את המונח "משחק העונה" אפשר להבין בשתי דרכים שונות. יש כאלה עבורם המשמעות היא המשחק הגדול ביותר של העונה – וזה בדרך כלל נכון כשמציינים זאת – ואילו אחרים רואים בצמד המילים קביעה שמדובר בערב שיכריע את העונה כולה, דבר שאינו תמיד נכון.
לגבי המשחק הערב (20:45) בבלומפילד המונח חצי נכון, כיוון שניצחון של מכבי ת"א משמעותו פשוטה – והיא השארת העונה בחיים. ניצחון של מכבי חיפה, לעומת זאת, יקבע 11 נקודות הפרש בין הקבוצות, ואפשר לומר שהעונה תוכרע. כן, לא פחות משמונה נקודות הפרש מפרידות בין הירוקים לצהובים, מצב שמכבי חיפה לא הייתה בו שנים רבות, ואת המשחק הערב אפשר לבחון מכמה זוויות.
5 צפייה בגלריה
שרי חוגג
שרי חוגג
שרי חוגג במשחק האחרון בין הקבוצות. המשחק עשוי להכריע את העונה
(צילום: עוז מועלם)

המפתח אצל גולסה

במכבי ת"א היו רוצים לראות סגל בריא יותר למשחק כה גדול. מי שבטוח ייעדר הערב בגלל צהובים הוא דור פרץ. ההיעדרות שלו מתנגשת עם עיקרון חשוב שמנסה להכניס פטריק ואן לוון מאז הפך למאמן – משחק הלחץ.
ואן לוון, כמו הולנדי טוב, משחק 4־3־3 ולוחץ גבוה. אפשר לראות זאת בקלות. בחמשת המשחקים עם ואן לוון הצליחה מכבי ת"א להשיג את הכדור ב־63 אחוזים מניסיונות הלחץ שלה על היריב, הכי הרבה בליגה בהפרש גדול (המספר תחת יורגוס דוניס עמד על 51 אחוז, מעט פחות ממכבי חיפה). בחמשת המשחקים האלה כמות חילוצי הכדור בחלק ההתקפי עלתה במעט, והיריבות מצליחות לחלק בממוצע פחות מחמש מסירות בכל פעם שהן עם הכדור, הכי מעט בליגה.
5 צפייה בגלריה
גולסה מול יוספי
גולסה מול יוספי
גולסה. המפתחות אצלו
(עוז מועלם)

הצלחת משחק לחץ לא תלויה רק בשחקני ההתקפה שמתנפלים על הכדור, אלא לא פחות – ואולי אף יותר – בשחקני הקישור שסוגרים אפשרויות מסירה ומחלצים כדורים. פרץ, והיה אפשר לראות את זה במשחק האחרון מול נתניה, קריטי לכך. הבלמים של מכבי חיפה, וכן חוסה רודריגס, הם כאלה שאפשר ללחוץ אותם. בהיעדר פרץ, השחקן הכי חשוב של מכבי ת"א בהקשר הזה הוא אייל גולסה, שיהיה הקשר הקדמי יותר. גולסה גם יהיה חייב לבצע תנועות לרחבה במקום פרץ, כמו במשחק הקודם בין הקבוצות בסמי עופר. גולסה הוא איש המפתח של הצהובים.

חזיזה נכנס לכושר

אצל חיפה ההרכב ברור. קשה לראות איך ברק בכר עולה עם מישהו אחר מאותם 11 שהביאו נקודות כמעט בכל משחק לפני הפגרה, כלומר קישור שכולל את רודריגס, נטע לביא ומוחמד אבו־פאני. אז ההרכב ברור, אבל מאיפה מכבי חיפה מענישה את היריבות שלה? זה כבר סיפור אחר, כיוון שהכושר הנוכחי של דולב חזיזה קובע שהיא יכולה לנצח מכל כיוון.
בתחילת העונה היו אלה השניים האחרים, ניקיטה רוקאביצה וצ'ארון שרי, שזכו לרוב המחמאות. אבל במחזורים האחרונים האצבע צריכה להיות מופנית לכיוון חזיזה, שחקן ההתקפה בכושר הטוב בליגה יחד עם יונתן כהן. שישה שערים ו־ארבעה בישולים יש לחזיזה עד עכשיו, אבל התרומה שלו גדולה עוד יותר.
5 צפייה בגלריה
חזיזה חוגג
חזיזה חוגג
בכושר שיא. חזיזה
(צילום: עוז מועלם)

מדד הבישולים הצפויים (xA) מחשב כמה בישולים היו אמורים להיות לשחקן מסוים אם השחקנים שקיבלו ממנו את הכדור היו מבקיעים את כמות השערים המצופה מהם. לכל מצב הבקעה נקבע מה הסיכוי באחוזים שיהפוך לשער, זאת על ידי התייחסות לפרמטרים שונים כמו המרחק מהשער, הזווית, כמות שחקני ההגנה ומיקומם, מהירות ההתקפה ועוד. בעזרת החישוב ניתן לקבוע כמה שערים אותם שחקנים היו "אמורים" להבקיע, וכפועל יוצא כמה בישולים היו אמורים להיות לאלה שמסרו להם. לחזיזה אמורים להיות עד עכשיו לא פחות מ־12 בישולים, פי שלושה מהכמות בפועל. שחקנים שמקבלים ממנו כדורים פשוט מחמיצים.
הבישול־ריקוד של חזיזה במחזור האחרון היה יפהפה וגם הפך לשער. בכושר הנוכחי הוא השחקן המסוכן ביותר על המגרש.

שני צעירים, שתי משימות

שני שחקנים צעירים, רק בני 20, יכולים להיות קריטיים לתוצאת המשחק. מדובר בעדן קארצב ובאדוארדו גררו, שאם אכן יפתחו בהרכב מכבי ת"א יעמדו בפני שתיים מהמשימות החשובות ביותר כשמתמודדים עם מכבי חיפה, הגנתית והתקפית.
שרי משורטט על הנייר כשחקן אגף ימין אצל בכר. אבל בפועל – בטח כשהקבוצה עם הכדור – הוא נכנס למרכז ועושה שם את רוב הפעולות שלו. קארצב צפוי להיות הקשר האחורי מצד שמאל בצהוב, כלומר אחראי הגנתית בדיוק למקומות ששרי נע אליהם. לא פשוט לשמור על ההולנדי כיוון שצריך להחליט מתי לנוע איתו ומתי להישאר במקום ולהגן על האזור אותו הוא עוזב. קארצב מראה בגרות עד עכשיו, אבל זו יכולה להיות משימה מסובכת לשחקן צעיר, ויהיה מעניין לראות אם שרי ינצל את העניין.
5 צפייה בגלריה
קארצב חוגג
קארצב חוגג
עדן קארצב. לפניו משימה לא פשוטה
(צילום: ראובן שוורץ)
גררו הוא זה שיכול להפתיע את מכבי חיפה בצד השני. עד היום הוא פתח רק פעם אחת בהרכב בליגה, וזה קרה נגד מכבי חיפה, משחק בו הוא גם כבש. הדרך הנוחה ביותר לתקוף את חיפה היא בשטח שנוצר מאחורי סאן מנחם כשזה נמצא בעמדה גבוהה. גררו, עם המהירות שלו, יהווה סכנה אם יוצב באגף ימין.

אצילי אוהב משחקים גדולים

אי־אפשר שלא להתייחס לעומר אצילי, שכבר במשחק השני שלו במכבי חיפה יפגוש את הקבוצה שהדיחה אותו בעקבות המעורבות בפרשת "הכדורגלנים והקטינות". אצילי הוא סיפור טעון, אבל למרות שלא יעלה בהרכב חשוב להתייחס גם ליכולתו המקצועית, כיוון שלרוב הוא מספק מספרים במשחקים הגדולים.
מכבי חיפה זקוקה לשחקן כזה. היא לא ניצחה את מכבי ת"א ב-14 משחקי הליגה האחרונים בין הקבוצות, כולל העונה כשהובילה עם שני שערים מוקדמים. יש שם מחסום, ואולי דווקא אצילי ישבור אותו. בפעם האחרונה בה שתי הקבוצות נפגשו בבלומפילד בישל אצילי למתן חוזז. הוא גם בישל את שער הניצחון הגדול של יונתן כהן באותו 3:4 מפורסם, אחרי תנועה טובה מול מנחם (הזכרנו כבר את השטח שמאחוריו). לפני שנתיים בישל מול מכבי חיפה לראש של ארון שוינפלד.
5 צפייה בגלריה
עומר אצילי
עומר אצילי
עומר אצילי. פורח במשחקים גדולים
(צילום: שרון צור)
מי הקבוצות שאצילי בישל מולן הכי הרבה שערים בקריירה? מכבי חיפה ומכבי ת"א. כן, גם כשחקן בית"ר ירושלים הוא סיפק מספרים מול היריבות הגדולות. עכשיו הוא פוגש פרצופים מוכרים, כולל כאלה שתמכו בו בזמן הפרשה, אבל במשחק הערב אין חברים, לא כשמכבי ת"א ומכבי חיפה נפגשות.