אנגלו קאנטה הסתדר בחיים. הוא מרוויח בצ'לסי 325 אלף אירו בשבוע, שזה אומר כ-16 מיליון אירו בשנה. עם הכסף הזה הקשר הצרפתי בן ה-30 יכול לקנות כל מכונית שהוא רוצה. כי זה מה שכדורגלני הצמרת נוהגים לעשות.
אבל קאנטה מגיע לאימונים של צ'לסי במיני קופר שאותה רכש ב-2015. הוא כבר עבר מזמן את רף 100 אלף הקילומטרים במכונית הצנועה שלו, אבל כרגע הוא לא מתכוון להחליף אותה. אפילו לא לדגם חדש יותר של מיני.
6 צפייה בגלריה
קאנטה מול פרננדש
קאנטה מול פרננדש
קאנטה מול פרננדש
(צילום: גטי אימג'ס)
את המיני קופר הוא קנה עוד בתקופה בה שיחק בלסטר, אחרי שקיבל המלצה מחבר. "מעולם לא הייתי מאלו שאוהבים מכוניות גדולות", הוא אמר עם החיוך המבויש שלו בראיון ל-BBC. "גם כשהייתי צעיר לא היה לי את הרצון הזה לקנות מכונית יוקרה. כשהגעתי ללסטר היה מי שהמליץ לי על המיני. ניסיתי אותה, אהבתי וקניתי. זה הרכב היחיד שעליו נהגתי מאז שהגעתי לאנגליה".
והסיפור הזה כל כך אופייני לקאנטה, אולי הכדורגלן הביישן ביותר בעולם. הוא זכה בגביע העולם עם צרפת, באליפות אנגליה גם עם לסטר וגם עם צ'לסי, הוכתר ככדורגלן השנה באנגליה. וכמובן, הרוויח עשרות מיליונים במהלך הקריירה. אבל כל זה לא שינה אותו. הוא נשאר צנוע, ביישן, וכזה שסולד מפרסום והערצה. הוא הכוכב הכי אנטי-כוכב שיכול להיות. כי על המגרש הוא אחד הגדולים ביותר.
ביום שלישי השבוע הוא שוב זכה בתואר השחקן המצטיין במשחק הראשון של חצי גמר ליגת האלופות, כאשר צ'לסי סיימה ב-1:1 מול ריאל מדריד בחוץ, והעבירה את ההכרעה לסטמפורד ברידג', ביום רביעי הקרוב (22:00). קאנטה זכה בגביע העולם ובאליפות אנגליה, אבל בליגת האלופות הוא עדיין לא זכה. ואולי זו תהיה השנה שלו.
6 צפייה בגלריה
קאנטה נאבק בקרוס
קאנטה נאבק בקרוס
קאנטה נאבק בקרוס
(צילום: רויטרס)
נגד ריאל מדריד הוא נתן תצוגה מדהימה. מיד בסיום המשחק העלה עמוד הטוויטר הרשמי של צ'לסי את הציוץ: "כ-71 אחוזים משטח כדור הארץ מכוסה במים. את השאר מכסה אנגלו קאנטה". אבל לא רק אנשי צ'לסי נותרו המומים ממה שקאנטה עשה מול ריאל מדריד, ובעיקר מול שלישיית הקישור האדירה שלה – לוקה מודריץ', טוני קרוס וקאסמירו. גם פרשנים ועמיתים אובייקטיביים הרעיפו עליו שבחים מקיר לקיר.
ססק פברגאס, היום במונאקו, אמר: "אנגלו היה תמיד שחקן למשחקים הגדולים. אף פעם אסור להטיל בו ספק. הוא שווה שני שחקנים". גארי לינקר התבדח: "אחרי שידור המשחק חזרתי הביתה וכשנכנסתי אנגלו קאנטה כבר חיכה לי". ואכן, קאנטה היה בכל מקום על המגרש באצטדיון אלפרדו די סטפאנו. מפת החום שלו היא לא פחות ממדהימה.

"יתרון של לפחות עוד חצי שחקן"

כשמסתכלים עליו מקרוב, הוא לא נראה מרשים במיוחד. הוא "מתנשא" לגובה של 1.68 מ' בלבד, ולפעמים הוא נראה כמו שחקן נוער שנקלע למשחק בוגרים. אבל זה רק עד שנשמעת שריקת הפתיחה.
גם בשמינית הגמר מול אתלטיקו מדריד קאנטה נבחר לאיש המשחק ותומאס טוכל, מאמנו החדש, שהגיע לצ'לסי בינואר אחרי פיטוריו של פרנק למפארד, התאהב בו מיד. "כשאנגלו משחק, תמיד יש לך יתרון של לפחות עוד חצי שחקן. זה משהו מיוחד במינו", אמר המאמן הגרמני. "זה תענוג להיות המאמן שלו. הוא מתנה ענקית שקיבלתי. וחוץ מזה הוא בחור כל כך צנוע, והוא תמיד עוזר בכל מה שמתבקש על המגרש".
6 צפייה בגלריה
תומאס טוכל
תומאס טוכל
תומאס טוכל. "תענוג להיות המאמן שלו"
(צילום: רויטרס)
קשר צ'לסי לשעבר, ופרשן ההווה ג'ו קול, אמר עליו: "לא רק שיש לו את העוצמות הפיזיות, הוא תמיד יודע להיות במקום הנכון, בזמן הנכון ושחקני היריב לא מצליחים לעבור אותו. זה כאילו שעומדים שם שני שחקנים בחולצה הכחולה ולא אחד. והוא נראה צעיר בחמש שנים מגילו האמיתי. הוא חזר להיות מי שהיה באליפויות של לסטר ושל צ'לסי. הוא מכדרר, הוא מוסר. הוא פשוט פנטסטי". חברו של קול לפאנל ברשת BT, ריו פרדיננד, הוסיף: "זה כאילו שיש לו מגנט ברגל".
קאנטה נתפס תמיד כקשר אחורי מעולה. כזה שמחלץ כדורים, לא מאפשר לשחקני היריב לפתח את המשחק, שלוחץ ללא הרף, שיודע תמיד לעמוד במקומות הנכונים. אבל זה רק חלק מתמונה, כפי שטוכל זיהה מהרגע הראשון.
"שאף אחד לא יזלזל ביכולות הנוספות של קאנטה – המסירות, הכידרורים והיכולת שלו להתחמק מלחץ. כשז'ורז'יניו נפצע היינו צריכים את קאנטה ואת מתאו קובאצ'יץ', ושניהם נתנו לנו את כל מה שנדרש", אמר טוכל בחודש מארס.
6 צפייה בגלריה
שחקן מפתח באליפות ההיסטורית של לסטר
שחקן מפתח באליפות ההיסטורית של לסטר
שחקן מפתח באליפות ההיסטורית של לסטר
(צילום: gettyimages)
בינתיים ז'ורז'יניו חזר לשחק, אבל קאנטה ממשיך להיות השחקן האיכותי ביותר של הבלוז. מול ריאל מדריד קובאצ'יץ' היה חסר, אבל בגלל היכולות הנדירות של קאנטה, חסרונו לא הורגש. נגד ריאל הוא היה פשוט ענק. שלושת הקשרים של הבלאנקוס פשוט לא הצליחו להתמודד מולו, ובכל פעם שהוא זכה בכדור, הוא יצא קדימה עם ביטחון. במהלך 90 הדקות היו לו שישה כידרורים – יותר מאשר לכל שחקני ריאל מדריד ביחד.
הרבה אנשים משווים את אנגלו קאנטה לקלוד מקאללה, הקשר הצרפתי שזכה עם ריאל מדריד בליגת האלופות ב-2002, ושנה לאחר מכן עבר ל... צ'לסי. ומי היה מאמנו הראשון של מקאללה בצ'לסי? כמובן, קלאודיו ראניירי האיטלקי, אשר 13 שנה לאחר מכן הוליך את לסטר לאליפות הסנסציונית ביותר בתולדות הכדורגל האנגלי – כשעל הקישור מנצח אנגלו קאנטה.

"היה מפלצת באותו ערב"

הסיפור של קאנטה הוא מדהים. בן להורים שהיגרו לצרפת ממאלי, הוא נולד בפרבר עני של פריז. שיחק כדורגל מגיל צעיר, אבל בשל היותו קטן קומה, היה לו קשה מאוד להתקדם, בתקופה בה בכדורגל הצרפתי חיפשו בעיקר שחקנים גבוהים וחזקים פיזית. עד גיל 19 הוא שיחק במועדון החובבני סורסנס. ב-2010 הצטרף לקבוצות המילואים של בולון, מועדון קטן מתחתית הליגה השנייה.
6 צפייה בגלריה
אימן גם את מקאללה וגם את קאנטה. ראניירי
אימן גם את מקאללה וגם את קאנטה. ראניירי
אימן גם את מקאללה וגם את קאנטה. ראניירי
(צילום: רויטרס)
עונת 2012/13 הייתה הראשונה שלו כמקצוען, וזה היה אחרי שבולון ירדה לליגה השלישית. אף אחד לא יכול היה לשער אז, גם בחלומות המטורפים ביותר, שבתוך ארבע שנים הנער הביישן ונמוך הקומה יהפוך לכוכב-על באנגליה ובצרפת. ב-2013 הוא עבר לקון, קבוצה מהליגה השנייה, שנתנה לו את החשיפה הגדולה הראשונה. קון סיימה במקום השלישי והעפילה לליגה הראשונה. באוגוסט 2014 קאנטה ערך את הבכורה שלו בליגה הראשונה. עכשיו כבר כל חובבי הכדורגל בצרפת הכירו אותו.
בפברואר 2015 אירחה מארסיי הגדולה, אותה אימן אז מרסלו ביילסה, את קון. למארסיי היה קישור פנטסטי שכלל את דימיטרי פאייט, אנדרה אייו וג'יאני אימבולה. אבל באותו ערב אנגלו קאנטוה עשה לקישור של מארסיי את מה שעשה השבוע לקישור של ריאל מדריד. גיים ליין, אחד הכתבים הבכירים של "ווסט-פראנס", שהיה באותו משחק, סיפר: "הוא אכל את כל הקישור של מארסיי בכוחות עצמו. הוא היה מפלצת באותו ערב. הוא עבר דרך שחקני מארסיי כמו דג במים".
6 צפייה בגלריה
קאנטה במדי קון
קאנטה במדי קון
קאנטה במדי קון
(צילום: AP)
התצוגה האדירה שלו הגיעה במקביל לידיעות שהתפרסמו אז על מעבר אפשרי למארסיי. וקאנטה אהב את הרעיון. שהרי אין שחקן צרפתי שלא רוצה לשחק במארסיי, עם הקהל הנפלא שלה בסטאד ולודרום. מארסיי הציעה לקון 5 מיליון אירו, אלא שאז הופיעה לסטר, העולה החדשה לפרמייר-ליג, שהייתה מוכנה לשלם עבורו 8 מיליון, וגם שכר גבוה יותר מזה שהציעה מארסיי.
סטיב וולש, הסקאוט הראשי של לסטר, שהביא לה לפני כן את ג'יימי וארדי ואת ריאד מחרז, היה האיש שהמליץ למהר ולהחתים את קאנטה, לפני שקבוצה אחרת תחטוף אותו. זו הייתה המלצה ששווה אליפות. קאנטה, שסיים את עונתו האחרונה בצרפת כשיאן התיקולים המוצלחים (176) והחטיפות (106), חתם בקיץ 2015 בלסטר. וכל השאר זו היסטוריה.
האליפות עם לסטר הציבה את אנגלו קאנטה בצמרת הקשרים בכדורגל העולמי, ומאז הוא שם, כבר שש שנים. ועכשיו הקשר הביישן, שממשיך לנהוג במיני קופר הישנה שלו, רחוק רק 180 דקות מלהיות אלוף אירופה.