עופרי ארד נתן שני משחקים טובים מאוד במדי הנבחרת השבוע. הוא לא שחקן מהיר מאוד, בטח לא גבוה, אבל הוא מחפה על כך באינטליגנציית משחק מצוינת, במיוחד לגילו הצעיר. במהלך המשחק עולה ארד לכיוון קו האמצע כדי לנגוח כדורי גובה המגיעים מעומק המגרש של הקבוצה היריבה, וברוב המקרים האלה ניצח, גם כאשר היה מדובר בשחקנים הפיזיים והגבוהים של סקוטלנד. גם במשחקי הליגה ארד עושה את אותה פעולה, בהבדל אחד: החלוצים שמתמודדים נגדו כמעט תמיד תופסים את הראש, הגב, או סתם נופלים, ובמרבית המקרים זוכים לשריקות על עבירות שלא היו ולא נבראו. המשחק נעצר שוב ושוב, והמתחזים חוגגים.
ארד הוא רק משל. יש הרבה סיבות לכך שהכדורגל בארץ נסוג יותר ויותר, כאשר 51 שנה עברו מאז היינו בטורניר גדול, והופעה של הנבחרת על איזושהי במה מרכזית היא אשליה. אחת מהסיבות היא רמת השופטים, ויותר מכך, אופי השיפוט המקובל אצלנו. וכאן אין הכוונה רק לשערוריות השיפוט שהיו השנה, עם טעויות איומות גם על המגרש וגם ב-VAR, שעלולות להשפיע על דברים כמו השתתפות בפלייאוף, זהות האלופה, מחזיקת הגביע והיורדות. יותר מכך, וחשוב אף יותר – השופטים בארץ לא נותנים לשחק. שחקנים מתחזים ועצלנים זוכים שוב ושוב לפרסים, הכישרונות האמיתיים נפגעים, ושטף המשחק אצלנו הוא בדיחה עצובה.

1 צפייה בגלריה
סולומון, דאבור והחברים חוגגים
סולומון, דאבור והחברים חוגגים
נבחרת ישראל
(צילום: AFP)

לא פלא שהשחקנים המגיעים מהליגה שלנו לנבחרת לא מסוגלים לעמוד בקצב המשחק ובפיזיות של נבחרות אירופיות בינוניות ומטה. הם לא רגילים לקצב המשחק המקובל באירופה, לא מקבלים את ההפסקות להסדרת הנשימה בחסות המשרוקית, ולא מצליחים לקבל שכר על התחזויות מביכות ובזבוזי זמן שהורסים את המשחק. בדקות מכריעות אובד הריכוז, חמצן לא מגיע למוח, קבלת ההחלטות לא נכונה, ושוב ושוב אנחנו נכשלים ברגעי האמת המעטים שמצליחים להגיע אליהם. כמו תסריט קבוע מראש.
את עשרות שנות הכישלון המתמשך באירופה הובילו מאות שחקנים, כולל לגיונרים, ומאמנים רבים, ישראלים וזרים. נכון, לכישלון הזה, שנותח שוב ושוב, אבות רבים, ביניהם תשתיות עלובות, מצאי נמוך מאד של שחקני כדורגל ביחס לגודל האוכלוסייה, אופי גרוע של הרבה שחקנים כישרוניים אך עצלנים, רמת מאמנים נמוכה מאוד, במיוחד בגילים הצעירים, ועוד. אבל גם לשיפוט יש חלק משמעותי ברמת הכדורגל הנמוכה אצלנו. ואת זה יחסית קל לתקן.
באיגוד השופטים צריכים לקבל החלטה מקצועית ברורה, ולשנות את הגישה למשחק. כדורגל הוא משחק פיזי, ולא התעמלות אמנותית, טניס או שחייה צורנית. אין צורך לשרוק על כל מגע. שחקנים שינסו לנצל את המצב ולפגוע בשחקנים אחרים צריכים להיענש בכל חומרת הדין, עם הרחקה מיידית עם או בלי התערבות ה-VAR. זה לא עולה כסף, לא מצריך השקעות ותכנון ארוך טווח, וממש לא מסובך. צריך רק החלטה נכונה, כבר לעונה הבאה, שמשום מה איגוד השופטים וההתאחדות נמנעים מלקבל כבר יותר מדי זמן.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני