שלושה חודשים בלבד חלפו מאז משחק הבכורה של ארתור בברצלונה ועד שההשוואה המתבקשת עלתה מדרגה. עוד קודם, כשחתם, הסבירו המומחים, שהוא "קשר בארסה קלאסי" או "שיש לו DNA של ברצלונה", אבל אז, בנובמבר 2018, הגיע צ'אבי עצמו ובישר לעולם: "כשאני צופה בארתור בטלוויזיה אני רואה את עצמי". זה היה נראה כמו זיווג משמיים, אבל עכשיו הברזילאי עובר למקום אחר. זה לא שהזיווג נכשל, כיוון שלעסקה ששולחת אותו החוצה מקאמפ נואו אין בכלל קשר לכדורגל.

כשר אבל מסריח

קודם כל הפרטים היבשים. ארתור עבר אתמול בדיקות רפואיות ביובנטוס, כשאיתו נוחת באיטליה רופא מטעמה של ברצלונה כדי לבצע בדיקות דומות למיראלם פיאניץ', קשר יובה. ברצלונה תמכור את ארתור לגברת הזקנה תמורת 70 מיליון אירו ובמקביל תרכוש ממנה את הבוסני ב־60 מיליון. או במילים אחרות: פיאניץ' פלוס עשרה מיליון תמורת ארתור. חתיכת דיל.
3 צפייה בגלריה
ארתור
ארתור
מניפולציה כלכלית. ארתור
(צילום: getty images)
עכשיו תשאלו עצמכם את השאלה הבאה: מה מביא את ברצלונה להחליף את קשר נבחרת ברזיל, בן 23 בלבד ועם חוזה לארבע עונות נוספות, תמורת הבוסני, שהוא שחקן מעולה, אבל הגיע לגיל 30 ונמצא במגמת ירידה? האם מדובר בהתאמת שחקן לסגנון או בבקשה אישית של המאמן? ממש לא. הסיפור פה הוא אחד בלבד: מניפולציה כלכלית שתייפה את המספרים של שתי הקבוצות בסיכום העונה הנוכחית, ובעיקר את אלה של ברצלונה, שאנשיה רוצים להימנע מהוצאת כסף מכיסם הפרטי.

נזקי הקורונה

הנה, על רגל אחת, ההסבר. מצבה הכלכלי של ברצלונה רחוק מלהיות מזהיר ומשבר הקורונה החריף אותו עוד יותר. כדי לאזן את המספרים זקוקה הקבוצה להכנסה של לפחות 40 מיליון יורו עד סוף העונה הפיננסית, כלומר עד מחר, אחרת חברי ההנהלה יצטרכו לשים מכיסם ערבות אישית על ההוצאות בעונה הבאה. הנשיא ז'וזפ מריה ברתומאו וחבריו מנסים כבר זמן רב למכור שחקנים עבור סכום משמעותי לאותה מטרה, פיליפה קוטיניו הוא אולי הדוגמה המובילה, אך ללא הצלחה. ארתור לא היה נמכר אם ברצלונה הייתה מוצאת קונה לשחקן אחר, אבל העסקה התאפשרה רק עם יובנטוס.
אז אם בארסה מוכרת שחקן ב-70 מיליון ורוכשת אחר ב-60 איך היא מגיעה לסכום המבוקש? באמצעות טריק פיננסי. כשקבוצות מוכרות שחקן הן רושמות את ההכנסה עליו במכה אחת, עוד באותו היום, אבל כשהן רוכשות שחקן ההוצאה מתחלקת לכמה שנים, לפי אורך החוזה של השחקן. לא ניכנס לכל החישובים, אלא רק נציין שבאמצעות הרישומים האלה, והעובדה שהרכישה מתבצעת לפני 30 ביוני, ברצלונה מעלה בעשרות מיליונים את הכנסותיה בעונה המסתיימת. אותם עשרות המיליונים החסרים.
גם יובנטוס עושה את אותו מהלך, אבל עבורה גם ההיגיון המקצועי הוא גדול יותר. לא שארתור בהכרח שחקן טוב יותר מפיאניץ' כרגע, יש רבים החושבים הפוך, אבל הבוסני פחות מוצא עצמו אצל מאוריציו סארי, בעוד ארתור נראה מתאים. בנוסף, היא מקבלת שחקן צעיר יותר בשבע שנים לחוזה ארוך טווח. מהצד השני של העסקה, פיאניץ' יכול להשתלב יפה בברצלונה, אבל מעניין לראות היכן בדיוק. הוא החל את הקריירה בעמדה קדמית יותר, עבר בהמשך לשחק כקשר אחורי שמנהל את המשחק ליד הבלמים, כלומר בעמדה של סרחיו בוסקטס, וספק אם הוא יהיה שוב במקום גבוה יותר על המגרש.
3 צפייה בגלריה
מיראלם פיאניץ'
מיראלם פיאניץ'
שחקן מעולה, אבל נמצא בירידה. מיראלם פיאניץ'
(צילום: getty images)

טרייד שנולד בחטא

ההתאמה המקצועית, בכל מקרה, היא הנושא המשני בעסקה הזו. הבעיה אינה שפיאניץ' לא שחקן טוב, היא אינה מקצועית אלא אך ורק ניהולית. מדובר בטרייד שנולד בחטא, בגלל כשלי ניהול בעבר ומחשבה קלוקלת על העתיד. הנהלת ברצלונה, שהתגאתה תמיד בקידוש צעירים, די ויתרה עליהם. הסגל מבוגר מאוד, לרוב יותר ממחצית שחקני ההרכב עברו את גיל 30, והנה מגיע עוד אחד.
אוהדי ברצלונה זועמים על הנשיא כיוון שבמקום קידום הצעירים המוכשרים, ברצלונה התעסקה בהחתמות תמוהות. קשה להאשים רכישות כמו אלה של אנטואן גריזמן או קוטיניו, שנראו בזמנו במקום, אבל בהחלט יש כמה מוזרות אחרות. דוגמאות בולטות הן של קווין-פרינס בואטנג, קשר שהגיע להיות חלוץ, ואפילו מרטין בריית'ווייט, שאינו שחקן רע, אבל בעוד כולם ציפו לשם גדול שיחליף בחורף את לואיס סוארס הפצוע, בארסה התמהמהה ובחרה באפשרות האחרונה.
התרגיל הפיננסי הנוכחי גם יכול להוביל לעוד פגיעה עתידית, כיוון שטריק כזה, גם אם הוא חוקי לגמרי, לא מצמיח כסף משום מקום וברצלונה, לפחות לפי חלק מהדיווחים, גם תשלם לפיאניץ' שכר שהוא יותר מכפול מזה שמרוויח ארתור (שישתדרג בעצמו כלכלית ביובה). ארתור עצמו, כך סיפרו כל הזמן, ממש לא רוצה לעזוב, אבל דברים אולי השתנו בימים האחרונים. "ארתור הוא לא השחקן הראשון שהגיע למועדון כשסביבו התלהבות גדולה אבל לא נשא פירות", אמר קיקה סטיין במסיבת העיתונאים שקדמה למשחק מול סלטה ויגו, משפט שהוציא את אמו של השחקן מכליה. "אלוהים", היא ענתה, "עכשיו הם מתחילים להאשים את השחקנים".
3 צפייה בגלריה
דייגו יורנטה מול מרטין בריית'ווייט
דייגו יורנטה מול מרטין בריית'ווייט
התמהמהה והתפשרה עליו. בריית'ווייט
(צילום: AFP)

סוארס עוקץ

עם כל הבלגן, ארתור יחזור לברצלונה ואמור לשחק עבורה עד תום העונה. ההעברה נסגרה עכשיו רק בשביל שהתרגיל הכלכלי יצליח, אבל חלון ההעברות סגור. ארתור יכול לשחק בברצלונה, פיאניץ' ביובנטוס, ואולי הקבוצות אפילו ייפגשו בליגת האלופות. סטיין, שכמה שעות לפני הטיסה של ארתור לטורינו הכניס אותו לשחק כמחליף, צריך להתמודד עם עוד סיטואציה בעייתית בתקופה קשה. השחקנים, כך לפי דיווחים שונים, איבדו את חדר ההלבשה ויש שחקנים שמתעלמים ממנו. "מה הבעיה שלנו במשחקי החוץ? תשאלו את המאמנים", אמר לואיס סוארס אחרי עוד איבוד נקודות שלשום, עקיצה ברורה לכיוון סטיין.
כל אלה בעיות ההווה של ברצלונה, במאבקה מול ריאל מדריד על התואר. הבעיה היא שפעולות ההנהלה שלה כרגע עלולות להשפיע גם על העתיד.