לפני שנתיים נראתה הקריירה של גיא לוזון כמרוסקת, אחרי שהוא קיבל הודעת פיטורים מבית"ר ירושלים בעקבות פתיחת עונה מאכזבת בה רשמה הקבוצה ניצחון אחד בלבד בשבעת המחזורים הראשונים. שנה קודם לכן הוא פוטר ממכבי חיפה, ואחרי שגם נכשל בהפועל תל אביב לא נראה היה שיהיו עליו קופצים.
בעקבות זאת חזר המאמן הביתה, לקבוצת נעוריו ובעיקר הקבוצה של המשפחה, מכבי פתח תקווה, בה חתם לעונה וחצי. גם שם הוא לא הצליח לזנק בהתחלה ובמאי 2019 מצא את עצמו יורד עם הקבוצה לליגה הלאומית.
7 צפייה בגלריה
גיא לוזון חוגג
גיא לוזון חוגג
לפני שנה גיא לוזון אימן בלאומית
(צילום: ראובן שוורץ)
הלוזונים המשיכו לתת קרדיט ולהאמין במאמן. וגיא, שמבחינתו החל בהליך שיקום לקריירה, החזיר להם בגדול: מכבי פ"ת העפילה לגמר גביע המדינה ללא זרים, והפסידה רק להפועל באר שבע, שבשורותיה שיחקו חמישה זרים. הישג לא פחות מרשים נרשם עם החזרה של הקבוצה לליגת העל אחרי עונה אחת בלבד בלאומית.
כך הסתמנה עלייתו של לוזון מחדש על דרך המלך והבוס/דוד אבי לוזון הציב לקבוצה מטרה: העפלה לפלייאוף העליון. בניגוד להרבה תחזיות שניתנו מסביב, מכבי פ"ת מדורגת בצמרת ליגת העל ומציגה כדורגל מרשים וחיובי, תוך שילוב של שחקנים צעירים שחלקם כבר מיועד לרשת את הצלחתו המסחררת של מנור סולומון, הקשר שנמכר לשחטאר דונייצק ומביא כבוד רב לפ"ת בה גדל ולמדינה עם קריירה אירופית מוצלחת.
7 צפייה בגלריה
מכבי פתח תקווה
מכבי פתח תקווה
מכבי פ"ת של לוזון הפכה ללהיט
(צילום: אורן אהרוני)

"גיא ממציא תרגילים חדשים עם בידור, אבל גם עם הרבה מחשבה"

ההצלחה העונה, שנמשכת ישירות מהעונה שעברה, עושה טוב ללוזון (45). הוא נראה הרבה יותר רגוע ומחויך וזוכה להערכה רבה מהשחקנים, שמרביתם אינם מוכרים במיוחד.
"אנחנו קבוצה, וכשאני אומר את זה אני מתכוון ליחידה אחת", מספר בגאווה אחד השחקים ומוסיף: "יש פה שחקנים צעירים ואנחנו מאוד מגובשים. זה עושה לכולנו טוב על כר הדשא, בחדר ההלבשה וגם מחוץ לשעות הפעילות. גם אבי והצוות עצמו בראשות גיא מתנהלים כיחידה אחת ואת זה לא רואים בהרבה מועדונים".
השחקנים מעידים שהאווירה באימונים טובה. לצד הקשיחות המובנת להם, הם נהנים גם מהגיוון המקצועי באימונים: "גיא ממציא את התרגילים החדשים. מצד אחד הוא עושה את זה עם הרבה בידור, ומצד שני עם המון מחשבה טקטית וזה כיף גדול".
7 צפייה בגלריה
מכבי פתח תקווה
מכבי פתח תקווה
השחקנים נהנים: "כיף גדול אצל גיא"
(צילום: אורן אהרוני)

לחמן: "לוזון מפויס ורגוע, זה שובה את לב השחקנים"

לאייל לחמן, שמכיר מקרוב את משפחת לוזון ואת המועדון בו גם עבד בעבר כמאמן, יש הסבר פשוט: "העובדה שרוב המאמנים לא מצליחים נובעת משלוש הצלעות שמכרסמות בהם: הם לא מאמינים בקבוצה ולא שמחים במקום שהגיעו אליו, הם לא מאמינים בסגל, הם בעיקר לא מאמינים בעצמם ומאבדים את האמון ביכולת של עצמם".
לחמן בטוח שבניגוד לרוב המאמנים שלא מצליחים בקבוצות שלהם, ללוזון אין את הבעיה הזו בפ"ת: "אנחנו רואים מאמנים כמו פקעת של לחץ. גיא הגיע בעונה הקודמת מאוד מפויס ומאוד רגוע, והנינוחות הזו גם שובה את לב השחקנים. זה בולט מאוד. כשאומרים שהשחקנים אוהבים את גיא זה מגיע מכך שהוא מאוד נינוח. ולמה? כי הוא עונה על שלוש הצלעות: מאמין במועדון, אוהב אותו ורואה בתפקיד שלו כשליחות לקדם שחקנים ובעיקר מאמין בעצמו. זה מה שמוביל את מכבי פתח תקווה".
7 צפייה בגלריה
אייל לחמן
אייל לחמן
"מאמנים אחרים לא מאמינים בקבוצה, לגיא אין בעיה כזו". אייל לחמן
(צילום: אורן אהרוני)
גם השילוב עם המשפחה, לטענת לחמן, מסייע: "השילוב בין אבי לגיא הוא שילוב קטלני. שניהם בעלי לב גדול. הם האוהבים הכי גדולים במשפחת מכבי פ"ת. בכל זאת, מכבי פ"ת החדשה רשומה על שמו של אבי".
נקודה נוספת בה לחמן רואה את ההצלחה היא שיטת המשחק: "תמיד אמרו על גיא שהוא דבק בשיטה בשיטת 4-4-2 ואחרי זה אמרו שהוא לא מאמין בתחקיר על הקבוצה היריבה, ופה הוא בא בשיטה הפשוטה, במערכים פשוטים, מכווץ את הקבוצה וגורם לה להיות תוססת כשהכדור אצל היריב. הוא מביא לכל משחק רעיון. במשחק אחד למשל הוא שיחק על כדורים ארוכים ובמשחק אחר הם שיחקו בסבלנות. גם זה סוד הצלחה שלו".
7 צפייה בגלריה
מכבי פתח תקווה
מכבי פתח תקווה
מכבי פ"ת. לחמן: "לוזון גורם לה להיות תוססת"
(צילום: אורן אהרוני)

אבי לוזון: "כשמשהו לא בסדר אני הכי רע עם גיא"

אבי לוזון הוא אחד המאמינים הגדולים בגיא. "הוא למד המון דברים טקטיים במשחקים וזה מוכיח את עצמו", אמר הדוד והבוס.
רק שזה מצליח לו בעיקר באזור הנוחות בפתח תקווה.
"אני תמיד אומר לו שהמקום היחיד שלא הצליח לו הוא מכבי חיפה, כי לדעתי הייתה שם טעות בבחירת השחקנים הזרים. בבית"ר הוא קיבל שחקנים אחרי המחזור הראשון ולא קיבל זמן לחבר אותם ולהביא את השחקנים שהוא רצה, ואז אדון חוגג שלח אותו הביתה. אני לא סופר את זה כחוסר הצלחה".
7 צפייה בגלריה
מכבי פתח תקווה
מכבי פתח תקווה
אבי לוזון עם גיא."הוא למד דברים, זה מוכיח את עצמו"
(צילום: ראובן שוורץ)
אפשר להגיד שאתה עוטף אותו וזה עוזר לו?
"מצד אחד גיא מקבל ממני את כל הביטחון. מצד שני, כאשר אני חושב שמשהו לא בסדר, אני הכי רע ונותן לו בראש".
עד כדי כך?
"בהחלט. אף אחד לא היה רוצה לקבל בראש כמו שהוא מקבל ממני. פעם יוסי מזרחי אמר עליי שאני יותר גרוע מ-30 אלף אוהדים בטדי".
יכול להיות שקל לו להתמודד עם שחקנים צעירים ולא מול כוכבים?
"גיא תמיד אומר שאותו לא מעניין מה הגיל של השחקן, מה השכר שהוא מרוויח ומה הלאום שלו. בחירת השחקנים נעשית אך ורק לפי היכולת המקצועית. לכן, גם שחקן שלא פותח בהרכב לפעמים באופן טבעי ממורמר, אבל יודע שהכל מקצועי".
7 צפייה בגלריה
לוזון על הקווים
לוזון על הקווים
גיא לוזון. הדוד אבי רוצה שימשיך כמה שיותר
(צילום: אורן אהרוני)
אז יש סיכוי שגיא יהפוך לאלכס פרגוסון של מכבי פ"ת?
"אם זה היה תלוי בי - אז התשובה היא בפירוש כן. שיהיה לפחות שש שנים כמו בקדנציה הקודמת שלו במועדון, ושיביא אותי כמו בפעם הקודמת שלוש שנים ברציפות לאירופה. אהיה הכי מאושר".
אז מתי נדווח על הארכת החוזה שלו לשנים הבאות?
"אני לא צריך להחתים אותו. במקרה שלנו הנייר הוא חסר משמעות".