בשנים האחרונות אנו עדים לפיחות משמעותי במעמדו של מאמן הכדורגל הישראלי. קבוצות רבות מחליפות מאמנים בתדירות גבוהה, ולא מעטות מהן עושות זאת מספר פעמים באותה עונה. לא פחות משבע קבוצות בליגת העל החליפו מאמנים, ונתון זה אפילו לא מגיע לשיעור הממוצע השנתי שעומד על יותר מ-50% מהקבוצות.
מדוע תחלופת המאמנים בשנים האחרונות היא גבוהה? האם בכל המקרים בהם קבוצה החליפה מאמן צעד כזה היה מתבקש? האם זה השפיע מקצועית על הקבוצה? התשובות מורכבות. ההחלטה על מהלך כזה בקבוצת תחתית (חמש כאלה עשו זאת העונה) שונה לגמרי מאשר בקבוצת צמרת.
2 צפייה בגלריה
ואן לוון על הקווים
ואן לוון על הקווים
ואן לוון על הקווים
(צילום: עוז מועלם)

בני יהודה תהתחילה את העונה עם אלישע לוי, שהוחלף על ידי ניר ברקוביץ' - אך גם האחרון סיים את דרכו אחרי פחות מחודש (כנראה לא בגלל סיבה מקצועית), ועל הקווים עמדו במשך מספר משחקים כפיר אדרי ומאמן השוערים יעקב אסייג, בעלי תפקידים מתוך המערכת. כשהקבוצה הידרדרה והיה צורך במינוי מאמן קבוע ובעל ניסיון, הבעלים ברק אברמוב העדיף להמתין לחברו הקרוב יוסי אבוקסיס - אותו שיחרר בעונה שעברה להפועל באר שבע. זה היה שינוי מסוג אחר: אברמוב היה מרוצה מאוד מאבוקסיס שהצעיד את הקבוצה שתי עונות ברציפות לפלייאוף העליון וזכה בגביע המדינה ב-2018/2019, אבל קשה היה לעצור את המאמן שככל הנראה רצה למנף את קריירת האימון שלו לקבוצה גדולה יותר.
ועכשיו המצב שונה - אבוקסיס לא הוכיח את עצמו בקבוצת צמרת, עזב את ב"ש בעקבות חילוקי דעות ופערי ציפיות מקצועיים בינו לבין בעלי הקבוצה אלונה ברקת, ובמקומו מונה רוני לוי, שפוטר בפתיחת העונה מבית"ר ירושלים בגלל חוסר ההישגיות. גם במכבי ת"א התרחש חילוף מאמנים העונה במחזור ה-11. יורגוס דוניס ,שהצליח להעפיל עם הקבוצה לנוקאאוט בליגה האירופית, פוטר בגלל אי הצלחתו להישאר קרוב למוליכה מכבי חיפה. הבעלים מיץ' גולדהאר החליט לפטרו ולהציב בתפקיד את פטריק ואן לוון שהכין את הקבוצה לעונה הזו, ונמצא במערכת בחמש השנים האחרונות.
בהפועל כפ"ס, יצחק שום החליף כבר 6 מאמנים (חלקם בליגה הלאומית) בשלוש שנים וחצי כבוס, והעונה הנוכחית נפתחה עם עמיר תורג'מן שפוטר והוחלף באלישע לוי. שרון מימר פוטר פברואר מחדרה, והוחלף על ידי מנחם קורצקי. מימר לא נשאר מובטל תקופה ארוכה, והחליף בהמשך את ניסו אביטן שפוטר מבני סכנין שבועיים לפני כן. המקרים הללו הגיעו גם הם בגלל הסתבכות בתחתית, רק שבסכנין יו"ר הקבוצה מוחמד אבו יונס צעק על אביטן, התפרץ עליו בנוכחות השחקנים והלין על צורת ניהול המשחק. כך שיש דרך ויש דרך לסיים התקשרות.
בכלל, בני סכנין, הפכה את החלפת המאמנים אצלה לשיטה של ממש. לא פחות מ-13 (!) מאמנים התחלפו שם בארבע העונות האחרונות (מאז תום הקדנציה המוצלחת של יוסי אבוקסיס בין 2015-2017). רבים מבין 13 המאמנים הספיקו לעבוד בקבוצה חודשים בודדים בלבד,לפני שהוחלפו באחרים, שלא בהכרח היו טובים או מוצלחים מהם. רק הלחץ יצר את הכאוס הזה.

2 צפייה בגלריה
מוחמד אבו יונס
מוחמד אבו יונס
מוחמד אבו יונס
(צילום: אורן אהרוני)

אם נבחן זאת רק על פי הניקוד בטבלה, אז נראה שרק מכבי ת"א וחדרה הצליחו במהלך, והשינוי ניכר ורציני. וכאם נשאלת השאלה: מהו תפקידו של המאמן בקבוצה? האם הערכת תפקידו ותִפקודו תלויה אך ורק במדדים כמותיים וחומריים של צבירת נקודות ומיקום בטבלה? התשובה תלויה במידה רבה במספר מרכיבים: מעמדו של המאמן, זהות הקבוצה והמועדון, סוג הבעלות על הקבוצה, חומר השחקנים העומד לרשותו ומידת הכבוד וההערכה שהוא רוחש לעצמו ולמקצוע.
בכל מינוי יש רף ציפיות שונה, אבל ניתן להצביע על מכלול תפקידים שמאמן אמור למלא: לקבוע שיטות אימון, להתוות דרך ושיטה, לגבש קבוצה מלוכדת מתוך אוסף של שחקנים שלא הגיעו מתוך נקודות פתיחה זהות, להציב יעדים לטווחי הזמן השונים, להתאים את החומר המקצועי בקבוצה למידת האפקטיביות שלו, למקסם יכולות ולהמציא פתרונות יצירתיים לבעיות ולקשיים ולהמיר את כל סך התִפקודים האלה במטבע ההישגים, התארים, ההצלחות. אבל לא פלא שתחלופת המאמנים כל כך גבוהה אם המאמן נמדד אך ורק על פי התוצאה הכמותית.
רבים חושבים שחלקו של המאמן בארץ משמעותי, אך החשיבות שלו לא עולה על 15%-20% מהצלחת הקבוצה. מאמן תלוי בראש ובראשונה בכלים המקצועיים שעומדים לרשותו. הוא אינו יכול להמציא יש מאין ואינו יכול להפוך שחקנים שלא קיבלו כלים נכונים בגילי הילדים והנערים לשחקנים טובים בהרבה מסך הפוטנציאל שלהם. ברוב המועדונים בליגת העל אין חשיבה לטווח ארוך, והמאמן נדרש לספק תוצאה מיידית מהרגע להרגע. אם הוא לא מצליח, אז הוא נתקל כבר בשלב מוקדם של עבודתו במחול שדים שהסביבה מייצרת לו.
התקשרות בין מאמן לקבוצה אינה חייבת להיות "חתונה קתולית" לכל החיים, אך הרושם שנוצר בשנים האחרונות הוא שידם של בעלי הקבוצות קלה מדי על ההדק. קשה מאוד לקבוע בוודאות שבנקודת זמן כזו או אחרת, הניסיון והידע של מאמן כזה עולים על אלה של מאמן אחר בנסיבות העניין. במילים אחרות, לא ניתן לקבוע שהניסיון והידע של קורצקי עלו על אלה של מימר כשהראשון החליף אותו בחדרה, כמו שלא ניתן לקבוע אותה קביעה לגבי מימר עצמו כשהוא החליף את אביטן בסכנין, וכך הלאה.
לסיכומו של עניין, על מנהלי הקבוצות ובעליהן מוטלת החובה לחשב מסלול מחדש לפני פיטורי מאמנים ובעיקר לפני מינויהם. חשוב ליצור התאמה בין הציפיות מהמאמן וכישוריו לבין סך הפוטנציאל בקבוצה, ולתמוך במאמן גם ברגעים הקשים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.