מאות מיליונים צופים מדי יום בטור דה פראנס ורבים מהם מחכים לרגע הזה, שבו "השטן" יופיע על המסך עם הטייץ האדום והקלשון, ויעשה את הקטע היומי שלו.
דידי סנפט בן ה־68, שידוע יותר בשם דידי השטן, הפך שם נרדף למרוץ האופניים היוקרתי בעולם. הוא מלווה ומעודד את הרוכבים כבר 27 שנים ותראו אותו בכל אחד מ־21 הקטעים בטור. והוא לא מבזבז זמן. כשהוא ממתין מדי יום לפלוטון כדי להריע לרוכבים על פניו, הוא מטייל בדרכים ומנסה להשרות אווירה נעימה וגם מתעד זאת בכתיבה וציורים על האספלט. שמונה גלונים של צבע הוא שופך בכל טור על כבישי צרפת.
5 צפייה בגלריה
דידי השטן
דידי השטן
דידי השטן. חתיכת טיפוס
(צילום: EPA)
סנפט נולד במזרח־גרמניה וכבר כילד התאהב בטור. "המשאלה הגדולה ביותר שלי פעם הייתה להיות שם כצופה", סיפר בעבר בראיון. "הייתי רוכב על אופניים בנעוריי, אבל לא הורשה לנו לנסוע למדינות המערב. ב־1990 נפלה חומת ברלין ושלוש שנים לאחר מכן השגתי מספיק כסף כדי לנסוע לצרפת. רציתי לעודד את הרוכבים כמו שאף אחד אחר לא עשה".
ואין ספק שיש לו דרך מיוחדת לעסוק בתחביב הזה. את הרעיון להופיע בדמות שטן הוא לקח מהדגל האדום שמופיע קילומטר אחד לפני הסיום, המכונה בצרפתית פלמה רוז' או "הסמרטוט האדום של השטן" בגרמנית. "הטור דה פראנס הוא מיוחד, אתה יכול לעמוד בצידי הדרך בין אנשים שמגיעים מכל מקום, ולא מדברים את אותה השפה, אבל כולם נהנים ואוהבים אחד את השני", הסביר סנפט.

מוזיאון על גלגלים

מה שהחל כתחביב יצירתי הפך ברבות השנים גם להכנסה מתגלגלת. "השטן", שמקבל זמן מסך יקר מדי יום במהלך הטור, זוכה גם לחסות של יצרנית חלקי רכב מגרמניה. "אני ישן במכונית שלי או בגנים ציבוריים ואוהדים רבים גם מזמינים אותי לארוחות", סיפר על מסורת הטור שלו. את הכסף הוא חוסך כדי לתחזק את מוזיאון האופניים שהקים.
5 צפייה בגלריה
דידי השטן
דידי השטן
הקים מוזיאון אופניים
(צילום: רויטרס)
סנפט, כפי שכבר אפשר להבין, הוא פריק אמיתי של אופניים. הוא מכונאי במקצועו ובנה במוסך שלו את האופניים הגדולים בעולם, וגם את הקטנים ביותר. הוא נכנס בעקבות כך לספר השיאים של גינס ועל שמו יש 17 שיאים, כולם מסביב לגלגל. למשל, אופניים שנבנו מגיטרות. והוא, בטח ניחשתם, גם רוכב על אופניים ואפילו התחרה כחובבן. אבל זה היה לפני שהתחיל לעודד את המקצוענים.
את תפקיד השטן המעודד הוא לוקח ברצינות ומלבד צרפת הגיע גם ליעדים רחוקים יותר כמו אוסטרליה וקולומביה, כדי לתת רוח גבית לרוכבים. רק פעם אחת, ב־2012, הוא החמיץ את הטור בשל ניתוח שעבר וצפה במרוץ בטלוויזיה, כשהוא בבית. אחר כך סיפר שזה דווקא היה מרענן, כיוון שהייתה לו הזדמנות לראות דברים שהוא לא יכול לראות כשהוא קופץ בצד הדרך.
סדר היום של סנפט בשלושת השבועות של הטור עמוס לגמרי. "זו עבודה קשה. אני קם מוקדם וער עד שעות הערב המאוחרות. על הבוקר אני צובע את הקלשון שלי ברחוב ובשבע וחצי אני כבר מוצא את המקום שלי על המסלול. השוטרים תמיד מסתכלים עליי ופוחדים שאעצור את הרוכבים כשאני קרוב אליהם, אבל זה אף פעם לא קרה".
5 צפייה בגלריה
דידי השטן
דידי השטן
"הושטרים תמיד פוחדים שאעצור את הרוכיבם"
(צילום: AP)

מקום טוב בפירנאים

כמעודד מיומן יש לו גם טיפים, כמו היכן המקום הכי טוב לראות את הרוכבים. "יש כמה מקומות בפירנאים שבהם אתה יכול לראות אותם במשך חצי שעה, אבל אתה צריך למצוא את המקום שלושה ימים מראש, כי המשטרה סוגרת את המסלול בערב לפני המרוץ".
מי שחשב שאולי הקורונה תעצור השנה את "השטן", כדאי שיחשוב שוב. סנפט הגיע כרגיל וממשיך לצבוע את צרפת עם חיוכים והרבה ססגוניות. נוסף לציוד הקבוע שלו וברוח התקופה, הוא גם חמוש במסכה מתאימה.
5 צפייה בגלריה
הרוכבים בקטע הרביעי
הרוכבים בקטע הרביעי
הרוכבים בקטע הרביעי
(צילום: רויטרס)
עד מתי הוא מתכוון ללוות את הטור שנערך כבר 107 פעמים? עד 120 לפחות. של הטור. "אני אמשיך להתחפש לשטן עד שאהיה בן 80. בעתיד הנכדים שלי, שהתחילו ללוות אותי כשהם מחופשים לשדים קטנים, יסיעו אותי ברכב ואני אשב מאחור ואנופף לרוכבים".