אחרי עונה תחת משבר הקורונה, מחאת השקופים והסגרים שעצרו את הפעילות בליגות הנמוכות, פעילות שלא חודשה גם כאשר ליגת העל והלאומית חזרו לעניינים, סוף כל סוף הסתיימה העונה הסדירה בליגה א'. והמשמעות היא שהנה יוצאים להם לדרך משחקי הפלייאוף העליון במחוז הצפוני והדרומי.
ההשבתה הארוכה מהרגיל אילצה את ההתאחדות לכדורגל לשנות את השיטה כדי להתאים אותה ללוח הזמנים הצפוף. בדרך כלל ליגה א' מחולקת לשני מחוזות – צפון ודרום. העונה הוחלט לחלק כל מחוז לשני בתים שבכל אחד מהם תשע קבוצות. בסיום העונה הסדירה שתי הקבוצות שסיימו במקומות הראשונים בכל בית (שמונה קבוצות בסך הכל) העפילו לפלייאוף העליון וכעת הן התאחדו לליגה אחת חדשה שכוללת ארבע קבוצות בכל מחוז. כל אחת תפגוש פעמיים כל יריבה ובסך הכל שישה משחקים. גולת הכותרת של השיטה היא שכל הנקודות שהן צברו עד כה התאפסו, כך שלכל אחת מהן יש סיכוי שווה להעפיל.
15 צפייה בגלריה
מכבי קביליו יפו
מכבי קביליו יפו
מכוונים ללאומית. שחקני קביליו יפו
(צילום: עוז מועלם)
15 צפייה בגלריה
מכבי קביליו יפו
מכבי קביליו יפו
איציק ברוך ושחקני יפו. מחכים למאני-טיים
(צילום: עוז מועלם)
בסיום ששת המחזורים הקבוצות שסיימו במקום הראשון בכל מחוז יעלו לליגה הלאומית ושתי הסגניות יפגשו ראש בראש על הזכות לשחק מול מי שתסיים במקום ה-14 בלאומית למשחקי מבחן. אם היא תעבור את המשוכה הזו, גם היא תזכה להעפיל ליגה.
ליגה א' דרום נחשבת חזקה ומשמשת כמקפצה לשחקנים. הבית הדרומי מגוון ומכיל בתוכו סינדרלה מרגשת, שמות מוכרים שהלכו אחרי הכסף הגדול, וחוזים שלא היו מביישים גם את ליגת העל וכמובן הרבה אוהדים צבעוניים. המחוז הצפוני לעומת זאת כולל רק קבוצות מהמגזר, שחלקן השקיעו לא מעט כסף וגייסו ספונסרים. הקבוצות מציגות דו קיום ומשלבות בין שחקנים יהודים לשחקנים מהמגזר.

הפועל בקעת הירדן | הסינדרלה ממושב תומר

הפועל בקעת הירדן היא ללא ספק הפתעת העונה. בעונת 2014/15 היא העפילה לליגה א' ומאז היא מדשדשת, כשבשנתיים האחרונות נלחמה נגד הירידה.
העונה, בזמן שקבוצות אחרות נבנו בתקציב גדול, הגיעה הסינדרלה והשאירה לכולן אבק. חוזים גדולים אין שם, גם לא שמות מוכרים, אבל מה שניצח אלו הלב והנשמה. ואולי גם הקמע, כלב הבוקסר שהיה מלווה את הקבוצה לכל משחק, תרם לכך לא מעט. לאחרונה החזיר את נשמתו לבורא, אבל בטוח נובח ומקשקש בזנב למעלה.
15 צפייה בגלריה
שחקני בקעת הירדן
שחקני בקעת הירדן
ללא ספק הפתעת העונה. בקעת הירדן
(צילום: יאיר שגיא )
אליחי צברי, מלך השערים של ליגה א' דרום עד כה עם 11 כיבושים, מראה שהוא יכול לשחק גם בליגות הבכירות בישראל. לצידו בהתקפה נמצא אייל שטרכמן – חלוץ יהודי-ארגנטינאי שחתם במכבי חיפה לפני כ-12 שנים ואפילו הספיק להיות בסגל הקבוצה בליגת האלופות. בעונה האחרונה ניסה לעזור לסקציה נס ציונה להישאר בליגת העל, אבל זה לא עבד.
על היכולת, והרומנטיקה שמזכירה לנו את הכדורגל של שנות ה-90, מנצח חנן אזולאי, הבלם האגדי של בית"ר ירושלים. את פילוסופיית המשחק שהוא צבר הוא העביר לשחקנים הצעירים, וגם לבנו ירדן שמשחק תחתיו ולא מקבל הנחות, והתוצאות לא איחרו לבוא. הרבה אוהדים אין לבקעה אבל אחרי עונה כזאת היא בטוח סידרה לעצמה קהל תומכים משתי גדות הירדן.

הפועל "אדומים" אשדוד | גלקטיקוס בנמל

אם נמנה את השמות שהוחתמו העונה באשדוד, עוד יחשבו שמדובר בקבוצה שמנסה לעלות לליגת העל. החלוצים הם אוהד קדוסי ויוסי אסייג, שנחשבים לסחורה חמה גם בליגה הלאומית, אך לא ממנפים את עצמם העונה. לצידם יש שמות נוצצים כמו בן תורג'מן, שזכה באליפויות עם הפועל באר-שבע, אבי מלכה, טל איילה, עוז ראלי, ויטלי גנון ועופר ורטה ששיחקו בעבר בליגות הבכירות, והתפתו לכסף הגדול.
15 צפייה בגלריה
בן תורג'מן
בן תורג'מן
גם הוא בקבוצת הגלאקטיקוס. בן תורג'מן
(צילום: אבי רוקח)
"הכדורגל הוא דינמי ואני שלם עם כל החלטה שאני מקבל", מסביר ורטה את הירידה לליגה א'. "אני שמח על הצעד הזה שעשיתי, יש פה המון אתגר ואני אחד שאוהב אתגרים. ראיתי שהקבוצה מנסה מספר שנים לעלות לליגה הלאומית וזה סיקרן אותי, אז אני חושב שמבחינתי זה הצעד הנכון"
הקבוצה המיתולוגית הפועל אשדוד, שנעלמה מהמפה ב-1999 כחלק מהאיחוד עם עירוני אשדוד והוקמה מחדש ב-2015, עלתה תוך שנתיים לליגה א' ומאז מפנטזת לעשות את הצעד הנוסף לעבר הלאומית. האיחוד הזה גרם לכך שלמ.ס אשדוד אין כמעט אוהדים, מאחר שכולם חזרו ליציעים של הקבוצות עליהן הם גדלו.
על הקווים עומד יובל נעים עם הטמפרמנט הידוע שלו, שכבר רשם כמה עליות בקריירה ורוצה לחזור בעצמו לקדמת הבמה כמאמן. למרות הציפיות האדירות והסגל הנוצץ, אשדוד לא שיחקה את הכדורגל הכי יפה, אך הדחיפה של הקהל ללא ספק תורמת לה.
15 צפייה בגלריה
נעים על הקווים
נעים על הקווים
רוצה בעצמו לחזור לקדמת הבמה. נעים
(צילום: אבי רוקח)

מכבי "קביליו" יפו | הבולגרים הצעירים

את סיפור הקמתה של מכבי "קביליו" יפו אין צורך לספר כאן שוב – קבוצת האוהדים שנקראה על שמו על שוער העבר שלה הרצל קביליו ז"ל הגיעה לא מעט פעמים לבאר, אך לא טרם שתתה ממנו. יפו פועלת במתכונת של תרומות וזכויות אותם רוכשים אוהדי הקבוצה, ובעונה הנוכחית הקבוצה החליטה ללכת על כל הקופה, ולשם כך יצאה בפרויקט מימון המונים והצליחה לגייס מעל 130 אלף שקל.
כשיפו הוקמה מחדש בליגה ג' שיחקו בשורותיה שמות ידועים כמו אלון חזן, יוסי אבוקסיס, משה סיני ואביבי זוהר, אך העונה היא מככבים במדיה שחקנים צעירים ואנונימיים, כשבראשם נמצא מכונת השערים מתן בית יעקב. את כל העסק מנווט איציק ברוך.
15 צפייה בגלריה
איציק ברוך
איציק ברוך
מנווט את העסק. ברוך
(צילום: עוז מועלם)
מאז הריסתם של מגרש הפחים ואצטדיון הגאון, יפו נודדת בין מגרשים ואין לה מגרש ביתי, כשבעונה הנוכחית היא מארחת את משחקיה בווינטר. יפו מאופיינת בקהל אוהדים מסור ותומך, שלאחרונה חזר למגרשים בגאווה.

ירמיהו חולון | כדורגל חופים וסרטוני מוטיבציה

בזמן שקבוצת הכדורסל של הפועל חולון גונבת את מירב תשומת הלב, גם בכדורגל חולמים על ייצוג הולם, וירמיהו חולון כאן כדי להגשים חלומות. מאחורי ההצלחה של הקבוצה עומד רונן קנפו, שלקח את המועדון כחלק מהמגמה שהתחילה בשנים האחרונות ובה אנשי עסקים רוכשים קבוצות מהליגות הנמוכות ומשקיעים בהם. לצידו מנהל הקבוצה ליאור שולמן שדואג שהכל יעבוד כמו שצריך.
15 צפייה בגלריה
ויקטור מרעי
ויקטור מרעי
ויקטור מרעי. בעבר בהפועל ת"א, היום בחולון
(צילום: ראובן שוורץ)
"כילד עד גיל 10 גדלתי בשכונת ג'סי כהן, שכונה ששמה הפך לשם נרדף להזנחה ופשע. מהחלון בחדר השינה הייתי מסתכל על הדיונות ובקצה עמד אצטדיון הכדורגל הצנוע שלנו שהיה גאוות השכונה", מספר קנפו. "כילד חלמנו לשחק על דשא, אבל המצוקה הכלכלית השאירה אותנו לשחק יחפים בחולות. אחרי 30 שנה שחזרתי לעיר ראיתי ששום דבר לא השתנה. הכדורסל עדיין גאוות העיר, ובעיקר של העירייה, והכדורגל לא מעניין אותם. אמרתי לעצמי חייבים לנסות לעלות ליגה".
בעבר לא מעט קבוצת ייצגו את העיר, המוכרת מביניהם היא צפרירים חולון ששיחקה בליגה הבכירה עד לשנת 2000, מאז היא הספיקה להתאחד עם יניב חולון ולהתפרק. לאחר מכן היא הוקמה מחדש ושינתה את שמה לירמיהו חולון על שמו של כוכב העבר חיים ירמיהו ז"ל, שכונה "הסילון".
15 צפייה בגלריה
שחקני ירמיהו חולון
שחקני ירמיהו חולון
הספיקה להתאחד, להתפרקו ועכשיו רוצה כרטיס ללאומית. ירמיהו חולון
(צילום: ראובן שוורץ)
15 צפייה בגלריה
צחי אילוז
צחי אילוז
מכדורגל החופים לליגה א'. אילוז
(צילום: ראובן שוורץ)
15 צפייה בגלריה
רונן קנפו
רונן קנפו
רונן קנפו
(צילום: ראובן שוורץ)
קנפו הביא לחולון מניה בטוחה בדמותו של המאמן צחי אילוז, כדורגלן החופים הידוע שלקח את חולון צעד אחד קדימה. הוא עורך אסיפות וידיאו, מקרין סרטוני מוטיבציה וגם מביא תוצאות.
בתחילת העונה הקבוצה עשתה רעש כשהחתימה את מהראן לאלה וגרמה לו לרדת לליגה א', אך הוא עזב די מהר. תחת אילוז משחק אחיו הצעיר אור אילוז. מלבדם אפשר למצוא גם את החלוץ המנוסה ויקטור מרעי, ששיחק בעבר בליגת העל, נבו מזרחי, השוער ליאור חידריאן וטל בנש, כולם כבר טעמו את הכדורגל בלאומית.

מכבי טמרה | הכהן של הרחפנים

אי שם בשנות השמונים, מכבי טמרה שיחקה בליגה הארצית (אז השנייה) ומאז הידרדרה לליגות הנמוכות. בשתי העונות הקודמות היא העפילה פעמיים ברציפות וכעת היא רוצה לעשות את הבלתי ייאמן ולהשלים עלייה שלישית תוך שלוש שנים. לשם כך העמידו במועדון תקציב גבוה והקבוצה מתנהלת כאחת שמשחקת בליגה בכירה. היא גם החתימה שחקנים מובילים כמו חאלד חלאיילה והחלוץ משה בן לולו.
15 צפייה בגלריה
שחקני טמרה
שחקני טמרה
רוצים לחזור לימים היפים באייטיז. שחקני טמרה
(צילום: שרון צור)
מה שמאפיין את טמרה הוא הצוות המקצועי בראשותו של המנהל המקצועי שמעון הדרי והמאמן אמיר כהן (אחיו של אלמוג כהן), שמכהן גם כמנכ״ל איגוד המאמנים, והיה חלק בלתי נפרד ממחאת השקופים להחזרת ליגה א'. כהן הגיע לטמרה במהלך העונה, מלווה ברחפן לאימונים, ולאחר מכן מנתח את הצילומים ומבצע הכנה טקטית לכל שחקן בקבוצות היריבות.
15 צפייה בגלריה
שמעון הדרי
שמעון הדרי
זוכרים? המנהל המקצועי, שמעון הדרי
(צילום: שרון צור)
15 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
"הכדורגל זורם בעורקי". כהן
(צילום: שרון צור)
"הכדורגל זורם בעורקי, ואני עושה כל שביכולתי על מנת לפתח את הכדורגל ובטח שלהילחם על הפעילות שלו", אומר כהן. "מאמן כדורגל בעולם המודרני חייב להיות קשוב לטכנולוגיה ולהתאים את עצמו. מאמן חייב לאתגר את השחקנים, והשילוב של הווידיאו והרחפן באימונים בסופו של יום בא לידי ביטוי בתשוקה של השחקן על המגרש".

מ.ס טירה | אולטראס וספונסרים

כשעבד טיטי, היו"ר של מ.ס טירה, שפעם חורר רשתות, לקח על עצמו את הקבוצה שכמעט התפרקה ב-2009. הוא פינטז להביא את המועדון הכי גבוה שאפשר, וכרגע הוא בדרך לשם. העונה הקבוצה החתימה שורה של שחקני שוברי שוויון, בטח במונחים של הליגות הנמוכות, לצד החלוץ וויאם עמאשה. תוסיפו לזה קהל אוהדים תומך ואפילו אולטראס וספונסרים ויש לטירה מתכון מנצח. הקבוצה הוכיחה שהיא הטובה ביותר בשתי המחוזות ויש לה את כל הכלים לעלות לליגה הלאומית ולהשתלב בה.

הפועל כאוכב ובני ריינה | צנועות ומפתיעות

בעוד שבטירה ובטמרה, שתי ערים מפותחות בחברה הערבית, מתחילים לתכנן מקורות הכנסה חיצוניים שיסייעו בלאומית. הפועל כאוכב ובני ריינה, שמגיעות ממועצות אזוריות בחלק הצפוני של המדינה, מפנטזות על אם כל הסנסציות.
15 צפייה בגלריה
בני ריינה
בני ריינה
מפנטזים על סנסציה. שחקני ריינה
(צילום: גיל נחושתן)
ריינה חדרה לתודעה אצל חובבי הענף רק בעונה שעברה. הסינדרלה, אז מליגה ב', הגיעה לשלב שמינית גמר הגביע, שם הודחה בטדי אחרי הפסד 3:1 נגד בית"ר ירושלים. מדהימה העובדה שרק בשנת 2015 הוקמה לראשונה מתוך ניסיון להכניס את הציבור המקומי והקטן לטירוף הכדורגל. בין השמות הבולטים ניתן למצוא כמה סנוניות מליגת העל בעבר, ביניהם ריף מסיקה, אמיר אבו ניל, סלים עמאש וגל בר-אל.
תופתעו לשמוע שבכל הנוגע לכאוכב, המועצה עצמה, שאוכלוסייתה קטנה מ-4,000 תושבים, מנגישה את עצמה בלא מעט ענפי ספורט שונים. קבוצת כדורסל הנשים נמצאת בליגה הלאומית וגם בכדורעף הגברים המצב דומה, אך בשנים האחרונות קבוצת הכדורגל כובשת את כותרות הפיצוציות והסופרמרקטים.
15 צפייה בגלריה
אוהדי בני ריינה
אוהדי בני ריינה
אוהדי בני ריינה במשחק הגביע בטדי בשנה שעברה
(צילום: אורן אהרוני)
אחרי שלוש שנים בליגה א', האדומים שסיימו במקום הראשון בשלב המוקדם בראשות המאמן עודד קוטר חולמים על עלייה היסטורית לליגה השנייה. מי שינסה לעשות את הבלתי אפשרי הוא הכוכב עבד מורג'אן בן ה-34.