שהוא מסמן לעצמו. ברור למה הפועל חיפה מסמנת את מכבי חיפה כיריבה: היא רוצה יום אחד לתפוס את מעמדה ולסגור את הפער ביניהן. היריבות בין הפועל חיפה למכבי חיפה מגדילה את הפועל ומקטינה את מכבי. למה שחקני ואוהדי מכבי חיפה רואים בהפועל חיפה יריבה? אולי זו חקיינות של הדרבי הגדול של ת"א. לטוב ולרע, חיפה היא לא ת"א. הדרבי שלנו דומה למשחק שבין מכבי ת"א לבני יהודה. כל עוד הפערים בין המועדונים הם כאלו, הדרבי בחיפה הוא "דרבי קטן" – משחק בין שתי קבוצות שאין ביניהן יריבות ספורטיבית. שני מועדונים בסדרי גודל שונה שבמקרה שוכנים באותה עיר. בשביל מכבי חיפה זה עוד משחק שצריך לעבור, בלי בלגן, בלי פגיעה תדמיתית ובטח בלי פגיעה במרוץ האליפות.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.