הערב (ראשון, 20:30) יגיע רגע השיא של ליגת העל בכלל, ושתי קבוצות בפרט, מכבי חיפה ומכבי תל אביב. אבל גם עבור הפועל באר שבע, שתתמודד באצטדיון סמי עופר מול הירוקים ותנסה למנוע מהם זכייה באליפות, מדובר במפגש חשוב - כשהמטרה שלה היא לגרד את הכרטיס האחרון לאירופה.
ניצחון של ב"ש לצד ניצחון של מכבי ת"א על קריית שמונה יגרום למהפך בפסגה ויסדר במחזור הסיום את האליפות לצהובים, בזמן שהדרומיים יסיימו במקום הרביעי. כמו כן, גם תיקו יסדר לב"ש את המקום הרביעי - ולמכבי חיפה אליפות.
6 צפייה בגלריה
רוקאביצה ושחקני מכבי חיפה חוגגים
רוקאביצה ושחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה. יחגגו גם בסיום הערב?
(צילום: עוז מועלם)

הרגע הגדול של משומר

לא צריך לפשפש יותר מדי רחוק בספרי ההיסטוריה כדי להיזכר בסיטואציה דומה אך הפוכה בה הירוקים מכרמל כמעט והרסו לאדומים מהנגב זכייה באליפות היסטורית. זה קרה לפני חמש שנים בלבד באמצע חודש מאי 2016. ב"ש הגיעה למשחק בסמי עופר בידיעה שניצחון יעניק לה צלחת ראשונה אחרי 40 שנים שכונות, מנגד, חיפה הייתה צריכה ניצחון כדי להבטיח כרטיס לאירופה.
מעט לפני הירידה למחצית העלה מאור מליקסון את ב"ש ליתרון 0:1. עם פתיחת המחצית השנייה חן עזרא השווה עבור חיפה. עד לסיום היה נראה שהמשחק יסתיים בתיקו, אבל לירוקים היו תוכניות אחרות ובדקה ה-93 הצליח אייל משומר לנצח את המשחק. החיפאים חגגו ולמזלם של הבאר שבעים נשאר להם מחזור נוסף לתקן והם עשו זאת בזכות ניצחון 1:3 במחזור הסיום על בני סכנין כדי לקטוף את התואר.
אמנם עברו רק חמש שנים, אבל הרבה מאוד השתנה בחיפה ובב"ש מאז. למעשה, רק שחקן אחד שפתח במשחק ההוא אמר לעשות זאת גם מחר: מדובר בסאן מנחם. נטע לביא, שפתח גם הוא, ייעדר בשל כרטיסים צהובים ועאיד חבשי, שראה את המשחק מהספסל, צפוי להתחיל אותו מאותה פוזיציה. בב"ש, מליקסון שכבש עבר לעמדת עוזר המאמן וכך גם אליניב ברדה ששותף כמחליף. כל שאר 12 השחקנים ששותפו אצלה כבר לא במועדון.
6 צפייה בגלריה
משומר רץ לרוני לוי אחרי השער
משומר רץ לרוני לוי אחרי השער
משומר רץ לרוני לוי אחרי השער
(צילום: עוז מועלם)
לואי טהא, שהיה בסגל ולא שותף, הוא השחקן היחיד שנותר מאז כשחקן פעיל בב"ש, אך הוא יעדר בשל פציעה. אוהד לויטה, שיפתח בין הקורות, היה במשחק ההוא דווקא בספסל החיפאי.
בעמדת המאמן הסיפור בכלל הזוי. רוני לוי אימן אז את מכבי חיפה שקלקלה לב"ש של המאמן ברק בכר, והיום לוי ינסה לעשות לבכר בדיוק את אותו דבר, רק שהוא עומד על הקווים של ב"ש וברק בכר של חיפה.
"מדהים כמה שהמצב דומה, אבל אין באמת דם רע בין המועדונים", אומר גורם בהפועל ב"ש שהיה בקבוצה גם לפני חמש שנים. "בגלל שהצלחנו לתקן, אז אין איזו טראומה כאילו מכבי חיפה הרסו לנו את הזכייה באליפות. מה שכן, באותו זמן היה כעס של אוהדים שלנו על חיפה בגלל משהו אחר. במחזור סיום העונה הם נפגשו עם מכבי ת"א. אם אנחנו לא היינו מנצחים את סכנין היינו תלויים בתוצאה של חיפה. מכבי ת"א הביסה אותם בקלות 0:6 וימים בודדים לאחר מכן חיפה ניצחה אותם בגמר הגביע. למזלנו זה לא הפריע לנו לזכות באליפות, אז זה די נשכח".
6 צפייה בגלריה
גורש ושחקני ב"ש המומים אחרי השער של משומר
גורש ושחקני ב"ש המומים אחרי השער של משומר
גורש ושחקני ב"ש המומים אחרי השער של משומר
(צילום: עוז מועלם)

הראיון שעלה למאור בוזגלו במקום בהרכב

"האמת היא שבזמנו כל נסיעה של הפועל ב"ש לסמי עופר לוותה בחשש מסוים כי לא הצלחנו לנצח באצטדיון הזה, ובכלל לא ניצחנו שנים את מכבי חיפה בחוץ", נזכר מאור בוזגלו, מגיבורי אותה עונה של ב"ש שהספיק אחר כך גם ללבוש את המדים הירוקים. "אבל לקראת המשחק הזה באנו בתחושה שאנחנו מסוגלים לנצח, שהתואר הזה שלנו שום דבר לא ייקח את זה מאיתנו".
כמה שעות לפני המשחק העניק אביו של הקשר, יעקב בוזגלו, ראיון טלוויזיוני בו העביר ביקורת מרומזת על ב"ש. בוזגלו לא שותף לדקה במשחק, גם כעבור חמש שנים עדיין לא ברור אם זה בגלל אותו ראיון. בוזגלו: "הייתי מאוד מאוכזב אבל רצה השם ונתן לי את ההזדמנות שבוע לאחר מכן במשחק הכי חשוב לקחת את התואר. אני זוכר שלפני המשחק האחרון היה מתח מאוד גדול אבל הייתי חדור מטרה ומאוד האמנתי ביכולת של הקבוצה. אמרתי לחברים לשמור על שפת גוף של אלופים. במחזור האחרון נקלענו לפיגור בדקה ה-15 אבל בתוך הלב ידעתי שזה עניין של זמן עד שנשווה וננצח. הדברים היו תלויים בנו ולא עניין אותנו מה יקרה מסביב".
מי שהגן על השער של ב"ש באותו משחק הוא דודו גורש: "זה מדהים איך המצב שהיה לנו אז דומה למה שקורה עכשיו למכבי חיפה. גם אצלנו הפער במחזור האחרון ירד לשתי נקודות. ההבדל הוא שלחיפה מספיק עכשיו תיקו וזה יתרון משמעותי. בנוגע למשחק ההוא בחיפה, בעקרון הגענו למשחק בשקט נפשי כי מחזור קודם לכן ניצחנו את בית"ר ירושלים, הגדלנו את הפער לחמש נקודות ואפילו התחילו 'חגיגות חצי אליפות'. ידענו שגם אם נעשה תיקו או נפסיד נבוא שבוע אחרי זה לטרנר ונעשה את העבודה. בכל זאת זה היה לא נעים להפסיד כי אתה מגיע למחזור האחרון עם המשקולות על הרגליים".
6 צפייה בגלריה
בוזגלו
בוזגלו
בוזגלו
(צילום: ישראל יוסף)
עוד אמר גורש: "אני לא חושב שיש כרגע סוג של משקעים בין ב"ש לחיפה. סגל השחקנים שונה לגמרי וגם בשורה התחתונה ב"ש זכתה באליפות, חיפה לא הרסה לה. ב"ש צריכה לבוא ולתת את הדם שלה כי ככה צריך לשחק כדורגל, גם אם יש על מה להילחם וגם אם לא. מצד שני, אם מכבי חיפה לא מסוגלת לנצח במחזור האחרון בבית שלה, אז כנראה שלא מגיע לה לזכות באליפות. אם אני צריך להמר אני רואה את חיפה מנצחת. אני לא רואה את ב"ש מנצחת כי היא פשוט בהרכב סופר סופר חסר. האויב הכי גדול של מכבי חיפה במשחק הזה זה היא עצמה".
גיבור המשחק ההוא בין הקבוצות היה כאמור משומר שכבש את שער הניצחון. זה היה שער ליגה נדיר עבור המגן ששבר בצורת של שלוש שנים וחצי, ולמעשה שער הליגה האחרון בקריירה שלו. משומר מודע לכך שהסיטואציה הנוכחית מזכירה לרבים את השער המדובר: "אני יודע שבב"ש דיברו עליי השבוע. כולם זוכרים שם את השער הזה. שלחו לי דברים שכתבו עליי וכל מיני תמונות עם כיתובים שהופיעו ברשתות בנוגע לעניין הזה". משומר מפתיע עם תיאוריה משלו: "אוהדי הפועל ב"ש עדיין לא מבינים, אבל אני די עזרתי להם לזכות באליפות. אם לא הייתי כובש והמשחק היה נגמר בתיקו, לסכנין היה סיכוי להגיע לאירופה והם היו חייבים את הנקודות במחזור האחרון בב"ש. בזכות השער שלי, המשחק נגד ב"ש היה חסר חשיבות עבורם וב"ש ניצחה".

זיקת המאמנים

וכמובן שיש גם את סיפור המאמנים. הקריירות של רוני לוי כשחקן וגם כמאמן מזוהות מאוד עם מכבי חיפה. כשחקן זכה עם הירוקים בשתי אליפויות ובשני גביעים, וכמאמן החל את דרכו במועדון ועשה זאת בצורה נהדרת עם שלשו אליפויות רצופות. למעשה, לוי עזב את חיפה רק ב-2008, אחרי 16 עונות רצופות בקבוצה כשחקן וכמאמן. שבע שנים לאחר מכן הוא שב, ואף זכה עם חיפה בתואר האחרון שלה – גביע המדינה.
6 צפייה בגלריה
רוני לוי אחרי הזכייה האחרונה בגביע
רוני לוי אחרי הזכייה האחרונה בגביע
רוני לוי אחרי הזכייה האחרונה בגביע
(צילום: אורן אהרוני)


בצד השני עומד לו ברק בכר, שאמנם כשחקן מזוהה בעיקר עם תקופתו בעירוני קריית שמונה, וגם את תחילת דרכו באימון עשה בה וזכה בגביע המדינה, אבל את הקפיצה המטאורית שלו עשה בהפועל ב"ש, אותה אימן עד אמצע העונה שעברה והוביל את הדרומיים לשלוש אליפויות רצופות, שני קמפיינים בלתי נשכחים באירופה, שתי זכיות באלוף האלופים והנפת גביע הטוטו פעם אחת.
גם עכשיו, עונה וחצי אחרי שעזב, יש רבים בקרב אוהדי ב"ש שלא מבינים מדוע אלונה ברקת פיטרה אותו. בכר וברקת ניהלו במשך שנים מערכת יחסים שהייתה הרבה מעבר לבעלים-מאמן. פעמים רבות הם נראו לאחר משחקים יושבים על כוס בירה בפאב או מסעדה ומנתחים את הדברים. אפשר אפילו להגיד שהם היו חברים. אבל הפרידה, שהגיעה לאחר תקופה של נתק מוחלט, הייתה קשה.
6 צפייה בגלריה
בכר וברקת בימים יפים יותר
בכר וברקת בימים יפים יותר
בכר וברקת בימים יפים יותר
(צילום: ראובן שוורץ)
שבועיים לאחר מכן ערכה באר שבע טקס לכבודו במה שהיה אמור להיות מפגן הכחשה ליחסים הרעים בין השניים, אך הציג בדיוק את ההיפך כשהמאמן לשעבר נראה נבוך מאוד וניסה להימנע מקשר עין ולחיצת יד עם ברקת. רק חצי שנה אחרי וכאשר כבר מונה למכבי חיפה הגיעו הצדדים לסיכום התנאים הכספיים של עזיבתו, ובכך עשו "גמר חשבון".
סביר להניח שהיום היחסים בין השניים התחממו מעט. אם בכר יזכה באליפות הוא גם לבטח יזכה לברכה אישית מברקת, שמצד שני קבוצתה תעשה הכל כדי לנצח הערב.