אם יש עונה שאוהדי בני יהודה יעדיפו לשכוח היא 2013/14 בה הקבוצה רשמה רצף של 14 משחקים ללא ניצחון, ובסופה נשרה לליגה הלאומית. ואז הגיעה עונת 2020/21 והזכירה לאוהדים את מה שהם רצו לשכוח, כשכעת הכתומים קבורים בתחתית הטבלה עם 22 נקודות בלבד, ובסכנת ירידה ממשית. הערב (ראשון, 20:45) הם מארחים את מכבי חיפה.
גם בחלומות הכי גרועים שלה, הנהלת בני יהודה לא חשבה שקבוצתה תנעל את הטבלה בשלב הזה. הכתומים רשמו עונה שמסתכמת בקומדיה של טעויות והחלטות שגויות שכללו חילופי מאמנים, החתמות לא מרשימות, בחירת זרים גרועה ואוהדים כעוסים. ואם בשכונת התקווה לא יתעוררו, הם יקבלו שידור חוזר של עונת הירידה וימצאו את עצמם בליגה השנייה.
4 צפייה בגלריה
שחקני בני יהודה מאוכזבים
שחקני בני יהודה מאוכזבים
שחקני בני יהודה מאוכזבים
(צילום: ראובן שוורץ)

הכל התחיל עם אלישע

אם נחזור אחורה לפתיחת העונה כשעוד אלישע לוי עמד על הקווים, נראה היה שבני יהודה עומדת להיות אחת הקבוצות האטרקטיביות בליגה. היא דיברה על פלייאוף העליון, ריצה בגביע והציגה כדורגל חיובי, אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד. לוי סיים את דרכו במועדון מאחר שלא הצליח לגשר על הפערים שנגעו להחלטות מקצועיות מול הבעלים ברק אברמוב, ובצדק, כי מאמן רוצה להיות הסמכות המקצועיות הבלעדית, אבל בשכונת התקווה זה לא עובד ככה.
בדיעבד הטעות הגדולה ביותר של הקבוצה היא עזיבתו של אלישע. "אני מאמין שאם אלישע היה נשאר היינו בצמרת הטבלה", מספר אחד משחקני בני יהודה ומוסיף: "החיבור איתו היה מיידי, הוא ידע איך להתייחס לשחקנים הבוגרים וגם לצעירים, הייתה לנו שפה משותפת והרגשנו הרבה ביטחון כשהוא היה פה".
4 צפייה בגלריה
לוי ואברמוב במסיבת העיתונאים
לוי ואברמוב במסיבת העיתונאים
אברמוב ואלישע. לא שידרו על אותו הגל
(צילום: עוז מועלם)
אחרי לוי, ניר ברקוביץ הגיע לקדנציה קצרה. מינוי שהיה שנוי במחלוקת לאור העובדה שאין לו ניסיון כמאמן בליגת העל, והחיבור לא החזיק מים. אחרי התקרית המבישה עם לירן שטראובר הוא מצא את עצמו מחוץ לשכונה בתום ארבעה מחזורים בלבד. מקורבים לבעלים מספרים כי ברקוביץ' ואברמוב לא הסתדרו מהרגע הראשון, והתקרית רק נתנה לגיטימציה להראות לו את הדרך החוצה. אברמוב לא מיהר להחתים מאמן והחליט החלטה אסטרטגית להעמיד מאמנים זמניים בדמותם של המנכ"ל כפיר אדרי, ועוזר המאמן יעקב אסייג, ולאחר מכן צורף איש מקצוע עם תעודת פרו, תמיר בן עמי. בני יהודה ללא מאמן טבעי התפרקה מנטלית, וזו אחת הסיבות המובהקות לקריסת המועדון.

היה טוב - היה יוסי?

אומרים שבעל המאה הוא בעל הדעה, ובשנים האחרונות אנחנו נחשפים לבעלי קבוצות שלוקחים חלק בהחלטות מקצועיות. כך גם בבני יהודה, כל מאמן שמגיע לקבוצה יודע שהוא צריך להתמודד עם בעלים דומיננטי, שמשמש כמנהל מקצועי ומעורב בבניית הקבוצה. על פניו נראה שהיחידי שמצליח לשתף איתו פעולה הוא יוסי אבוקסיס, שחזר לקדנציה רביעית בשכונה, והגעתו התאימה לכתומים כמו כפפה ליד. היחסים בין אברמוב לאבוקסיס שונים. הם יודעים לעבוד בשיתוף פעולה, הבעלים סומך על המאמן וזה גם מה שהביא לתוצאות בעבר.
4 צפייה בגלריה
ברק אברמוב עם יוסי אבוקסיס
ברק אברמוב עם יוסי אבוקסיס
אברמוב ואבוקסיס
(צילום: אורן אהרוני)
בני יהודה ראתה בקאמבק של אבוקסיס גלגל הצלה, וקיוותה לצאת לדרך חדשה. המאמן החדש-ישן אמנם קטע רצף רע של 11 משחקים ללא ניצחון, אך בני יהודה עדיין מדשדשת בטבלה, ומאז חזרתו היא רשמה ניצחון בודד והדחה מגביע המדינה. "יוסי הוא הדבר הכי טוב שקרה לבני יהודה, הוא מכיר את המערכת והחזיר את הביטחון לקבוצה", מספר גורם במועדון ומוסיף: "היו לנו לא מעט החלטות שגויות העונה שנצטרך ללמוד מהן, אבל המטרה כרגע היא להישאר בליגה וזה יהיה לא פשוט".

לא פגעה בזרים

בצד המקצועי, בני יהודה הצליחה בעבר לקלוע בול בבחירת שחקנים, ומשכונת התקווה יצאו לא מעט כוכבים כמו יובל אשכנזי, דולב חזיזה, מאוויס צ'יבוטה, איסמעילה סורו, ירדן שועה ועוד, אך העונה זה עבד פחות. מלבד השחקנים המנוסים, הגיעו לשכונה צעירים וחסרי ניסיון שלא מצליחים להרשים. בנוסף הקבוצה לא הצליחה פגעה בזרים, לדוגמא פדרו קמפוס ויוסיף מוסא, שלא תורמים כפי שמצופה מהם. אמנם בינואר אברמוב חיזק את הקבוצה עם של ג'ורג' פוצ'יבה, עמית גלזר, רז נחמיאס ופאטוס בצ'יראי, אך הם טרם הצליחו להשתלב.
ואם זה לא מספיק, מתחילת העונה בני יהודה סובלת ממכת פציעות של שחקנים משמעותיים כמו אליסון דוס סנטוס, שנעדר כשלושה חודשים, מטיאה ליוויץ', שגם שהוא נמצא על המגרש הוא מפגין חוסר יציבות, מוחמד גדיר ושחקנים נוספים שסוחבים פציעות. גם נגיף הקורונה לא פסח על הכתומים, ובמחזורים האחרונים בני יהודה חסרה שחקנים שהתגלו כחיוביים, כך שהסגל קצר מאוד.
4 צפייה בגלריה
קמפוס
קמפוס
קמפוס
(צילום: ראובן שוורץ)
כל הסיבות הללו מתורגמות לקריסה העל הדשא. בני יהודה נראית לא מחוברת, אין רגל מסיימת והיא לא מצליחה למצוא את השער. אבוקסיס אמנם ידוע במשחק ההגנה שלו, אבל זה לא מספיק כדי להישאר בליגה. כמו כן, הקבוצה משלמת מחיר כבד על הצבת שוער חסר ניסיון בדמותו של עומר ניראון. במחזור האחרון בקבוצה הבינו את ההשלכות וביצעה זעזוע בשער, כאשר ניראון בכלל לא היה בסגל ומי שקיבל את האפודה היה ברק לוי. המגמה הזאת צפויה להימשך במחזורים הקרובים.
"זו הבני יהודה הכי גרועה שראיתי", מספר אחד האוהדים ומוסיף: "בעונת הירידה הקודמת לפחות הייתה מלחמה ומחויבות על המגרש. בני יהודה איבדה את הזהות שלה, הבעלים אשם בהכל והוא צריך למכור את הקבוצה". זו עונה שטופת מחאות של אוהדי הכתומים, כאשר שלוש כאלה כבר התקיימו מתחת לביתו של אברמוב בצפון תל אביב, ואפילו הפגינו מול אחד מסניפי ג'פניקה שבבעלותו. האוהדים ימשיכו להפגין לטענתם עד שאברמוב ימכור את הקבוצה.
לבני יהודה נותרו שני מחזורים עד סיום העונה הסדירה בהם תפגוש את מכבי חיפה והפועל ב"ש, ולאחר מכן ממתינים לה מאבקי תחתית לא פשוטים בפלייאוף התחתון. כשאבוקסיס חתם הוא הצהיר כי ימשיך לאמן את בני יהודה גם אם תרד ליגה, ולאור התוצאות אם לא יקרה נס היא עלולה למצוא את עצמה בעונה הבאה בליגה השנייה.