הכדורסל הישראלי נכנס לעידן מבטיח עם מקבץ שחקנים נדיר וכשרוני, כנראה חסר תקדים בתולדות הענף. לאחר הזכייה הרצופה באליפות אירופה לעתודה, הציפיות מרקיעות שחקים ובניגוד לימים עברו, ניתן להיות מסופקים מהעומק והכישרון בכל עמדה. בולטת העובדה שרבים מהשחקנים הינם בנים של מתאזרחים שהתגלגלו לשחק בארץ ותקעו כאן יתד כמו ג׳ו דוסון, מארק בריסקר, זופר אבדיה וגם בראד ליף ודרק שארפ שאמנם חזרו לארצות הברית בתום קריירה של כשני עשורים מפוארים ועתירי תארים אישיים וקבוצתיים, אך הקשר שלהם למדינה הפך למחייב בדמות בנים בעלי אזרחות מקומית, בנוסף לתרומתם לנבחרת בזמן ששיחקו בישראל כשאיישו את עמדת המתאזרח התורן.
כמובן שגם דייויד בלאט, שעשה עלייה מתוקף חוק השבות, נכלל בקטגוריה הזאת. מספר עמדות בולטות במיוחד בעומק וכישרון מבטיח משני עברי המגרש - עמדת הרכז עם תמיר בלאט, ים מדר, גל מקל, יפתח זיו ונועם דברת, עמדת הקלעי עם יובל זוסמן, עמנואל שארפ, שון דוסון ומארק בריסקר ועמדת הפאוור פורוורד עם טי ג'יי ליף, עומרי כספי, ג׳ייק כהן, תומר גינת, רומן סורקין, יותם חנוכי ונועם אביבי. גם עמדות הסמול פורוורד עם הכוכב הגדול והכשרוני ביותר דני אבדיה, רפי מנקו, גיא פניני, איגור קולשוב, נמרוד לוי, דורי סהר ועוז בלייזר ועמדת הסנטר עם איתי שגב, עידן זלמנסון, גבי צ׳צ׳שוילי וגלעד לוי מרשימות ונותנות תקווה להרכב אופטימלי שיוכל להתמודד מול כל נבחרת ללא רגשי נחיתות. ניתן להניח שעמדת הסנטר, בה שגב וזלמנסון ברמה סבירה כשחקנים מחליפים בלבד וטרם ברור אם צ׳צ׳שוילי וגלעד לוי יתפתחו לסנטרים ברמה הגבוהה, תאויש על ידי מתאזרח מתאים ומתבקש שקברניטי האיגוד יאתרו בעמדה שחקנים יהודים או בעלי זיקה ליהדות, שיוכלו להשתלב ולהתייצב למשימה הלאומית לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
פיני גרשון
פיני גרשון
פיני גרשון בימים היפים במכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
ישנם מספר קנדידטים כמו גייב ויזניצר ממכללת לואיוויל וג׳ף וויטי ששיחק בעירוני נס ציונה. שווה גם לבחון את זמינותו של אלכס טיוס שכבר שיחק בנבחרת בהצלחה רבה, אך גילו המבוגר וחוסר התלהבותו עשויים להפיל את האופציה, על אף שמבחינה מקצועית מדובר בפוטנציאל לבינגו למשימה הקרובה יורובאסקט 2022.
המכנה המשותף לכל העמדות - שחקנים צעירים ומוכחים וצעירים מאוד מתחת לגיל העשרים עם פוטנציאל שיפור ותחזית ברורה להשתלב בליגה הטובה בעולם או בליגה השניה בטיבה, היורוליג לצד שחקנים מנוסים שכבר חוו שיאים במסגרות הנ״ל כמו גל מקל, עמרי כספי, גיא פניני וג׳ייק כהן. האחרונים הם השרידים לתהליך ההצערה המדורג שבוצע בנבחרת במסגרתו פרשו לא מכבר פיגורות כיותם הלפרין, יוגב אוחיון, ליאור אליהו ושחקנים משלימים כאלישי כדיר ורביב לימונד.
על כל אלה מנצח המאמן הלאומי עודד קטש. אלא שעל אף התוצאות הסבירות עד כה, נשאלת השאלה האם הוא איש המקצוע הנכון בזמן שבידינו הזדמנות כמעט בלתי חוזרת. בקבוצתו הפועל ירושלים קטש מרבה לשחק במסגרת האירופית עם חמישה זרים על הפרקט בנוסף לקרדיט הבלתי מוגבל שהוא מעניק למספר שחקנים מצומצם, לעיתים באופן שאינו תואם את כישרונם, לעומת שחקנים אחרים שאינם באים לידי ביטוי במסגרת הלאומית ואף מקורקעים בקבוצתו ובנבחרת (טימור, דוסון, קולשוב). שאלת מידת התאמתו של קטש לעמדת המאמן מתחדדת כשלוקחים בחשבון מי עומד בראש הפירמידה של איגוד הכדורסל, המנהל המקצועי פיני גרשון.
השילוב של גרשון את בלאט במכבי תל אביב היה קרוב למושלם. מדובר בצמד המאמנים הטוב בתולדות המדינה. הצמד המעוטר בישראל, ביחד ולחוד, צריך ויכול, על אף משקעי העבר והאילוצים הרפואיים של בלאט, לשתף פעולה פעם נוספת כדי להביא את הנבחרת למיצוי הפוטנציאל ולרשום הישג היסטורי שטרם קיים ברזומה שלהם, מי בגלל שטרם לוהק לתפקיד (גרשון) ומי בגלל שהיה מנוע מלהוביל את הנבחרת כמאמן בגלל פוליטיקה ובירוקרטיה של האיגוד (בלאט).
כמו כל ספורטאי גדול שמבקש להירשם בספרי הספרים של הגדולים ביותר ולשם כך צריך להטביע את חותמו במסגרת הלאומית, גם גדולי המאמנים צריכים תארים והישגים ברמה הלאומית. נכון לעכשיו בלאט רשם הישגים מופלאים עם נבחרת רוסיה (זכייה באליפות אירופה, ארד באליפות נוספת ובאולימפיאדה). הקריירה שלו ושל גרשון תהיה שלמה ומפוארת עם תרומה והישגים במדי הכחול לבן. זיכרונות מהקסם של שאראס, פארקר, וויצ'יץ', בורשטיין, באסטון, שארפ יוכלו להיות משוחזרים במדים הלאומיים עם כישרונות נדירים בדמות אבדיה, ליף, מדר, זוסמן, שארפ, דברת.
2 צפייה בגלריה
דייויד בלאט
דייויד בלאט
דייויד בלאט
(צילום: EPA)
סיכם זאת יפה מאמן אגדי רב הישגים נוסף, רלף קליין ז״ל: "דייויד הוא מאמן שטח יותר מוצלח מפיני מבחינת אימונים והכנה. פיני יותר טוב בניהול משחק ואסטרטגיה, זה כולל החלפות ולהבין מצבים ולשנות. במשחקים ברמות הגבוהות או במשחקים צמודים, לניהול משחק יש חשיבות גדולה״.
בלאט מאמן את השחקנים כדורסל, גרשון מאמן אותם לנצח. האם נזכה לראות את הריקוד האחרון של פיני את דייויד? כל חובב כדורסל ישראלי יכול רק להתפלל לכך.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
*אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.