25 מחזורי פרמייר-ליג עברו. האלופה ליברפול ממוקמת במקום השישי בטבלה עם 40 נקודות, מרחק 19 נקודות ממוליכת הטבלה מנצ'סטר סיטי וחמש נקודות מהמקום הרביעי, שמוביל להשתתפות בליגת האלופות בשנה הבאה. בהשוואה לשנה שעברה, ליברפול ניצבה במקום הראשון אחרי 25 מחזורים, בהפרש של 22 נקודות מהמקום השני ועם 73 נקודות! נשאלת השאלה - איך נוצר הפער הענק הזה בין שתי העונות?
יש כמה תשובות ברורות מאליהן: היציעים הריקים באנפילד; גל הפציעות של שחקני ליברפול שבמרכזו הבלמים, בעיקר וירג'יל ואן דייק שנחשב לאחד הבלמים הטובים באירופה, אם לא הטוב שהם. גם ג'ו גומז מושבת, האיש שהיה שותפו של ואן דייק במרכז ההגה בשנתיים האחרונות והיווה חלק משמעותי בחלק האחורי. גיבוי? גם ז'ואל מאטיפ נפצע, ודיאן לוברן נמכר בתחילת השנה וחסרונו מורגש; ויש גם את מה שאמר טרנט אלכסנדר-ארנולד, מגנה הימני של ליברפול: "ברגע שאתה מתרגל לנצח אתה מצפה לנצח כל הזמן, וזו המלכודת שנפלנו אליה העונה".

1 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
יורגן קלופ ושחקני ליברפול
(צילום: AP)

אבל לדעתי עובר על ליברפול משהו עמוק יותר. פול סקולס, אגדת עבר של מנצ'סטר יונייטד ופרשן בהווה, אמר: "אני לא חושב שזה קשור לפציעות בהגנה. הם פשוט משחקים גרוע בהתקפה, הקישור השתנה, תיאגו אלקנטרה הגיע לקבוצה ולא נראה שזה עובד בינתיים. הם איבדו איכות ואנרגיה בכל מקום במגרש". בנוסף הוא טען כי ההצבה הכפויה של ג'ורדן הנדרסון בעמדת הבלם פגעה בקבוצה, ואני מסכים, כי מדובר בשחקן חיוני בקישור של ליברפול, ותיאגו לא מצליח להתאקלם בעמדה שלו.
ההגעה של תיאגו לוותה בציפיות גדולות, לאור הזכייה עם באיירן מינכן בטרבל והיכולת המדהימה שהפגין. אבל ההתחלה שלו בליברפול מאכזבת. הוא נפצע מהר מאוד, ואחרי שחזר למגרש לא מספק את מה שהאוהדים, המאמן והקבוצה קיוו לראות ממנו. הספרדי מאט את קצב המשחק, מאבד כדורים בחצי המגרש של ליברפול, מבצע עבירות מיותרות ולא משפיע על משחק ההתקפה ומשחק הלחץ, פעולות שהנדרסון מצטיין בהן. הדבר מוביל לכך שליברפול לוחצת באופן פחות אינטנסיבי ויעיל. אם בשנה שעברה ליברפול לחצה בממוצע 148 פעמים במשחק, העונה חלה ירידה משמעותית והנתון עומד על 123.
בעוד הנדרסון עזר לטרנט ולמוחמד סלאח להעמיס את אגף ימין, להגביה כדורים לרחבה או למסור לארנולד בכדי שהוא ירים, תיאגו מבצע פחות מ-0.2 הרמות למשחק. הנדרסון ייצר 1.8 כאלה בשנה שעברה, פער קריטי מאוד ביחד לדרך המשחק שיורגן קלופ אוהב לשחק בה.
והנה סיבה נוספת לקשיים של ליברפול - הירידה ביכולת ובמספרים של שלישיית ההתקפה המפורסמת, סלאח, סאדיו מאנה ובמיוחד רוברטו פירמינו. אמנם הברזילאי מעולם לא היה שחקן של מספרים גדולים, אבל היו פעולות חשובות שאיפיינו אותו והשנה רואים ממנו הרבה פחות: הירידה לעזור לקישור, פינוי שטחים לחלוצים האחרים ובמיוחד משחק הלחץ והעבודה הקשה שלו.
מה קלופ יכול לעשות כדי לתקן את כל זה? דבר ראשון והכי חשוב לדעתי, הוא להחזיר את ג'ורדן הנדרסון (כשיחזור מהפציעה) ואת פאביניו לקישור, גם אם זה אומר שצריך לשחק עם בלמים פחות איכותיים כמו אוזן קאבאק ובן דייויס שצורפו בחלון ההעברות בינואר. המנג'ר הגרמני גם חייב לשנות ולנסות דברים חדשים, אם זה שיטה או מערך או סגנון, למשל, להוריד אחורה את קו ההגנה שבדרך משחק ממש גבוה, או לנסות לשחק עם 4 שחקני התקפה, כשדיוגו ז'וטה מצטרף לשלושת החלוצים הקבועים, סלאח חלוץ מרכזי ופירמינו מאחוריו כמספר 10.
האם צריך לפטר את קלופ? אני לא חושב שזה הדבר הנכון לעשות כרגע. לפי דעתי הוא יצליח להפוך את המצב מכיוון שהוא מאמן מצוין, ויסיים את העונה עם כרטיס לליגת האלופות. בשנה הבאה הוא וההנהלה צריכים לשנות את הסגל, במיוחד את ההתקפה, ולהביא שחקנים שהוא יהפוך לכוכבים, כפי שעשה עם רבים בעבר.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.
פורסם לראשונה: 16:20, 25.02.21