6 צפייה בגלריה
ננו גינזבורג, ניקולה יוקיץ', מתיאוש פוניטקה
ננו גינזבורג, ניקולה יוקיץ', מתיאוש פוניטקה
ננו גינזבורג, ניקולה יוקיץ' ומתיאוש פוניטקה
(צילומים: רויטרס, FIBAphotos)
באיגוד הכדורסל אומרים אמנם שהם לא קפצו לשמיים מההגרלה שקיבלה נבחרת ישראל ביורובאסקט 2022, אבל בפועל, למעט בית 3 נוח מבחינת היריבות על המקום הרביעי (בריטניה ואסטוניה), הכחולים-לבנים הוגרלו לבית 4, בו לא יהיה מוגזם להגיד שהכחולים לבנים יכולים לסיים גם במקומות 3-2, בטח אם דני אבדיה יגיע לטורניר.

סרביה: תעלה בהליכה

נבחרת ישראל אמנם ניצחה את סרביה פעם אחת במוקדמות גביע העולם 2019, אבל עם יד על הלב זאת לא באמת הייתה נבחרת סרביה עם הכוכבים הגדולים שעושים דברים נהדרים ב-NBA וביורוליג.
6 צפייה בגלריה
ניקולה יוקיץ'
ניקולה יוקיץ'
יוקיץ'. אם יגיע זאת תהיה חוויה
(צילום: FIBA.COM)
במידה שתצליח להביא את כל, או לפחות את רוב שחקניה המובילים, סרביה היא אפילו פייבוריטית לזכות בתואר היבשתי. שימו לב לשמות: ניקולה יוקיץ', בוגדן בוגדנוביץ', בובאן מריאנוביץ' ונמניה בייליצה. אפשר להוסיף גם את אלכסיי פוקושבסקי, הרוקי העולה של אוקלהומה סיטי, וכבר קיבלתם חמישייה אימתנית.
שנעבור ליורוליג? וסיליה מיצ'יץ', מאנאדולו אפס, שצפוי לעבור גם ל-NBA, כנראה עד לאליפות, ניקולה מיליוטינוב מצסק"א, מרקו גודוריץ' מפנרבחצ'ה, ניקולה קאליניץ' מוולנסיה, וצריך לקחת בחשבון גם את מילוש תאודוסיץ' הוותיק מווירטוס בולוניה. את אימון הנבחרת קיבל איגור קוקושקוב, מי שהוביל את סלובניה המפתיעה לזכייה ביורובאסקט האחרון, ומאז אימן לעונה אחת את פיניקס סאנס וכיום עומד על הקווים של פנרבחצ'ה.
6 צפייה בגלריה
קוקושוב מניף את גביע אירופה
קוקושוב מניף את גביע אירופה
קוקושוב מניף את גביע אירופה
(צילום: AP)
מאז פירוק יוגוסלביה הכישרון אמנם התפזר בכל המדינות שהכריזו על עצמאותן, אבל אין ספק שהסרבים עדיין הכי עמוקים. מבחינת רזומה, יש לסרביה שתי מדליות כסף ביורובאסקט (2009 ו-2017), מדליית כסף מאליפות העולם (2014) וכסף אולימפי (2016) מאז אותו פירוק.

צ'כיה: הפיקנטריה

את הנבחרת המארחת של בית 4 מאמן ננו גינזבורג הישראלי כבר שמונה שנים, ותחתיו היא הגיעה להישגים הגדולים ביותר שלה - מקום שישי ומפתיע בגביע העולם ב-2019, מקום 7 ביורובאסקט 2015, אבל גם אכזבה גדולה ביורובאסקט האחרון כשסיימה רק במקום ה-20.
לצ'כים יש כמה שחקנים מעניינים, אבל בסוף הם קמים ונופלים על שניים, בתקווה שיגיעו כמו בעבר לטורנירים הגדולים: תומאס סטוראנסקי משיקגו בולס ויאן וסלי מפנרבחצ'ה. אם השניים יופיעו, ובדרך כלל אצל נבחרות שמארחות טורניר זה קורה, הסיכויים להעפיל לשלב הבא גבוהים מאוד.
6 צפייה בגלריה
גינזבורג. אחראי לעליית הכדורסל הצ'כי
גינזבורג. אחראי לעליית הכדורסל הצ'כי
גינזבורג. אחראי לעליית הכדורסל הצ'כי
(צילום: AFP)
לקמפיין המוקדמות וסלי וסטוראנסקי כמובן שלא הגיעו, ובעדיהם הצ'כים כמעט ולא העפילו לאליפות, ורק ברגע האחרון הצליחו לסיים במקום השלישי בבית 3 לפני דנמרק של המאמן ארז ביטמן. שחקנים נוספים שאפשר לציין הם אנדריי באלבין הסנטר הענק (2.17 מ') של בילבאו הספרדית, הקלע יארומיר בואצ'יק משטרסבורג הצרפתית, וגם ווייטך רובאן (2.02 מ') בן ה-30, שנותן עונה טובה אצל אורן עמיאל בנימבורק, ומרטין קריש (27, 2.00 מ'), גם כן מהאלופה הצ'כית.

פולין: נבחרת של מאמן

לישראל ופולין יש עבר עשיר של מפגשים ראש בראש. רק בקמפיין המוקדמות האחרון החבורה של עודד קטש ניצחה פעמיים את הפולנים במפגשים צמודים (71:75 ו-72:78). כבר כמה שנים שהסגל של פולין נבחר ומשחק בצלמו של המאמן האמריקני מייק טיילור, שהוביל אותה למקום ה-11 ביורובאסקט 2015 ובעקבות כך גם להשתתפות בגביע העולם ב-2019, ולהתברגות המרשימה במקום השמיני.
מצד שני, פולין לא נבחרת מאיימת, אין לה כוכב ענק. יש לה שחקן אחד באמת טוב שנמצא בעלייה, מתיאוש פוניטקה מזניט סנט פטרסבורג, ועוד כמה שמשחקים לא רע בליגה הספרדית (אדם ווצ'ינסקי ואלכסנדר בלצרובסקי). נראה שיותר מכל פולין תהיה תלויה במתאזרח שתביא לאליפות. בשש השנים האחרונות זה היה איי.ג'יי סלוטר, שלא החמיץ קמפיין, אבל הוא קצת מבוגר (33), ולא בטוח שיוכל לעשות את ההבדל, בטח בבית כל כך שוויוני על הנייר.
6 צפייה בגלריה
פוניטקה מול האריס
פוניטקה מול האריס
פונטיקה. השחקן הכי חשוב של הפולנים
(צילום: FIBA.COM)

פינלנד: עתיד לא ברור

אז נכון שיש לה את לאורי מרקאנן משיקגו בולס, אבל קודם כל לא בטוח שהוא יגיע בכלל לטורניר, תלוי מה יהיה מצבו ב-NBA, כי כרגע הוא מסיים חוזה בבולס ולא ממש נמצא בעונה גדולה. לפני 6-5 שנים הפינים היו בשיא שלהם עם שחקנים כמו פטרי קופונן, סאסו סאלין, אריק מרפי ואפילו ג'רלד לי ששיחק בארץ, אבל מאז כולם התבגרו וחצו את רף גיל ה-30, וגם הקריירות שלהם בירידה. כך שלמרות שרובם בסגל, היכולת היא ממש לא אותו דבר.
על הנייר נבחרת שישראל חייבת לנצח, אחרת אין בכלל מה לדבר על עלייה לשלב הבא.
6 צפייה בגלריה
מרקאנן. יגיע?
מרקאנן. יגיע?
מרקאנן. יגיע?
(צילום: FIBA.COM)

הולנד: ותודה לפיב"א

זאת הופעה שנייה בסך הכל של ההולנדים ביורובאסקט ב-32 השנים האחרונות, והם צריכים להגיד תודה לשיטה של פיב"א, שהחליטה להילחם ביורוליג ולשנות את הקונספט של המוקדמות למשחקים תוך כדי העונה, מה שמנע מהכוכבים הגדולים למשל של טורקיה וקרואטיה, שהיו עם הולנד בבית, להגיע, וכך הכתומים גנבו משתי המעצמות שני ניצחונות - ובסופו של דבר העפילו על חשבון שבדיה.
כן יש להולנדים כמה שחקנים מעניינים שמשחקים בליגות חזקות באירופה כמו הטורקית והספרדית, אבל לא משהו שנבחרת ישראל לא יכולה לעמוד מולו. הגארד שארלון קלוף הוא כביכול הכוכב של ההולנדים. הגארד העמיד ממוצע של 15.4 נקודות ו-5.8 ריבאונדים בטורניר המוקדמות, כולל 27 נקודות בניצחון על טורקיה במחזור הראשון. גם יאניק פרנק (24, 1.94 מ'), שהחל את העונה בנאנסי ועבר לסטארט לובלין הפולנית הוא עוד כלי התקפי. וורת'י דה יונג בן ה-33 הוא הרכז של הנבחרת ומוביל אותה כבר כמה שנים. בדיוק כמו הפינים, ישראל חייבת לנצח את ההולנדים.