בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר האנשים אשר סובלים מהשמנה. מחקרים רבים מציגים כי השמנה מקושרת למספר רב של מחלות, ואף לירידה באיכות החיים ובאריכות החיים. לכן, כספים רבים מושקעים במחקרים על מנת למצוא את הדרך היעילה ביותר לירידה במשקל. כדי לרדת במשקל, מאמנים רבים מציעים למתאמנים שלהם להשקיע דווקא באימון אירובי ופחות באימון כוח על מנת לגרום להוצאה קלורית גבוהה.
מנגד, אותם מאמנים שוכחים כי כאשר משקיעים בעיקר באימון אירובי ופחות באימון כוח, בנוסף לירידה במסת השומן, תתקיים גם ירידה במסת הגוף הרזה – שהיא כל מסה שאינה שומן; למשל מים, גליקוגן (מאגרי אנרגיה בשרירים) וגם מסת שריר. ירידה נכונה במשקל אמורה למקסם ירידה בשומן תוך כדי שמירה על מקסימום מסת גוף רזה, משום שמסת גוף רזה-גבוהה מקושרת לבריאות טובה יותר.

1 צפייה בגלריה
גם רכיבה עוזרת (לא חייבים אתגרית...)
גם רכיבה עוזרת (לא חייבים אתגרית...)
גם רכיבה עוזרת (לא חייבים אתגרית...)
(צילום: gettyimages)

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת International Journal of Environmental Research and Public Health ביקש לבדוק מהי השיטה היעילה ביותר לירידה במשקל תוך כדי שימור מסת הגוף הרזה: אימון אירובי, אימון כוח או אימונים משולבים. לשם כך, 119 גברים ונשים בעלי משקל עודף גויסו למחקר וחולקו באופן רנדומלי למספר קבוצות מחקר: כאלו שמבצעים אימון אירובי, כוח או שילוב.
המחקר ארך 22 שבועות. קבוצת האירובי ביצעה ריצה/רכיבה על אופניים/אליפטיקל, קבוצת הכוח ביצעה תרגילי כוח לכל הגוף והקבוצה המשולבת ביצעה גם ריצה/רכיבה על אופניים/אליפטיקל וגם מספר תרגילי כוח לרגליים, לגב ולחזה. כמו כן, כל המשתתפים קיבלו תפריט תזונתי מותאם אישית הכולל גירעון קלורי. החוקרים בדקו ירידה במשקל הגוף, BMI והיקפים. בנוסף, החוקרים בדקו גם שינויים במסת השומן ובמסת הגוף הרזה על ידי מכשיר דקסה, שנחשב למכשיר הטוב ביותר היום לזיהוי שינויים בהרכב הגוף (יחס בין שומן למסת הגוף הרזה).
לאחר 22 שבועות של מחקר, כל הקבוצות השתפרו בכל המדדים. עם זאת, קבוצת האימון המשולב הציגה נטייה לירידה גדולה יותר בכל המדדים בהשוואה לקבוצות המחקר האחרות. כך למשל, קבוצת האימונים המשולבים השילה ממשקלה כ-8.5 ק"ג, בעוד קבוצת האירובי ירדה בממוצע 6.6 ק"ג וקבוצת הכוח ירדה בממוצע 4.6 ק"ג. כמו כן, הירידה באחוזי השומן בקבוצת האימונים המשולבים הייתה 6.74% בממוצע, בעוד הירידה באחוז השומן בקבוצת האירובי ובקבוצת הכוח הייתה 4.74% ו-4.24% בהתאמה. יתרה מזאת, קבוצת האימונים המשולבים עלתה במסת הגוף הרזה יותר מאשר קבוצת האירובי או הכוח.
מחקר זה, בנוסף למחקרי עבר, מחזק את הטענה כי על מנת למקסם ירידה במסת השומן תוך כדי שימור או עלייה במסת הגוף הרזה, יש לשלב גם אימון אירובי וגם אימון כוח. פעילות אירובית גורמת להוצאה קלורית גבוהה ועוזרת בהגעה למאזן קלורי שלילי, מצב הכרחי לירידה במשקל. מנגד, אימוני כוח מסייעים בשמירה ובעלייה במסת הגוף הרזה על ידי כך שהם "מאותתים" לגוף כי לשרירים יש הרבה עבודה ויש צורך בשימור שלהם, במקום המרה שלהם לאנרגיה, כך ששילוב של שני סוגי האימון ככל הנראה יובילו לתוצאות הטובות ביותר, כאשר המטרה היא ירידה מקסימלית במסת שומן תוך כדי שימור או עלייה במסת הגוף הרזה.
לשאלות נוספות, ניתן לפנות אליי בעמוד האינסטגרם שלי: https://www.instagram.com/manor_noam
*חשוב להתייעץ עם מדריך לפני כל עבודה בחדר כושר
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.