ברוב הקבוצות בכדורגל האירופי רואים תהליך שקורה לאחרונה, במסגרתו שחקני נוער מוכשרים מקבלים את הבמה המרכזית בקבוצה הבוגרת. פחות כסף הולך לשחקני רכש ויותר לטיפוח צעירים. מיץ' גולדהאר שפך לא מעט כסף על שחקני רכש ישראליים במהלך שנותיו במכבי ת"א, וזה לא אמור להיות ככה עבור מי שמחזיק במחלקת הנוער הטובה בישראל, שהצמיחה ועדיין מצמיחה כוכבי ענק. למה הוא צריך לשלם מיליוני שקלים על שחקנים שעברו אצלו בנוער, כמו עומר אצילי או אלי דסה?
אך הפרויקט שיצר ג'ורדי קרויף, שיתוף הפעולה הנפלא עם בית"ר תל אביב/בת ים, הוא בעצם מה שהופך את מכבי ת"א למועדון מספר אחת בישראל גם בתחום המקצועי. לפני כן, שחקני הנוער הטובים בישראל היו הולכים לאיבוד, לא מקבלים דקות משחק או במקרה הטוב מושאלים בלי תוכנית סדורה. במקרה הרע הם פשוט היו עוברים למועדונים אחרים שהאמינו בהם. אתה יכול לנהל את האקדמיה הטובה ביותר בארץ, אך ברגע שהשחקנים לא מקבלים את השפשוף הראשוני בקבוצת בוגרים, השקעה רבת שנים יכולה לרדת לטמיון. זה השלב הכי קריטי במעבר בין שחקן נוער לשחקן בקבוצה בוגרת.

1 צפייה בגלריה
דן גלזר
דן גלזר
דן גלזר
(צילום: ראובן שוורץ)

מה שעשה ג'ורדי הוא לא פחות ממדהים. בית"ר מקבלת שחקנים בהשאלה, והם זוכים לבמה בקבוצה בוגרת לראשונה בחייהם. התוצאה היא שלא מעט שחקנים מוצאים את דרכם בחזרה למכבי, ואף להרכב, וכמובן כשכל התהליך מפוקח ומנוהל ע"י אנשי המקצוע של המועדון. במהלך השנים עברו בין המועדונים עשרות שחקנים במסגרת שיתוף הפעולה, ותראו איזה שמות: דן גלזר, מתן חוזז, יונתן כהן, אילון אלמוג, שחר פיבן, רוסלן ברסקי.
בעונה החולפת שיחקו בבית"ר כמה שחקנים שמכבי מצפה שישתלבו בעתיד בקבוצה הבוגרת ויובילו אותה, כמו התאומים עמית ותמיר גלזר (האחים של דן), בר כהן, אדוארדו גררו ועוד. השנה יצטרף לרשימה שם מעניין במיוחד, היהלום מחוף השנהב פארפה גיאגון, שנכלל ברשימת 60 הכישרונות הצעירים הטובים בעולם.
אין ספק שג'ורדי הפך בתקופתו את מכבי למועדון הכי אירופי בישראל, הן מבחינה ניהולית והן מבחינה מקצועית. בשנתיים האחרונות קוצרים בקריית שלום את הפירות מהפרויקט, ובשנים הבאות הכסף שייצא מקופת המועדון על רכש יהיה נמוך יותר ויותר, ועל זה מיץ' צריך להודות לג'ורדי יותר מכל.
שיתופי פעולה כאלה אפשריים, ובעלי הקבוצות הגדולות חייבים לקחת את זה צעד אחד קדימה ולדאוג ששחקנים צעירים לא ילכו לאיבוד. רק תדמיינו כמה שחקנים ברמת הכישרון של יונתן כהן ודן גלזר פיספסנו במהלך השנים. כל המועדונים הבכירים בישראל צריכים להבין שעתיד הכדורגל שלנו והצלחת קבוצתם תלויים אך ורק בפיתוחם של השחקנים הצעירים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.