מה הקשר בין פרשת השבוע למכבי חיפה? מתברר שלא מעט. לפחות ככה חושב מתי סין-קרונה שכתב את הספר "פרשת השבוע בירוק". הספר מלווה את מכבי חיפה בעונת 2018/2019 בראי פרשת השבוע. בני ישראל הלכו במדבר 40 שנים ומרקו בלבול מנסה לייצב את מכבי חיפה אחרי הצוות ההולנדי. משה מוביל את בני ישראל ונטע לביא את הקישור החיפאי. הרבה אנלוגיות משעשעות יש בספר הזה, שקשה להניח מהיד כמו שקשה להבין איך אדם חשב על הרעיון המיוחד הזה. לכן הוא היה חייב לפתוח את המדור החדש שילווה את משחקי השבת.
איך בא לך הרעיון לחבר בין הדברים?
"זה סיפור ארוך, אבל אקצר ואגיד שהכל התחיל כשהייתי יושב בשבתות בבית כנסת, ממתין לקרוא קדיש על אבא שלי זכרו לברכה, קורא בפרשת השבוע וחושב על המשחק הקרוב של מכבי חיפה".
15 צפייה בגלריה
עטיפת הספר "פרשת השבוע בירוק"
עטיפת הספר "פרשת השבוע בירוק"
עטיפת הספר "פרשת השבוע בירוק"
אני מבין שהיית קרוב לאבא שלך
"לייבה, אל תיקח אותי למחוזות הבכי".
איך אומרים פרשנים פוליטיים? "ובכל זאת...". קשה שלא לשים לב לקשר המיוחד שלך עם אביך בספר.
"אני כותב לאבא שלי ודי הרבה עליו. הוא היה דמות מיוחדת, קישונית כזאת. מישהו כתב לי שהספר גרם לו לעשות מנוי לו ולבן שלו. זה ריגש אותי מאוד. הספר עוסק די הרבה במערכת היחסים הזו בין הורים לילדים כשבאמצע קבוצת הכדורגל. יש שילוש מאוד יפה של אב בן וקבוצת כדורגל (גם אמא ובת דרך אגב). נולדתי לאב אוהדי מכבי חיפה (מתי אומר "מכבי", אבל כותב שורות אלה אוהד כאמור את מכבי ת"א ויש ויכוח על זה, ג.ל) שגידל אוהד מכבי חיפה ונכדים אוהדי מכבי חיפה, אז שהשרשרת תמשיך".
תודה לך על זה, דברים טובים קורים כשמורידים את הציניות. אז, פרשת השבוע ומכבי חיפה? מה הקשר בעצם?
"את הקשר בין מכבי חיפה לפרשת השבוע ולתורה בכלל אפשר למצוא לדעתי בכל פרק בספר. אומנם אני לא אדם דתי אבל היהדות היא חלק ממני, היא שלי כמו של כל יהודי אחר", עונה מתי, "הספר הוא גם חלק ממסע אישי בלתי פוסק אחר הזהות וההגדרה שלי כיהודי, כישראלי, וכאוהד מכבי - וכאדם שיכול להיות רק כל הדברים האלה ביחד ולא שום דבר אחר".
15 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
כדורגל כשילוב של אב-בן קבוצה
(צילום: עוז מועלם)
ועכשיו, קצת כדורגל. שבת אדירה מחכה לנו עם שישה (!) משחקים, דבר שאף אחד לא זוכר מתי קרה. קרבות פלייאוף עליון ודרבי לקינוח.
מתי: "הפועל באר שבע בלי ניצחון מאז שאבוקסיס עזב אותה, בני יהודה בלי ניצחון מאז שאבוקסיס מאמן אותה. מי שקנה בבורסה אופציית שורט פי שניים על אבוקסיס, עשה המון כסף בחודש האחרון. הנפילה הזו במנייה חייבת להסתיים השבת לאיזה צד".
לייבה: "נמשיך בבורסה, המנייה של אבוקסיס בהתרסקות ומה עם רוני לוי? כל משחק בלי ניצחון מקצר לו בשבוע את החוזה בעונה הבאה. לפחות לא השתמשו בקלישאה 'מפגש פיקנטי'. הפועל באר שבע רעה, בני יהודה רעה אפילו יותר. זה יהיה משחק לא טוב, מה שאומר שהוא בטח ייגמר 2:3 כזה בדקה ה-94".
15 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס. עומד במוקד
(צילום: ראובן שוורץ)

מתי: "סדר היום המדיני של ראש הממשלה החל השבוע בביקור באצטדיון טדי, אחר כך גלידריה באשדוד ומשם שיחת טלפון סודית עם אחד ממנהיגי האזור. יש מצב שזו הייתה שיחה עם ג׳קי בן זקן בה סגרו את פרטי המפגש הכפול בין אשדוד לבית"ר. אשדוד ניצחה בגביע, בית"ר תנצח בליגה, והליכוד ינצח בבחירות, כמו תמיד, גם באשדוד וגם בירושלים.
לייבה: "תיאוריה יפה אבל אני חושב שזה הפוך, לבית"ר עדיף להמר על הגביע כי למקום השלישי היא לא תגיע אם תעלה לפלייאוף העליון. הציוץ העצבני של משה חוגג מדגים את זה, היא לא רלוונטית ממש לפלייאוף העליון בכושר הזה. היא צריכה ממש נס כדי להשיג כרטיס לאירופה, ונס ענק כדי לנצח בי"א".
15 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר ירושלים בטדי
אוהדי בית"ר ירושלים בטדי
אוהדי בית"ר. לא רוצים ללכת לים עכשיו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מתי: "אפשר להגיד שהקורונה מאחורינו אם למשחק בין כפר סבא לקרית שמונה אפשר אשכרה להדפיס 5,000 כרטיסים באישור משרד הבריאות".
לייבה: "5,000 כרטיסים כנראה ייזרקו לפח ויהיה די שקט במגרש. אבל את הזעם של איזי שרצקי אם ימנעו ממני את הפלייאוף העליון ואפשרות נוספת לארח את מכבי חיפה ישמעו בכל מקום. רק מהפחד ק"ש תנצח ותהיה בפלייאוף העליון".
15 צפייה בגלריה
שחקני קריית שמונה חוגגים
שחקני קריית שמונה חוגגים
שחקני ק"ש. משחק נוח בדרך לפלייאוף העליון?
(צילום: אביהו שפירא)
מתי: "התוצאות של מכבי פתח תקווה ובני סכנין כל כך אקראיות העונה ובכל משחק שלהן יש סיכוי שווה שינצחו יפסידו או יעשו תיקו. גם אם נשים משולש בטוטו על המשחק הזה יש סיכוי שניפול כי המשחק יבוטל".
לייבה: "יש משהו לא אקראי אחד במכבי פ"ת וזה ליאל עבדה. היהלום לוקח את מכבי פ"ת לפלייאוף העליון. שחקן כזה ראוי למאבקי צמרת לפני שהוא מתעופף לנו לחו"ל".
15 צפייה בגלריה
עבדה חוגג
עבדה חוגג
היהלום החדש של לוזון יהיה בפלייאוף העליון?
(צילום: אורן אהרוני)
מתי: "אני אתן לך סקופ לגבי אוהדי מכבי. הפסיק לעניין אותם נגד מי הם בשבת ומי משחק מול מכבי תל אביב. כבר תקופה ארוכה מה שחשוב הוא מי שופט נגדנו ועם איזה שופט משחקת מכבי תל אביב".
לייבה: "איך אומר החיקוי של ננסי ברנדס בטייכר וזרחוביץ'? אבל עכשיו ברצינות. מכבי חיפה תנצח גם כאן ותעלה למקום הראשון לכמה דקות. מכבי נתניה נראית רע דווקא עכשיו, ויש לה מסורת ארוכה של פאשלות במאני טיים".
15 צפייה בגלריה
ברק בכר ודולב חזיזה חוגגים
ברק בכר ודולב חזיזה חוגגים
ברק בכר ודולב חזיזה. יכולים לסיים ראשונים
(צילום: עוז מועלם)
מתי: "דרבי תל אביבי במחזור האחרון של הליגה הסדירה מזכיר לי את המערכון של הגשש. אם משה פרץ יופיע בבלומפילד, תמיד אפשר להעביר את הדרבי לבלומשטיין. שישה משחקים בשבת, סיבה טובה להחזיר את שירים ושערים"
לייבה: "דרבי עם קהל. יש לי צמרמורת, ועכשיו גם עם קהל חוץ אז בכלל. צהוב מול אדום. קשה לי לנשום. זה יהיה מדהים. אני בהחלט רואה את ניר קלינגר סוחף עם האנרגיות של הקהל איזה 0:0 ממכבי תל אביב, מצד שני פטריק ואן לוון לא יודע להפסיד. לא כביטוי, זה פשוט לא קיים אצלו".
15 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב
חוזרים לבלומפילד, ועוד לדרבי
(צילום: אפי שריר)
15 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
גם האדומים יהיו שם
(צילום: עוז מועלם)