המועמדות לזכייה בקופה אמריקה הן ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי וצ'ילה, אך יש עוד אחת, כזו שעדיין אין לה תארים. היא גם נחשבת לנבחרת החלשה ביבשת, אבל היא עשויה להיות הפתעת הטורניר.
ונצואלה הצטרפה לפיפ"א בשנות ה-30 בחסות שכנתה, והצטרפה מאוחר יותר שוב בעצמה. בתחילת דרכה היא שיחקה נגד מדינות שכנות, אבל לאחר מכן היא עברה לליגה אחרת, במרחב גיאוגרפי אחר. מאז היא מתחרה במדינות ונבחרות שונות וחזקות ממנה, נשמע מוכר? ונצואלה היא הנבחרת הדרום אמריקאית הכי ישראלית שיש. הנבחרת שלה וזו שלנו דומות כמעט כמו שתי טיפות מים.

1 צפייה בגלריה
השער הפסול של כריסטופר גונסאלס
השער הפסול של כריסטופר גונסאלס
ונצואלה מול פרו
(צילום: AP)

נצואלה נכנסה לפיפ"א בעזרת שכנתה קוסטה ריקה, כי אצלה מוסדות הכדורגל לא תיפקדו כראוי. המצב של נבחרת ארץ ישראל היה דומה, כאשר לפני קום המדינה פעלה בחסות הבריטים. שתיהן הצטרפו מחדש כמדינות עצמאיות לארגון הכדורגל העולמי, ישראל ב-1949, ונצואלה ב-1952. שתיהן שיחקו בתחילת דרכן נגד שכנות מהאזור, ישראל באסיה ובאגן הים התיכון, ונצואלה באליפויות של מרכז אמריקה והאיים הקריביים, ועברו לאחר כמה שנים לשכונה אחרת: ישראל עזבה את עמי אסיה והחלה להתחרות באירופה, ונצואלה התחילה לשחק בדרום אמריקה.
שתיהן גילו שבשכונה החדשה החיים קשים. ישראל לא הצליחה להתחרות בנבחרות החזקות של אירופה. גם לוונצואלה היה קשה בהתחלה, ובקופה אמריקה הראשון בו השתתפה, ב-1975, הובסה ע"י ארגנטינה 11:0. אמנם ישראל שיחקה במונדיאל 1970, אך אז עוד עברה מוקדמות באוקיאניה בכלל. היום זה מצב אוטופי. ונצואלה עדיין לא השתתפה עדיין במונדיאל, ולמעשה, לא ניצחה אפילו פעם אחת במוקדמות בדרום אמריקה עד 1982, 0:1 קטן בבית נגד בוליביה הצנועה.
שתיהן נבחרות חלשות, אין ספק, אך יש הבדל קטן ביניהן, כי ה"וינוטינטו" (Vinotinto), "יין אדום" בספרדית, התקדמה במהירות בזק בשנים האחרונות. האיתות הראשון הגיע בשנת 2004 עם 0:3 מדהים באורוגוואי. מאז ונצואלה הספיקה לנצח את ברזיל במשחק ידידות בארה"ב, וגם גברה פעמיים על ארגנטינה. אבל ההישג המשמעותי ביותר שייך לצעירים. במונדיאל עד גיל 20 ב-2017 הנבחרת הצעירה עשתה את כל הדרך עד לגמר והפסידה 1:0. רק חוסר מזל מנע ממנה זכייה היסטורית.
הצעירים האלה הם היום בני 24-23, והם הבסיס של הנבחרת הבוגרת. מדובר בחבורת שחקנים מוכשרים, שהבולט מביניהם הוא חפרסון סוטלדו, שחקן שמזכיר את מסי בגלל סגנון המשחק שלו, אך אינו נמוך כמו הפרעוש - אלא הרבה יותר. רק 1.58 מטר! לפעמים הוא נראה כמו ילד קטן שמתרוצץ על המגרש, אך ברגע שהכדור מגיע לרגליו מבינים שהוא שחקן ענק באריזה קטנה.
הוא התחיל את הקריירה שלו במחלקת הנוער של מועדון סאממורה מהבירה קרקאס. בגיל 16 הוא עלה לקבוצה הבוגרת, ולאחר שלוש שנים "מנסניטה" (תפוח עץ קטן) נרכש ע"י וואצ'יפאטו הצ'יליאנית. חלפה רק שנה והוא כבר עבר לקבוצת צמרת, אוניברסידד דה צ'ילה. לאחר עונה מוצלחת נכנסה לתמונה קבוצה גדולה מברזיל, סנטוס. המועדון של המלך פלה רכש אותו ונתן לו את החולצה האגדית עם המספר 10 על הגב. בעונתו הראשונה הוא הוביל את הקבוצה למקום השני, ובעונה השנייה נתן הצגות מדהימות בליברטדורס, כולל שער אדיר בחצי הגמר מול בוקה ג'וניורס בבואנוס איירס, אך קבוצתו הפסידה בגמר 1:0 לפלמייראס.
העונה סוטלדו נמכר לטורונטו מה-MLS. הברזילאים לא רצו להיפרד ממנו - אבל אוניברסידד דה צ'ילה לא קיבלה את התשלום עבור העברתו, הגישה תביעה וסנטוס נענשה ונאלצה למכור אותו כדי להחזיר את החוב. בקופה אמריקה הקרוב סוטלדו וחבריו ינסו להוכיח שלא במקרה הם כבר הגיעו לגמר גביע העולם. ונצואלה יכולה לחלום בגדול בזכות עבודה קשה ונכונה. היא כבר לא הנבחרת החלשה מפעם. הלוואי עלינו... אנחנו בהחלט עוד לא שם, אך ונצואלה מוכיחה לנו שצמצום הפערים אפשרי, ואתם יודעים מה הרצל היה אומר אם הוא היה מאמן הנבחרת, אם תרצו...
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.