ביום שבו התפרסם כי הוא הפך לאדם השחור הראשון המשתלב בבעלות על קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס, סיים לברון ג'יימס את המשחק נגד מינסוטה עם טריפל-דאבל של 25 נקודות, 12 ריבאונדים ו-12 אסיסטים. לילה קודם, נגד גולדן סטייט, היו לו 22 נקודות, 10 ריבאונדים ו-11 אסיסטים. בכך היה לברון לשחקן המבוגר בהיסטוריה שמשיג טריפל-דאבל בשני משחקים שנערכו יום אחר יום.
אתמול לברון נפצע בהפסד לאטלנטה וירד מהפרקט נאנק מכאבים, אבל שווה להתעכב על הרגעים שאחרי ההצגה המרשימה מול מינסוטה. במקום לדבר על עוד ציון דרך בקריירה חסרת תקדים וכזו שאין לה מקבילה, נתקל ג'יימס במציאות שהוא מתרגל אליה יותר ויותר: הוא צריך לענות לשאלות עיתונאים במגוון נושאים שכמעט אף ספורטאי אחר בעולם לא נדרש אליו. לא רק איך זה שבעונה ה-18 שלו בליגה הוא עדיין משחק ככה, לא רק מה דעתו על ענייני השעה בחברה האמריקאית - הוא כמובן התייחס לפיגוע נגד נשים אסיאתיות-אמריקאיות באטלנטה בשבוע שעבר - אלא גם על הפורטפוליו העסקי שלו, המתרחב בקצב שאף הוא לגמרי חסר תקדים אצל ספורטאים פעילים ברמה הזו.
5 צפייה בגלריה
לברון
לברון
חוזי פרסום לכל החיים. לברון
(צילום: MCT)
5 צפייה בגלריה
לברון ג'יימס
לברון ג'יימס
כל פקפוק לגבי המחויבות לכדורסל נראה עכשיו מגוחך. לברון במדי הלייקרס
(צילום: AFP)
כשג'יימס עבר ללוס-אנג'לס, הדעה הרווחת הייתה כי הוא בסוף קריירת הכדורסל ורוצה להתחיל קריירת עסקים בהוליווד. היו אז תהיות של ממש לגבי המחויבות שנותרה בו למשחק. שלוש שנים אחרי, מתברר שלברון אכן עבר לאל-איי כדי להתחיל קריירה של מפיק הוליוודי ולהרחיב את התיק העסקי שלו, אבל כל פקפוק לגבי המחויבות לכדורסל נראה עכשיו מגוחך. הדבר היחידי שלא ברור הוא איך לברון מוצא זמן להיות כל כך טוב בכל כך הרבה תחומים.

כמו ג'ורדן, גם בעסקים

ספורטאים אמריקאים תמיד שולחים ידיים לעסקים. זה לא רק חלק מהאתוס האמריקאי לפיו כל הצלחה היא רק תחנת ביניים, זה גם הביטחון של מי שהיה מצוין בתחום אחד ובטוח שהוא יכול להיות טוב בכל דבר. ברוב המקרים היוהרה הזו מתרסקת, אלא אם מדובר בספורטאים הגדולים באמת, אלו שלברון מסתובב בספירות שלהם.
דרק ג'יטר, משחקני הבייסבול הגדולים והאהובים בהיסטוריה, הוא המנכ"ל והבעלים החלקי של מיאמי מארלינס, הוא היה אחד ממייסדי האתר הנהדר The Players' Tribune שנתן לספורטאים במה לכתוב, יש לו חברת הוצאה לאור ושווי השוק שלו עומד על 200 מיליון דולר. שאקיל אוניל הרוויח 285 מיליון דולר בקריירת המשחק שלו ושווה היום 400 מיליון, מה שלא מפריע לו לעשות פרסומות בקצב של מי שצריך לשלם מחר שכר דירה. פייטון מאנינג, מגדולי הקוורטרבקים בהיסטוריה, טוב אפילו יותר במכירה ושיווק. מג'יק ג'ונסון חתם בשנות ה-80 על חוזה ל-25 שנה בלייקרס תמורת 25 מיליון דולר. היום שחקנים הרבה פחות טובים מקבלים 25 מיליון דולר בעונה, ועדיין, המיזמים העסקיים של מג'יק מעניקים לו שווי שוק של כ-600 מיליון דולר, והוא אחד הספורטאים העשירים בהיסטוריה.
5 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
שינה את עולם העסקים של ספורטאים כמעט כמו ששינה את המשחק עצמו. ג'ורדן
(צילום: AFP)
סרינה וויליאמס, שמחזיקה בעלות חלקית בקבוצת הפוטבול מיאמי דולפינס, שווה כ-225 מיליון דולר ויש לה חברת הון-סיכון שמשקיעה בחברות שמקימות נשים שחורות. מריה שראפובה היא דוגמה לאשת עסקים מבריקה, שידעה מהרגע הראשון לבנות ולמנף את התדמית שלה לאימפריה של 200 מיליון דולר.
ויש כמובן את מייקל ג'ורדן, ששינה את עולם העסקים של ספורטאים כמעט כמו ששינה את המשחק עצמו. הוא שווה היום 1.9 מיליארד דולר, והרוב הכמעט מוחלט של העושר הזה הגיע מחוץ למגרש. ומהבחינה הזו – גם מהבחינה הזו – לברון הוא הספורטאי הקרוב אליו ביותר.
לברון תמיד היה איש עסקים חכם ומגוון. יש לו מניות בחברת האודיו של ד"ר דרה Beats Electronics. הוא בעלים של חברת הפקה משלו, SpringHill Entertainment, המייצרת תוכן הוליוודי בקצב בלתי פוסק. ב-2018 הוא נכנס עם ארנולד שוורצנגר וסינדי קרופורד לשותפות בחברת Ladder, המתמחה ביצירת תוספי תזונה לספורטאים, מה שלא מפריע לו להיות במקביל בעלים של 19 סניפי רשת הפיצה Blaze Pizza.
5 צפייה בגלריה
מאבריק קרטר
מאבריק קרטר
השותף העסקי. מאבריק קרטר
(צילום: AP)
זה לא נגמר. ללברון חברת מדיה משלו, Uninterrupted, שאותה הקים עם שותפו העסקי, מאבריק קרטר. תוכנית הדגל של החברה, The Shop המעולה, משודרת ב-HBO. הוא מרוויח 53 מיליון דולר בשנה מפרסומות בלבד. ב-2015 חתם עם נייקי על עסקה לכל החיים והיא לבדה תכניס לו לאורך השנים מיליארד דולר, וממש לא מזמן עזב את קוקה-קולה ועבר לפפסי. ואם כבר השוואות לג'ורדן, אז גרסת "ספייס ג'אם" של לברון תצא בקיץ הקרוב לעולם שיש לקוות שיוכל כבר לחזור לאולמות הקולנוע. בסך הכל, שוויו מוערך כיום ב-480 מיליון דולר.
עם זאת, לשותפות בבעלות של בוסטון רד-סוקס יש משמעות מיוחדת מעבר לצד העסקי. לברון לא עושה שום צעד בלי לחשוב על אמירה, ובמקרה הזה הוא וקרטר הם שני השחורים הראשונים שהופכים לחלק מהבעלות על קבוצה שהיא מותג אמריקאי קלאסי, שבמשך הרבה מאוד זמן לשחורים לא הייתה כניסה אליו.

מועדון המיליארד

ב-2014 אמר לברון כי הוא רוצה להיות מיליארדר עוד לפני שיפרוש מכדורסל. לפי "פורבס" זה תכף קורה, וג'יימס צפוי לחצות השנה את קו מיליארד הדולרים ברווחי קריירה. הוא יהפוך לספורטאי הפעיל החמישי בלבד שמגיע למיליארד, ויצטרף לטייגר וודס, פלויד מייוות'ר, כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי. חשוב הרבה יותר מבחינתו, הוא יהיה השחקן הקבוצתי האמריקאי הראשון שעושה זאת אי פעם (מייקל ג'ורדן הפך מיליארדר אחרי סיום הקריירה).
5 צפייה בגלריה
מסי ורונאלדו
מסי ורונאלדו
גם הם במועדון המיליון. מסי ורונאלדו
(צילום: רויטרס)
מה שלברון רוצה באמת זה להיות בעלים של קבוצת NBA – גם זה כמובן כמו ג'ורדן (מחזיק בשארלוט הורנטס) – אבל הדרך לשם ארוכה, ולא רק משום שלשחקן פעיל אסור להיות בעלים. הקבוצה הכי זולה ב-NBA, לפי "פורבס", היא ממפיס גריזליז ששוויה מוערך ב-1.3 מיליארד דולר. אם לברון יסמן לעצמו את קליבלנד קאבלירס שקרובה לליבו, הוא יצטרך, נכון להיום, 1.56 מיליארד דולר.
כך או אחרת, לברון פשוט ימשיך לבנות אימפריה. הלייקרס ישלמו לו יותר מ-85 מיליון דולר בשנתיים הבאות, הוא כבר עכשיו אחד הספורטאים העשירים אי פעם, והוא לא יעצור. כי כשלברון אומר "אני ילד שגדל באקרון, אני בכלל לא אמור להיות כאן", זו לא רק תשובה לשאלה אחרי משחק – זה נאום מוטיבציה.