רכבת הרים. רק כך ניתן לתאר את מה שעבר שיר צדק בהפועל באר שבע בשנים האחרונות. תחילה בשנתיים של טיפוס עם זכייה בשתי אליפויות תוך שהיה אחד המובילים בקבוצה, ואחריהן שלוש עונות קשות מאוד שהתחילו בפרשת האוקטפימין וההשעיה לעונה. זה המשיך בחזרה לא טובה לפעילות והפיכה למנודה.
רק בחצי השנה האחרונה הרכבת שוב החלה לטפס. גם לצדק יש מניות בזכיית קבוצתו בגביע המדינה וכעת הוא מרגיש שהגיע הזמן לפתוח את הלב.
7 צפייה בגלריה
הפועל באר שבע מאוכזבת
הפועל באר שבע מאוכזבת
עבר תקופות קשות. צדק
(צילום: ראובן שוורץ)
"כשאני עולה למגרש ולא משחק זה שורף לי בלב וכשעליתי לגמר הגביע ולא פתחתי כאב לי", מודה הבלם שיחגוג בחודש הבא את יום הולדתו ה-31. "כשאתה לא בסגל אתה מקבל את הסיבוב. השאלה היא איך אתה מתמודד עם זה. התקופה בחוץ לימדה אותי להבין שאתה לא יכול להילחם בכל הכוח בדברים שלא תלויים בך. אתה יכול לעשות מה שתלוי בך וזהו".
בפרשת האוקטפימין, תיארת לעצמך שתיעדר כמעט עונה שלמה?
"היינו בטוחים שאקבל מקסימום עונש הרחקה מארבעה חודשים ואחזור. בסוף קיבלתי שמונה חודשים. זו הייתה הפתעה מוחלטת ונפילה עמוקה. אני זוכר את עצמי יושב על הרצפה במשרד של אסי רחמים וכמעט בוכה. זאת הייתה תקופה קשה. בגלל שהייתי כל כך תמים וכל העניין נפל עליי, לקחתי את זה קשה".
7 צפייה בגלריה
צדק וברקת. "האוקטיפימין - מהמורה רצינית"
צדק וברקת. "האוקטיפימין - מהמורה רצינית"
צדק וברקת. "האוקטיפימין - מהמורה רצינית"
(צילום: הרצל יוסף)
כעסת שהמועדון סיפק לך את התוסף?
"אני לא אוהב להשתמש במילה כעס, אבל בסוף נכפתה עליי סיטואציה שלא הייתי יכול להיות אחראי עליה, כי קיבלתי את זה מהמועדון. אני בטוח בלב שלם שאף אחד לא תכנן ורצה שזה יקרה. היו לי הרבה תחושות של עליות וירידות כלפי המועדון וראשיו. בכל הזדמנות הם הכניסו את הצער כלפי שיר צדק וההבנה שהדברים באמת לא היו תלויים בי. הפרשה שינתה לי את הקריירה. זאת מהמורה רצינית בדרך".
למה החזרה שלך לעניינים השתבשה?
"אחרי תקופה ארוכה מאוד בחוץ חזרתי פצוע ולא התאמנתי חודשיים. התחלתי והייתי צריך רצף של משחקים. אחרי תקופה ארוכה בחוץ לא קיבלתי את הרצף שהייתי צריך וכל יציאה מההרכב החזירה אותי אחורה. היו משחקים שכבר הרגשתי שאני חוזר, אבל שוב הרצף נעצר. אני לא חושב שלא שיחקתי טוב. הייתה עליי גם ביקורת בתקשורת. הקבוצה לא הייתה כל כך טובה, אבל זה נפל עליי. הרגשתי לפעמים שאין לי משענת מספיק חזקה מהצוות המקצועי. זה גרם לי לתחושות לא טובות ולא נעימות".
7 צפייה בגלריה
הפועל באר שבע
הפועל באר שבע
צדק. "הקבוצה לא הייתה טובה וזה נפל עליי"
(צילום: עוז מועלם)
צדק פירט: "הרגשתי שיודעים מי אני ובכל זאת מתעסקים בדברים מסביב ולא במה שצריך, שזה לגרום לשיר להיות טוב. ברגע ששיר טוב הוא תורם. זה מאבק שהתגלגל והתגלגל כמעט עד היום. היו הרבה שיחות, אבל בפועל בסוף לא שיחקתי. אחרי חצי עונה הוחלט לשחרר אותי. זה היה מהר מדי, אבל אני לא יכול להאשים אותם. אז כבר הייתי בסיטואציה שהייתי רואה שחור. לא הייתי אני. לא התנהגתי כמו שצריך. עשיתי הרבה טעויות שאני מתחרט עליהן. תמיד הייתי שחקן מוביל. אני יכול להאשים, אבל בסוף אני הייתי לא בסדר".
היו לך בעיות בחדר ההלבשה?
"אני מרגיש שלא הייתי אני. לא יודע אם אפשר להגיד שהייתי עשה בעיות, אבל חדר ההלבשה היה פחות טוב משנים קודמות. התוצאות היו פחות טובות, אחרי ההצלחה הגדולה פתאום התחילו להאשים פה ושם ומצאו כמה אנשים שקיבלו את החיצים והיו בפרונט. הרגשתי הרבה פעמים לבד ושלא נותנים לי את המעטפת שתגרום לי להרגיש שיש מאחורי מישהו בכל מצב. אמרו לי לחפש קבוצה בינואר, זאת סיטואציה הזויה. בכדורגל אין סנטימנטים ואף אחד לא חסין. אם מישהו עושה משהו לא במקום, הוא צריך לקבל את העונש וככה זה צריך להתנהל. הם חשבו שהם כבר לא יכולים להתמודד עם הסיטואציה. היו רגעים שגם אני הרמתי ידיים וחשבתי שאני לא יכול להתמודד. החיים חזקים מהכל ואני עדיין כאן היום".
7 צפייה בגלריה
שיר צדק על הספסל
שיר צדק על הספסל
צדק על הספסל. "אף אחד לא חסין"
(צילום: עוז מועלם)
צדק התייחס למקרה בו הפך למנודה: "לאף אחד אין הילה מסביב לראש שאסור לגעת בו. זאת החלטה של המועדון לשחרר כמות גדולה של שחקנים והיה צריך להגיע להסדרים. באתי, התאמנתי ועשיתי מה שאמרו לי. עבדתי קשה וסתמתי את הפה".
זה משפיל?
"משפיל וכואב. זה חלק מהמקצוע שלפעמים גם צריך לעבור. לפעמים כשבא גל גדול צריך להוריד את הראש ולחכות שיעבור. כיבדתי את המועדון, באתי תמיד בזמן ונתתי מאה אחוז. לא נעים לא להיות חלק מהקבוצה".
יכולת להימנע מהסיטואציה ולעזוב, אבל התעקשת לגבי השכר.
"הבעיה הייתה כלכלית. אם הייתי מסתדר כלכלית, לא הייתי פה היום. אין בעיה להיפגע, השאלה כמה. יש גבול. לא הייתי 'גרידי' ולא רציתי להגיע לסיטואציה שלא אשחק עוד חצי עונה. לא חשבתי שזה יימשך כל כך הרבה זמן. אמרתי שכאן אני מפסיק לוותר ולהיות ילד טוב. כחלק מזה הבנתי שלא אשחק תקופה ארוכה והייתי שלם עם ההחלטה. לפעמים מקבלים גם החלטות לא טובות ויכול להיות שזאת לא הייתה החלטה טובה. התעקשתי על כסף, אבל מה שהנחה אותי בסוף זה הסירוב להתכופף יותר. גם הצד השני 'תפס ראש' וכל מי שנכנס לסיטואציה כזאת יצא מפסיד".
7 צפייה בגלריה
ההתחלה של צדק בב"ש הייתה מצוינת
ההתחלה של צדק בב"ש הייתה מצוינת
ההתחלה של צדק בב"ש הייתה מצוינת
(צילום: עוז מועלם)
בקורונה היית מהראשונים שהסכימו לעשות קיצוץ משמעותי.
"כסף זה לא הדבר היחיד שמנחה אותי בחיים. לא משנה כמה בן אדם מרוויח וכמה כסף יש לו, לקצץ חצי מהמשכורת זה לא נעים. אנחנו והמשפחות שלנו לא מסכנים וחיים טוב בזכות המועדון הזה ובזכות אלונה ברקת. יש לי כמה חברים עצמאיים שקיבלו כמה מכות בקורונה. הייתי פתוח לשמוע על קיצוצים ואני חושב שאם היה לנו יותר זמן כן היינו מסתדרים, כל השחקנים, עם התכנית שאלונה הציעה".
אם זה היה תלוי בך, אלונה הייתה עוזבת?
"היינו מצליחים להסתדר. טבעי שאם תיקח קבוצה של 25 שחקנים שלכל אחד אינטרס אחר, יהיה קשה מאוד להגיע להסכם. הבעיה היא שהייתה צריכה להתקבל החלטה קולקטיבית של כל השחקנים, ולא הצלחנו להגיע לזה בזמן. היו כאלה שרצו לסגור עד סוף העונה, אבל אלונה הכינה תכנית הבראה ארוכת טווח. הרבה דברים ומידעים לא עברו מספיק טוב בין הצד של ההנהלה לשחקנים והיו הרבה פספוסים בזמן מאוד קצר. אני חושב שהדברים יכלו להתנהל אחרת וכולם מצטערים היום".

"אבוקסיס סגר את הסיפור"

רק לאחר שברק בכר פוטר ויוסי אבוקסיס החליף אותו חזר צדק לשחק. "כבר כמעט השתכנעתי לעבור ובדיוק יוסי הגיע", הוא נזכר. "אמרתי לו 'אני מתאמן טוב, לא אעשה לך בעיות. אני קודם כל איש משפחה ורוצה שיתייחסו אליי בכבוד. אם מקצועית אתה לא רוצה אותי, תעזור לי לקדם את המעבר. אם כן - תעשה הכל כדי שאחזור'. עשינו עוד שיחה והוא רצה לראות שבאמת אני יכול לשים את הדברים מאחוריי ולהתרכז בכדורגל. ברגע שנתתי לו את האישור המידי שאני כן רוצה, בלי לחשוב יותר מדי הוא לקח את זה על עצמו וסגר את הסיפור".
7 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
אבוקסיס. צדק: "הוא רצה שאתרכז בכדורגל"
(צילום: ראובן שוורץ)

"ניסיתי להגיע לבכר כמה פעמים, והרגשתי שהוא חוסם"

למה ברק בכר לא עשה את זה? דיברתם?
"צריך לשאול אותו. אני לא יודע אם הוא רצה מספיק שאחזור. עשינו כמה שיחות ואז הקשר התנתק לגמרי. לא היינו מדברים בכלל. אני מכיר את ברק 12 שנים, מהתקופה בקריית שמונה. כשחקן, כחבר, כעוזר מאמן וכמאמן. עשיתי איתו דרך ובסוף הקשר התנתק. מחברים הפכנו לכאלה שלא מדברים, זה כואב. חשוב לי להבהיר שאני בטוח במיליון אחוז שהוא יצליח במכבי חיפה. אני אוהב ומעריך. טיפסנו יחד במעלה הצמרת של הכדורגל הישראלי. ברגע שהדברים התחילו להתפצל זה התנתק לגמרי. כואב לי שאנחנו כך".
אפילו שלום לא הייתם אומרים אחד לשני?
"אין שלום ואין כלום. גם אחרי שהוא עזב, עד עכשיו לא הסתמסנו או דיברנו. אם לא רוצים לפתור את הדברים הם נשארים כמו שהם. יותר ממה שעשיתי אני לא יכול לעשות. ניסיתי להגיע אליו כמה פעמים והרגשתי שהוא חוסם. גם אמרתי שאם עשיתי דברים כלשהם אני מצטער בלי לדעת על מה. רציתי דף חדש, אבל אף פעם לא הרגשתי שיש דף חדש. אני יודע שהוא בן אדם טוב. אם ייצא מצב שהדברים יסתדרו, אני אשמח. היינו מאוד מחוברים וזה לא נעים להיות ככה עם בן אדם. הייתי רוצה לפתור את זה".
7 צפייה בגלריה
ברק בכר ושיר צדק
ברק בכר ושיר צדק
ברק וצדק. "עד עכשיו לא הסתמסנו"
(צילום: הרצל יוסף)
הקהל עם המועדון כשרצו לשחרר אותך. שכחו אותך.
"מעולה. ככה זה צריך להיות. בסוף הקהל של הפועל באר שבע הוא של הפועל באר שבע ולא של שום שחקן".