13 שנה לאחר שצפה בטור דה פראנס כנער בר מצווה נרגש – גיא ניב מ"סטארט-אפ ניישן" יגשים חלום ויעשה היסטוריה כרוכב הישראלי הראשון שיתייצב לקו הזינוק של מרוץ האופניים היוקרתי בעולם שיחל ב-29 באוגוסט.
"זו זכות גדולה לייצג את המדינה שאני אוהב על הבמה הגדולה ביותר בעולם, כבוד גדול שהקבוצה שלי ואני נעשה את ההיסטוריה ביחד", אמר בהתרגשות ניב בן ה-26. "זו הגשמת חלום שלי מאז שהייתי נער בר מצווה שביקש מהוריו להיות נוכח כאוהד בטור".
5 צפייה בגלריה
גיא ניב על האופניים
גיא ניב על האופניים
יעשה היסטוריה. גיא ניב
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
גיא ניב בקטע הראשון של הג'ירו בירושלים
גיא ניב בקטע הראשון של הג'ירו בירושלים
גיא ניב בקטע הראשון של הג'ירו בירושלים
(צילום: אורן אהרוני)
ניב סיפר על התחושות לפני המרוץ: "יש לי פרפרים בבטן רק מהמחשבה שאני ארכב שם, אבל גם אין לי שום אשליות: מדובר במרוץ הקשה ביותר בעולם וכנראה שאין ספורטאי ישראלי שהתמודד עם רמת קושי כזה. אבל עם כל המכשולים הצפויים לי במסע של 21 הימים האלה על פסגות הפירנאים והאלפים על פני 3,500 ק"מ – אני מאמין שאצליח לסייע לקבוצה להצליח – וכמובן להגיע לסיום המרוץ בשדרות השאנז אליזה בפריז".
"סטארט-אפ ניישן" תזנק בשבת הבאה וזו תהיה הפעם הראשונה שקבוצה ישראלית תתחרה באירוע הספורט השנתי הגדול והנצפה בעולם. אחרי תחרות פנימית קשה בתוך הקבוצה על הכניסה לטור, בסופו של דבר הוחלט לבחור במטפס מהישוב עצמון בגליל המערבי, וזאת בשל האופי הקשה כל כך של המרוץ ההררי.
העובדה שהוכיח את עצמו כשסיים בשנה שעברה את הג׳ירו ד'איטליה ולפני מספר ימים צלח בהצלחה את הטור של דופינה, אחד המרוצים ההרריים הקשים שיש, היו מהגורמים העיקריים לבחירתו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
גיא ניב
גיא ניב
(צילום: סטארט-אפ ניישן)
"גיא הוכיח לנו שהוא משתפר כל הזמן, גם פיזית וגם מנטלית. ראינו התקדמות אצלו אפילו במהלך השבתת העונה בשל משבר הקורונה", הסביר מנהל הקבוצה צ'ל קרלסטרום: "מדובר באתגר שאין לו אח ורע. אני לא מאמין שאתלט ישראלי כלשהו התייצב מול אתגר כזה. אבל אנחנו בוטחים וסומכים על גיא שיוכל לעמוד בכך".
"הטור הוא כמובן הגדול מכולם – זה אירוע מכונן והיסטורי עבור ישראל והספורט הישראלי וכמובן עבור הקבוצה וגיא ניב", אמר סילבן אדאמס. "לא היה כדבר הזה. ישראל על המפה ובגדול. אני גאה בגיא שעבד מאד קשה כדי להגיע לרגע הזה".
הקבוצה הודיעה על בחירתם של הרוכבים הישראלים האחרים שלה לשני מרוצים גדולים נוספים: גיא שגיב שהיה לישראלי הראשון שסיים גראנד טור (הג׳ירו ב-2018) יקבל הזדמנות להתחרות שוב בג׳ירו בחודש הבא, ואילו עומר גולדשטיין יזנק לראשונה בקריירה שלו ובתולדות הקבוצה – לוואלטה של ספרד.
עבור הקבוצה זו התגשמות של חזון שהחל כאשר היא נוסדה לפני חמש שנים בלבד על ידי הרוכב הישראלי לשעבר רן מרגליות ואיש העסקים רון בר און ששמו להם למטרה לפתח את ספורט האופניים בישראל ולהנחילו לדור הצעיר בהשראת רוכבים וקבוצה ישראלית שתתחרה יום אחד בטור. "החלום הזה יוגשם עכשיו", אמר בר און בגאווה. "אני מאמין שילדים ישראלים רבים יחלמו עכשיו להיות גיא ניב, עומר גולדשטיין וגיא שגיב".
הסגל הסופי של הקבוצה לטור דה פראנס שיכלול שמונה רוכבים יחד עם גיא ניב – יגיע לניס ביום שלישי הקרוב ויתכנס תחת כללים חמורים ביותר שהוכתבו על ידי המארגנים וכוללים סדרת בדיקות תכופה ומתכונת "בועה" עם מגבלות חמורות על חשיפת הרוכבים לסביבתם. התפרצות קורונה באחת הקבוצות תביא להשעייתה המיידית ואף לביטול הטור כולו.

פרום מחוץ לטור דה פראנס

כריס פרום, שחתם לאחרונה בסטארט-אפ ניישן, אך עדיין מייצג את קבוצתו הנוכחית, אינאוס, יחמיץ את טור דה פראנס.
"כריס זקוק ליותר זמן על מנת לחזור לרמות הגבוהות", אמר מנהל הקבוצה דייב בריילספורד, והתכוון לפציעות מהן סבל הרוכב לאחר שהתרסק בשנה שעברה במרוץ קריטריון. הוא סבל משברים בירך, במרפק ובצלעות וכמובן לא השתתף בטור דה פראנס 2019.
5 צפייה בגלריה
לא ילבש השנה את החולצה הצהובה. כריס פרום
לא ילבש השנה את החולצה הצהובה. כריס פרום
לא ילבש השנה את החולצה הצהובה. כריס פרום
(צילום: רויטרס)
באינאוס בונים על פרום שיוביל אותם בוואלטה אספניה, הטור השלישי באיכותו, שיחל ב-20 באוקטובר. "אנחנו רוצים לתמוך בו כדי שיתחרה בגראנד טור נוסף, לפני שיעזוב אותנו. כריס הוא אלוף אמיתי שהראה נחישות לחזור לאחר ההתרסקות שלו", הוסיף בריילספורד. "בחירת המנהיג הנכון במרוץ הנכון, עם צוות התמיכה הנכון, היא קריטית. ניתחנו את כל המידע העדכני כדי שנגיע במצב הכי טוב, ולכן איגן ברנל יכוון שוב לגופייה הצהובה".
אגב, בקבוצה הישראלית הכחישו כי יש סיכוי שפרום יצטרף כבר השנה: "הוא רוכב של אינאוס עד ה-31 בדצמבר ויגיע לשורותינו בעונה הבאה. מאחלים לו כמובן הצלחה במרוצים שלו העונה". פרום, שחתם לפני חודש בסטארט-אפ ניישן ולפי ההערכות יקבל שכר של 5 מיליון דולר לעונה למשך חמש שנים, יצטרף החל מעונת המרוצים הבאה.