מכה נוספת לקסטר סמניה. האלופה האולימפית בריצה ל-800 מטרים הפסידה היום (ג') בערעור שהגישה לבית המשפט הפדרלי בשווייץ ולא תוכל להתחרות באולימפיאדת טוקיו עד שתסכים לקחת תרופות להורדת כמות הטסטוסטרון בגופה.
ההיסטוריה של הרצה הדרום אפריקנית רצופת מאבקים: מאז פרצה לתודעה לפני עשר שנים היא נאלצה להוכיח שוב ושוב שהיא אישה בגלל רמות ההורמון הגברי (טסטוסטרון) הגבוהות בגופה. סמניה נולדה עם הפרעה גנטית, ובגופה אין רחם ושחלות וקיימים אשכים פנימיים. התאחדות האתלטיקה הבינלאומית החליטה כי מכיוון שלא ניתן להתעלם מהיתרון הברור שיש לה בשל כך על פני מתחרותיה היא נדרשה להפחית את כמויות ההורמון הגברי לרמה סבירה.
2 צפייה בגלריה
קסטר סמניה דוחא
קסטר סמניה דוחא
"רוצה לרוץ בטבעיות, כמו שנולדתי". סמניה
(צילום: gettyimages)
במוקד העניינים עומד חוק ששונה בשנה שעברה, ונראה כאילו כוון מראש נגד סמניה (29). על פי הקביעה של איגוד האתלטיקה העולמי, רצות בעלות טסטוסטרון גבוה המתחרות במרחקים שבין 400 ל־1,500 מטר (סמניה מצטיינת ב־800 מטר ומתחרה לעיתים גם ב-1,500) יהיו חייבות ליטול תרופות המפחיתות את רמת הטסטוסטרון - דבר לו מתנגדת סמניה בתוקף - או לחלופין להתחרות מול גברים.
סמניה סירבה לדרישה זו מאחר שלטענתה היא אינה מעוניינת לשנות את גופה. "החוק לא הוגן", טענה לפני כשנה לפני הגשת הערעור. "אני רק רוצה לרוץ בטבעיות, כמו שנולדתי".
סמניה הגישה ערעור על ההחלטה ודרשה לאפשר לה לשוב למסלול, אבל היום החליט כאמור בית המשפט לדחותו. "בית המשפט החליט שההגבלות אינן מפרות את המדיניות של שווייץ", מסרו עורכי דינה. "זאת, למרות שהוא קבע שהתקנות מפרות את שלמותה הגופנית של הספורטאית מכיוון שההתערבות ההורמונלית הנדרשת אינה דרושה מהבחינה הרפואית. .יש לכך השפעות שליליות על בריאותה והן אינן מבוססות על הסכמתה החופשית".
2 צפייה בגלריה
קסטר סמניה
קסטר סמניה
קסטר סמניה בריו 2016. כנראה שלא תגן על התואר
(צילום: AP )
כעת לא ברור מתי, אם בכלל, תוכל סמניה לשוב למסלול האתלטיקה ולהפגין את כשרונה במקצועות בהם היא מצטיינת כמו בעבר. מוקדם יותר השנה היא השתתפה בריצה ל-200 מטר, מקצוע בו אין הגבלות על ספורטאיות.
סמניה הגיבה על ההחלטה: "אני מאוכזבת מהפסיקה הזו, אבל מסרבת לתת להתאחדות הבינלאומית לסמם אותי או למנוע ממני להיות מי שאני. סילוק ספורטאיות או סיכון בריאותן רק בגלל היכולות הטבעיות שלנו מציב את ההתאחדות הבינלאומית בצד הלא נכון של ההיסטוריה. אמשיך להילחם למען הזכויות של הספורטאיות הן על המסלול והן מחוצה לו עד שכולנו נוכל לרוץ בצורה חופשית כפי שנולדנו. אני יודעת מה נכון ואעשה את הכל כדי להגן על זכויות של צעירות בכל מקום בעולם".
לדברי עורך דינה של סמניה, גרג נקוט, היא לא אמרה את המילה האחרונה בכל הנוגע למאמציה להתחרות בטוקיו 2021: "זה לא סוף הסיפור, יש מאחוריה צוות מדהים של יועצים ועורכי דין מכל העולם. אנחנו שוקלים את פסק הדין הזה ואת האפשרויות לערער".