במהלך הרבע השלישי בניצחון של מכבי ראשון לציון על מכבי תל אביב 90:92, נועם דוברת לקח את דני אבדיה לטיול. הגארד בן ה-17 של ראשל"צ הטעה את מי שאמור להיבחר בעוד מספר חודשים באחד המקומות הראשונים בדראפט ה-NBA, ניער אותו מעליו וקלע סל גדול. למאמן היריבה, יאניס ספרופולוס זה הספיק והוא לקח פסק זמן. זה לא רק המהלך הספציפי הזה, דוברת היה מצוין לאורך כל ההתמודדות, שמר בצורה נהדרת על הגארדים של מכבי ת"א, בעיקר על סקוטי ווילבקין, ובסוף גרף מחמאות מספרופולוס: "הוא השתפר מאוד מהמשחק הראשון ששיחקנו נגדם. הוא נראה שחקן מוכשר מאוד, אני אוהב אותו". בראשל"צ התלוצצו ואמרו שלא יופתעו אם יקבלו בקרוב הצעה קורצת מהצהובים עליו.
דוברת החל לשחק בקבוצה הבוגרת כבר בעונה שעברה כשהיה בן 16. "נועם תמיד היה ילד מוכשר בנערים ובנוער", מספר מנכ"ל ראשל"צ, גלעד זיו. "שרון קרש, אחד המנהלים המקצועיים במחלקת הנוער הראה לי אותו לפני 5-4 שנים ואמר לי שהוא משהו מיוחד. בפברואר שנה שעברה, כשנועם וקבוצת הנוער הגיעו לחצי גמר הגביע, זיו ארז, שיש לכולם פה במועדון הערכה רבה אליו, אמר לי 'גלעד, נועם דוברת מוכן לבוגרים', אז התחלנו לשלב אותו לאט לאט".
3 צפייה בגלריה
נועם דוברת
נועם דוברת
דוברת. "מוכן לבוגרים"
(צילום: יאיר שגיא)

לא עוזב את המגרש

אם בעונה הקודמת היו עוד חבלי לידה צפויים, העונה דוברת מתנהג ומתנהל כמו שחקן בוגרים לכל דבר. "מה שמיוחד בנועם זה שהוא לא הכי כישרוני או הכי אתלטי בעולם, אבל יש משהו בבגרות שלו, באופי ובשכל שלו, שאתה מבין שיש פה משהו מיוחד. בכל מה שהילד הזה נוגע הוא עושה את זה טוב", מוסיף זיו.
ההתקדמות הזאת הגיעה ממספר סיבות, המרכזית שבהן היא העובדה שהוא מתרכז העונה רק בכדורסל. בשנה שעברה הוא עוד ג'ינגל בין לימודים, לקבוצת הנוער, קבוצת התיכון של הגימנסיה הריאלית וגם אימונים בנבחרת הנוער, ואילו העונה אין לו את כל המחויבויות הללו, גם כי סיים את התיכון כבר בכיתה י"א עם תעודת בגרות מלאה.
דוברת מתאמן בכל יום בבוקר עם עוזר המאמן השני ומאמן פיתוח היכולות האישיות, דניאל סוקולובסקי, ומשם ממשיך לאימון או שניים נוספים עם כל הקבוצה. במקביל הוא עובד בחדר הכושר על פי תוכנית שהכין לו מאמן הכושר של הכתומים, אלון הראל, ואין ספק שרואים את השינוי שחל בו בהיבט הפיזי. "נועם העלה 3.5 ק"ג של מסת שריר נקייה העונה, שזה המון. זאת אומרת בלי לעלות באחוזי שומן, הוא אפילו ירד בהם קצת", מספר הראל. "זה דבר שקשה לעשות תוך כדי עונה, אבל הצלחנו לעשות את זה תודות לגנטיקה הטובה שלו וגם ליכולת למידה מוטורית גבוהה. הוא לומד דברים מאוד מהר, אם זה תרגילים בחדר כושר או על המגרש".
3 צפייה בגלריה
דני אבדיה שומר על נועם דוברת
דני אבדיה שומר על נועם דוברת
דוברת מנער מעליו את אבדיה
(צילום: יאיר שגיא)
עוד מוסיף הראל באותו נושא: "הוא באיזור 9 אחוזי שומן עם מסת שריר מרשימה. שוקל 92 ק"ג, ולשחקן בגובה 1.92 מ' זה מאוד יפה, בטח במונחים של גארד ישראלי. אבל אנחנו לא מסתכלים רק על מבנה הגוף, אלא מה הוא יכול לייצר. זה כמובן הולך יחד, אבל בסוף רוצים לראות תוצאות על המגרש".
במה הוא עוד צריך להשתפר?
"אין דבר כזה שחקן שמגיע לרמה פיזית מסוימת ואומר מספיק, תמיד צריך להתאמן. אני כן יכול להגיד שהוא עושה שיפור משמעותי באגרסיביות שלו לתקוף למשל את הטבעת, ובהגנה הוא מסוגל לשמור על כל גארד אמריקאי מולו. ראינו את זה מול ווילבקין. זה יתרון אדיר למאמן שפתאום יש לו גארד ישראלי שיכול לשמור ברמה של זר. אנחנו רוצים לשפר עוד את היציאה מהמקום, הזריזות והניתור. יש לו עכשיו ארבע שנים קריטיות בהן הוא יכול לבצע קפיצת מדרגה נוספת".
את מי הוא מזכיר לך?
"הרבה אומרים שהוא מזכיר את מאיר טפירו בגלל מבנה הגפיים, שהן ארוכות וגדולות. יש לו כף יד ענקית, אצבעות ארוכות. אפשר גם להשוות אותו לגיא גודס, שומר וחזק. רק בגלל הקידמה ושיטות האימון החדשות הוא הרבה יותר אתלטי מגיא ומאיר כי אז זה היה פחות בתודעה". גם זיו מסכים עם האבחנה הזאת: "נועם מזכיר לי את טפירו, שניהם נולדו בריונים. כשאתה מסתכל עליו ביחס נגיד לגארד ותיק כמו יוגב אוחיון, אתה רואה שהוא לא נחות ממנו וגם מאחרים פיזית, והוא עוד לא בן 18".
3 צפייה בגלריה
טפירו. יש דמיון
טפירו. יש דמיון
טפירו. יש דמיון
(צילום: יאיר שגיא )

גודס התחבר אליו

דוברת אמנם מראה יכולת גבוהה, אבל לא לכל מועדון היה את האומץ לתת לו צ'אנס כל כך גדול בגיל צעיר. "בסוף העונה הקודמת לקחנו החלטה כמערכת שהילד הזה צריך לקבל דקות משמעותיות בכל מחיר. ידענו שגם ההשתתפות שלנו ביורוקאפ, שם לא היו לנו באמת שאיפות לזכות בגביע, תאפשר לנו לתת לו במה ונרוויח את זה בעתיד. גם גיא גודס התחבר מהר מאוד אליו, אולי הוא אפילו רואה את עצמו בו כי גם גיא החל לשחק בגיל צעיר ושניהם בערך על אותן עמדות. ברגע שיש החלטה של מערכת, המאמן מאמין בשחקן והוא עצמו מוכיח את עצמו, אז השמיים הם הגבול", מוסיף זיו.
בקיץ שעבר חתם דוברת על חוזה לארבע שנים בראשל"צ עם אופציות יציאה ל-NBA ולאירופה. אפשר להגיד שבאותו הזמן הסעיפים האלה היו קצת יומרניים, אבל כשרואים את היכולת שהוא מציג, לצד המחמאות שהוא מקבל מסקאוטים ועיתונאים בארה"ב, אפשר להבין מדוע הם הוכנסו לחוזה. הגארד בן ה-17 אמנם לא נוטה לדבר יותר מדי, אבל מחבריו ובני משפחתו הוא מעולם לא הסתיר שהמטרה המרכזית שלו היא להפוך לשחקן NBA.
"הוא משחק אצלנו מבית הספר לכדורסל ובלי קלישאות הוא הגשמת החלום של המועדון הזה - להתחיל בבית הספר ולהגיע ולהפוך לשחקן מוביל בקבוצה הבוגרת. הוא הגיבור המקומי של השחקנים הצעירים במחלקה, הוא מהווה עבורם השראה. גם התושבים בעיר מזדהים איתו", מסכם זיו. "להגיד לך שיסיים את החוזה אצלנו? הלוואי, אבל אני מאחל לו להצליח ברמות הגבוהות".