לפני חודש וחצי, אחרי שוויאדוליד ניצחה 0:2 את בטיס במחזור האחרון בליגה הספרדית וסיימה את העונה במקום ה-13, חייך רונאלדו את אחד החיוכים המפורסמים חושפי השיניים שלו. החיוך הזה היה מהול בהרגשה שאפשר לעשות יותר. ויאדוליד הבטיחה מבעוד מועד את מקומה בליגה הספרדית הראשונה, אבל לא בשביל זה רכש אותה הכוכב הברזילאי לפני שנתיים.
האיש שפעם פירק את כל ההגנות בעולם שואף לעשות משהו גדול יותר. הוא מעוניין להפוך את המועדון הצנוע מהעיר בת 315,000 התושבים (מרחק שעתיים וחצי נסיעה ממדריד) למותג. כזה שידברו עליו כעל "המועדון של רונאלדו". בשל כך, החלום הגדול שלו הוא להצעיד את ויאדוליד למפעלים האירופיים.
10 צפייה בגלריה
שון וייסמן מוצג בוויאדוליד
שון וייסמן מוצג בוויאדוליד
ויאדוליד עקבה אחריו מאז נובמבר. שון וייסמן
(צילום: האתר הרשמי של ויאדוליד)
בהיסטוריה שלהם מיעטו הסגולים-לבנים לשחק במפעלים האירופיים (הופיעו פעמיים בגביע אופ"א ופעם בגביע המחזיקות שכבר לא קיימים), זכו בתואר אחד בלבד שגם הוא כבר לא קיים (גביע הליגה ב-1984) וגם עלו פעמיים לגמר גביע המלך (1950 ו-1989). רונאלדו לא מסתפק בבינוניות ובהישארות בליגה, והוא ידע שבשביל לעשות את זה הוא צריך לצרף חלוץ ברמה גבוהה.

החלטות מתקבלות בעבודת צוות

בעלים אחרים, קפריזיים ולחוצים יותר מהברזילאי, היו שולחים את המאמן הביתה אחרי עונה כמו אשתקד, אבל לא "או פנומנו". אצלו העניינים לא מתנהלים בשלוף. הוא רוחש אמון כלפי המאמן סרחיו גונסאלס וההחלטות מתקבלות בישיבות צוות, הכוללות מלבדו ומלבד גונסאלס גם את המנכ"ל, מיגל אנחל גומס בניטס.
10 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
שאפתן, אבל לא מקבל החלטות בשלוף. רונאלדו
(צילום: AP)
בפגישות המשולשות הרבות אותן קיימו בחודשים האחרונים הוזכר לא מעט שמו של שון וייסמן. מאז נובמבר, כאשר הישראלי החל להפציץ במדי וולפסברגר האוסטרית, הם הבינו שקיים בו כישרון שמסוגל לשדרג אותם. רונאלדו רוצה אירופה? הם ראו את וייסמן כובש גם בליגה האירופית וקלטו את הפוטנציאל.
בניטס הוא האיש שבדרך כלל מעלה את שמות המועמדים לרכש, אבל ההחלטות מתקבלות בשיתוף עם גונסאלס ורונאלדו. גונסאלס (43), שזכור מהיותו מגן קשוח במדי לה קורוניה בין 2001 ל-2010 ומ-11 הופעותיו במדי נבחרת ספרד, מונה לתפקידו לפני שנתיים אחרי שקודם לכן אימן את אספניול. הוא הצעיד את ויאדוליד לליגה הראשונה וכפי שהיה קשוח כשחקן, כך גם הוא כמאמן.
10 צפייה בגלריה
מאמן ויאדוליד סרחיו גונסאלס עם זינדין זידאן
מאמן ויאדוליד סרחיו גונסאלס עם זינדין זידאן
כדורגל הגנתי ומבוקר. גונסאלס עם זידאן
(צילום: AP)
בהדרכתו של גונסאלס מציגה ויאדוליד כדורגל מבוקר ונטול סיכונים, שמתבסס על הגנה חזקה ויציאה למתפרצות. מערך ה-4-4-2 שלו, הכולל בעיקר שחקנים אפורים שמציגים משחק הקרבה (הבולט הוא השוער ג'ורדי מאסיפ, אקס ברצלונה), הצליח במשימתו בעונה האחרונה כאשר הקבוצה דורגה שביעית בטבלת הקבוצות שספגו הכי מעט שערים, וזאת למרות שהעמידה את התקציב השני הנמוך ביותר (37 מיליון אירו).
אבל לא רק רונאלדו, גם גונסאלס ובניטס סבורים שהקבוצה שסיימה אשתקד 15 פעמים בתיקו (השלישית בליגה אחרי אתלטיקו מדריד וסלטה ויגו), ניצחה 9 פעמים בלבד (רק שלוש קבוצות השיגו פחות ניצחונות), וגם מיעטה להגיע למצבי הבקעה, הייתה זקוקה לחלוץ בעל אחוז גבוה של ניצול הזדמנויות.
שלושת הקברניטים טענו שעם הנוכחות שלו ברחבה ויכולת הבעיטה לשער - יש לווייסמן מה לתרום גם בליגה הספרדית, למרות שהיא עולה ברמתה על זו האוסטרית. הם הגיעו למסקנה שכמות מרשימה של 37 שערים מעידה על כך שהישראלי יכול להצליח בכל ליגה.
רונאלדו, בניטס וגונסאלס סברו תחילה שיקשה עליהם להעביר את וייסמן מאוסטריה לספרד, מכיוון ששחקנים שבולטים באוסטריה עושים את דרכם בדרך כלל לליגה הגרמנית, אבל החליטו לנסות לשכנע אותו.
"לא הייתה לנו אפשרות אחרת". הציוץ של ויאדוליד
לא צריך בדרך כלל לשכנע שחקנים להגיע לליגה הספרדית, בטח אם הם מגיעים ממדינה כמו ישראל ומעולם לא שיחקו באחת הליגות הגדולות בעולם, אבל הספק נוצר גם בגלל שויאדוליד אינה נוהגת לשפוך כסף גדול על רכש. 4 מיליון האירו ששולמו עבור וייסמן לוולפסברגר הפכו אותו לכדורגלן היקר ביותר בתולדות המועדון. הוא שבר את השיא הקודם, 3.5 מיליון אירו ששולמו לקורדובה תמורת סרג'י גווארדיולה בינואר 2019.
10 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
למרות הנוהג לא להוציא סכומים מופרזים, הדבר לא מפחית מהשאיפות של ויאדוליד. בחזונו שואף רונאלדו להפוך את הקבוצה לכזו המבוססת על המודל הבריטי ולהגיע למצב בו המותג שלה יעזור לה להשיג הכנסות ולהתקיים כלכלית מבלי שהוא כבעלים יצטרך להזרים לקופתה מכיסו הפרטי.
מאז נטל רונאלדו את השליטה על 82 אחוזים מהבעלות על המועדון, הפרסום הרב שלו עזר לקבוצה למכור את עצמה. כך למשל, בקיץ שעבר היא יצאה לראשונה בתולדותיה למסע משחקים טרום עונתי בארצות הברית. היא הפכה לעסק בינלאומי, שמשתדל להתנהל בצורה מודרנית.
הדבר התבטא גם בריחוק מהעיתונאים המסקרים את המועדון (אם עד לפני שנתיים לא התקשו הכתבים המקומיים לראיין את שחקני הקבוצה, כיום הם מתקשים לקבל אפילו מידע בסיסי מקצין התקשורת) ובשיפור במתקני האימון. רונאלדו גם ניסה לרכוש את אצטדיון סורייה (27,800 מקומות ישיבה) במטרה לשפר את התנאים בו עוד יותר, אבל הנושא ירד מהפרק לאחר שהעירייה דרשה ממנו סכום של 20 מיליון אירו.
10 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
רונאלדו והאוהדים. הפך את ויאדוליד לעסק בינלאומי
(צילום: AP)

השינוי על המגרש שעשוי להטיב עם וייסמן

ההצלחה בעונה האחרונה, בה סיים כמלך שערי הליגה האוסטרית, פתחה לוייסמן דלתות עליהן לא חלם לפני שנה. אם לפני כמה שנים הוא לא מצא את מקומו במכבי חיפה ונאלץ לנדוד בין קבוצות כמו הפועל עכו, מכבי נתניה ועירוני קריית שמונה, כעת נראה שהשמיים הם הגבול מבחינתו. ההצלחה באוסטריה כבר הפכה אותו לחלוץ בכיר בסגל הנבחרת וכעת מעמדו צפוי להתחזק בה עוד יותר.
השאלה היא אם וייסמן מסוגל להמשיך את ההצלחה ולהתאקלם בליגה מהירה וקשה יותר, או שייתקל באותם קשיים כפי שקרה למונס דאבור, שגם הוא הפציץ לפניו בזלצבורג לפני שנרכש על ידי סביליה, אבל לא קיבל בה הזדמנות אמיתית ונאלץ לעזוב להופנהיים.
10 צפייה בגלריה
סרג'י גווארדיולה
סרג'י גווארדיולה
שיאן ההחתמות הקודם, סרג'י גווארדיולה
(צילום: AP)
סביר להניח שוייסמן לא יתקל בבעיה דומה כמו זו בה נתקל דאבור, אשר נאלץ להתמודד עם חילופי הצוות המקצועי שרכש אותו וחוסר העניין בו מצידו של ז'ולן לופטגי שמונה למאמן לאחר צירופו. גם גונסאלס וגם בניטס נהנים ממעמד יציב אחרי שחתמו על חוזים ארוכי טווח, ורונאלדו לא ימהר להחליפם גם במקרה של פתיחה צולעת, אלא רק במקרה קיצוני של התרסקות טוטאלית.
הציפיות מווייסמן גבוהות מאוד לאור העובדה שהפך לרכש היקר בתולדות ויאדוליד. האוהדים, שבינתיים לא יכולים לצפות בו בגלל משבר הקורונה, מתלהבים מרכישתו של חלוץ שכבר הראה שהוא מסוגל להבקיע הרבה שערים.
רונאלדו, שנוהג להגיע למשחקים מביתו שבמדריד (מחזיק בית נוסף בעיר ויאדוליד) מעוניין כאמור לעשות צעד אחד קדימה, וזה מה שהחדיר גונסאלס לשחקנים כבר באימון הראשון שהתקיים ב-12 באוגוסט. בשל כך, ב-2020/21 נראה כנראה את השחקנים מתפרסים במגרש בצורה שונה.
10 צפייה בגלריה
אקס ברצלונה. שוער ויאדוליד ג'ורדי מאסיפ
אקס ברצלונה. שוער ויאדוליד ג'ורדי מאסיפ
אקס ברצלונה. שוער ויאדוליד ג'ורדי מאסיפ
(צילום: AP)
באימונים שהתקיימו עד עכשיו ובמשחקי ההכנה (הפסד 1:0 למלאגה וניצחון 0:3 על גרנאדה) תירגל גונסאלס מערך בו קו ההגנה התקדם ב-10 מטרים לעומת העונה שעברה. הדבר עשוי לשחק לטובתו של וייסמן, שמבקיע את הרוב המכריע של השערים שלו מתוך הרחבה. הישראלי לא יצטרך לחזור הרבה לאחור על מנת לקבל כדור, כפי שהיה נאלץ אם היה משחק בקבוצה אשתקד.
(צפו בויאדוליד מביסה 0:3 את גרנאדה במשחק אימון)
מלבד וייסמן וסרג'י גווארדיולה משחק בויאדוליד חלוץ נוסף, הברזילאי מרקוס אנדרה שהצליח בעונה האחרונה כמושאל במיראנדס. בנוסף, ההנהלה מנסה לסכם עם מאיורקה על צירופו של הקרואטי אנטה בודימיר, כך שארבעה חלוצים אמורים להתחרות על שני מקומות בהתקפה.
ויאדוליד החתימה לשנתיים את הקשר הצ'יליאני הוותיק (34) פביאן אוריאנה, שהגיע מאייבאר אחרי ששיחק בעבר בסלטה ויגו ובוולנסיה ואמור להיות האיש שיספק את המסירות לוייסמן. בנוסף אליו מועמדים להצטרף גם רוקה מסה מסביליה, קלמנט גרנייר מראן הצרפתית או סרג'י דרדר מאספניול שירדה לליגה השנייה. סביר להניח שלפחות אחד משלושתם יצטרף ויעזור לאוריאנה במלאכת הבישולים.
10 צפייה בגלריה
וייסמן יוכל לנצל את המסירות שלו מהאגף. פבלו הרביאס
וייסמן יוכל לנצל את המסירות שלו מהאגף. פבלו הרביאס
וייסמן יוכל לנצל את המסירות שלו מהאגף. פבלו הרביאס מול לנגלה מברצלונה
(צילום: AP)
וייסמן גם ינסה לנצל את מסירות הרוחב שנוהג לשלוח פבלו הרביאס בפריצותיו באגף הימני. אם הוא יצליח להתאקלם ולהמשיך את ההצלחה מאוסטריה באחת הליגות הטובות ביותר, ועוד בקבוצה בבעלותו של אחד הגדולים בהיסטוריה, תג המחיר שלו בחולצה הסגולה יכול להגיע לשיאים ישראלים חדשים.