עונת 2020/21 הייתה אחת ההזויות בתולדות הכדורסל הישראלי, אם לא ההזויה ביותר בחסות מגפת הקורונה, אבל הגיעה לסיומה בצורה מעוררת כבוד. קיבלנו סדרת גמר מרשימה וצפופה של 3 משחקים ב-4 ימים בין 2 הקבוצות הטובות בישראל, תצוגת תכלית מדהימה של הקהל שמילא את האולמות עד אפס מקום, הורדה משמעותית של המחירים ע"י הקבוצות - מה שאיפשר לקהל צעיר להגיע, להיחשף ולעודד, ומעל לכל קיבלנו כדורסל איכותי עם מהלכים גדולים של כמה שחקנים גדולים לא פחות, ובראשם סקוטי ווילבקין.
בסופו של יום ניצחה הקבוצה הטובה יותר. עם כל הכבוד לגלבוע/גליל, ויש כבוד, מכבי ת"א קבוצה חזקה, כישרונית, מנוסה ועמוקה יותר, וגם מחזיקה בשחקן שנמצא ברמתו המקצועית והמנטלית הרבה מעל הליגה בישראל, וזה מה שהביא לה בסוף את צלחת האליפות. למרות שגלבוע היא קבוצה מאוזנת, עם כמה זרים טובים מאוד (תומאסון, בלאקשיר ופלויד), והיא היחידה שלא נפגעה מהקורונה או ממבצע "שומר החומות" ושמרה על סגל מלא, היא הוכרעה תחת העייפות, הלחץ והמעמד.

2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א חוגגים
שחקני מכבי ת"א חוגגים
שחקני מכבי ת"א חוגגים
(צילום: עוז מועלם)

בסוף מכבי סיימה את העונה עם כל תואר אפשרי בזירה המקומית (אליפות 55, גביע 45 וגביע ווינר), מה שיכול להשאיר את ההנהלה מרוצה ולתת ליאניס ספרופולוס אוויר לנשימה, אבל צריך לזכור כי זו תחושה מטעה - שלא נאמר משקרת - והקבוצה לא נראתה טוב העונה, בלשון המעטה, וביורוליג ספגה כישלון מהדהד. אז מה הלאה?
תקציב: מכבי הצליחה בחודשים האחרונים להקטין את ההוצאות ולמזער את נזקי הקורונה, עם היציאה של אלייז'ה בראיינט מהחוזה כדי להצטרף למילווקי והחיסכון במשכורות שלו ושל טיילר דורסי. היא גם אירחה בהיכל מלא בסיום העונה, וכל אלה בהחלט יהוו עבורה מקורות תקציביים שיוכלו לעזור לה ברכש, אבל אלו סכומים שבטלים בשישים לעומת ההוצאות שתידרש אליהן במידה aתרצה להפוך לפקטור משמעותי בליגה השנייה בטיבה בעולם. עוד ניגע בזה בהמשך.
הפקטור המנטלי: כפי שראינו במבצע "שומר החומות", מוטל צל כבד על הנכונות של שחקנים בכירים לבוא לארץ בשנה הבאה (ראו מקרה תומאס ווקאפ, שקיבל רגליים קרות ברגע האחרון וחתם באולימפיאקוס); ראו את התנהגותו של דורסי ונטישתו הפתאומית, וגם את התנהגותו של אות'לו האנטר שהתקשה לעמוד מנטלית באירועי סבב הלחימה. אילולא עבודה טובה שנעשתה מולו מצד הצוות במכבי, היינו עדים למקרה דורסי 2. היחיד שגילה חוסן מנטלי בצורה מרשימה מבין הזרים היה ווילבקין.
יציבות סגל השחקנים: רוב הסגל כנראה יוחלף, מצב לא בריא שיהיו לו השלכות בגיבוש. בשנה האחרונה התגאו במכבי בכך ששמרו על חלק גדול מהסגל, ועכשיו נראה שרק סקוטי, אנטה ז'יז'יץ' וכנראה גם אנג'לו קלויארו יישארו.
אם השכל של עומרי כספי יכול היה לרוץ במגרש, מכבי הייתה במקום טוב. לצערנו, זה לא המצב. גם מכבי וגם הוא עצמו מבינים שהוא לא יכול לתרום ברמות הגבוהות של היורוליג עקב הפציעות, וככל הנראה הוא גם יפרוש.
יובל זוסמן מסיים חוזה לאחר 6 שנים ונראה שהוא מעוניין לשנות אוירה. הוא יודע שביורוליג הוא לא פקטור וימשיך לעמוד בפינות בלי לקבל כדור בהתקפה. סביר להניח שאם תהייה לו הצעה אטרקטיבית, יעזוב וינסה קבוצה חדשה. מכבי צריכה להשאירו, גם בגלל היכולות ההגנתיות שלו וגם כדי לנסות לתת לו את הביטחון בהתקפה. האיש יודע לקלוע, אולם סובל מחסם מנטלי משמעותי. עוז בלייזר לא יציב ונחלש בחלק האחרון של העונה. לא ברור כמה יוכל לתרום ביורוליג. עדיין, בשביל יציבות הסגל אני מעריך שיקבל צ'אנס ויישאר, מה עוד שאין לו דרישות גבוהות.
קיים סימן שאלה בנוגע לג'ון דיברתולומאו. מצד אחד הוא חזר טוב מהפציעה, אולם נעלם אחרי המשחק הראשון בסדרת הגמר. נראה כי הוא מעבר לשיאו, ויש סיכוי שאם יפתח זיו יגיע לשורות מכבי, ג'ונדי יעזוב. ג'ייק כהן יהיה החתמה טובה, בטח לליגה, וגם טי-ג'יי ליף, בנו של בראד ליף, נמצא במעקב מתמיד ונחשב כאופציה בגלל שייספר כישראלי.
בגזרת הזרים הדברים ברורים ולא יוכלו להיות פשרות: חייבים רכז בכיר ברמת היורוליג כדי לשחרר את ווילבקין לקליעה, וכאן מכבי תצטרך להכניס את היד עמוק לכיס. זה לא מספיק, כי צריך גם רכז מחליף טוב. השאלה היא אם כריס ג'ונס מספיק טוב ליורוליג ואם הוא רוצה להישאר (אומרים שיש לו הצעות גבוהות יותר מקבוצות בכירות במפעל). לעניות דעתי, הוא יכול לספק את הסחורה כרכז שני.

2 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
(צילום: עוז מועלם)

בעמדה 5 השארת ז'יז'יץ' טובה לליגה הישראלית אולם בעייתית מאוד ליורוליג. האיש רך בהגנה ובעל רגליים כבדות, וקבוצות משחקות עליו מהרגע הראשון בפיק אנד רול. בכל מקרה האנטר יעזוב, ומכבי חייבת להביא סנטר פיזי נוסף שיודע לחסום, לקחת כדורים חוזרים ולגרום ליריב לחשוב ולהסס לפני שהוא חודר פנימה. אולי אפשר לחשוב על להחזיר את טאריק בלאק אם הוא כשיר (נתן משחקים טובים בזניט), או להביא את ג'ורדן מיקי, ששמו עלה לאחרונה. בכל מקרה, הרכש בעמדת הסנטר ידרוש השקעת סכום גבוה.
בעמדה 4, פציעתו של דראגן בנדר הביאה את מכבי להחלטה שהיא מתכוונת לסייע לו בשיקום, והוא יתפוס מקום גם בעונה הבאה. הדבר יוצר בעיה קשה בעמדה זו, שאין בה שחקן מוביל ברמת יורוליג לעונה הבאה. גם כאן חייבים מישהו פיזי, חוסם ושיודע לשבש את מהלכי היריב, כמו קווינסי אייסי למשל. בגזרת הגארדים, דורסי ובראיינט בלטו בעמדות 1 ו-2 וייצרו לסירוגין לא מעט נקודות, פעם זה ופעם זה. אין ישראלים ברמות האלו, ומכבי זקוקה לשני זרים שיחליפו אותם.
הרבה עבודה מחכה למכבי הקיץ, ואנחנו כרגיל נהיה שם לעקוב ולייחל להצלחתה בבניית סגל ראוי.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.