הסלידה מן הרעיון מובנת וברורה, קבוצות הצמרת (וארסנל) רוצות להבטיח לעצמן מקום בליגה סגורה על מנת להגדיל את ההכנסות, והתסבוכת המשפטית שתיווצר נטולת פתרון. אך האם הסופר-ליג כל כך גרועה?
במבט ראשוני, לסופר-ליג יש יתרונות וחסרונות די ברורים. היעדר מתן הזדמנות שווה אל מול המפגשים המרתקים אשר צפויים לנו כל שבוע, ליגה שתכלול כל שחקן ברמה עולמית גבוהה, אך מהצד השני תעמיק עוד יותר את הפערים בין הקבוצות. עם זאת, מבט לעומק יגלה לנו שהעסק הרבה יותר מסובך ממה שהוא נראה.

1 צפייה בגלריה
טוני קרוס חוגג בקלאסיקו
טוני קרוס חוגג בקלאסיקו
ריאל מול ברצלונה - על בסיס שבועי
(צילום: AP)

הבעיה הראשונה היא חוזית. חוזים המבוססים על העפלה לליגת האלופות או זכייה בה מקבלים משמעות שונה לגמרי, ולא ברור מה יקרה מבחינה משפטית בנושאים אלו. הכדורגל העולמי עומד בפני דרמה סבוכה שלא נראתה פה מאז ומעולם.
התנגדות נוספת, והיא החריפה ביותר, היא היעדר ההזדמנות ההוגנת לקבוצות להיכנס לליגה. ובכן, שני טיעוני נגד יש גם כאן. האחד הוא טורניר המוקדמות, אשר הפורמט שלו לא ברור כעת, אך צפוי לתת הזדמנות לקבוצות כמו איאקס, לסטר ופורטו להגיע אל המפעל. אברטון היא מועדון ענק, עם שווי סגל של 460 מיליון אירו ע"פ אתר טרנספרמרקט, וקהל ממוצע של 40 אלף אוהדים. אז איך יכול להיות שמכבי ת"א העפילה יותר פעמים לליגת האלופות? התשובה היא שגם בפורמולה הנוכחית אין הזדמנות שווה לכולן, וקבוצות בינוניות בליגות חזקות מתקשות למצוא את דרכן לטופ 4, ולא מקבלות הזדמנות להעפיל.
הטענה השלישית נגד הסופר-ליג היא היעדר עניין בליגה. לא כ"כ ברור לי מדוע טענות אלו נשמעות. למועדון כמו סביליה יש הזדמנות לזכות בליגת האלופות בשנה הבאה. נכון שהבמה לא יוקרתית כמו במתכונת הנוכחית, אך זאת עדיין תהיה חוויה בלתי נשכחת לאוהדי סביליה, שתמשיך להיאבק כל עונה על מקום ב-4 הראשונות. בנוגע למאבק האליפות, אין סיבה שמועדונים שמחזיקים סגל עמוק כמו ריאל ומנצ'סטר סיטי לא יאבקו על אליפות הליגה המקומית כמו שעשו בשנים האחרונות. בטח כשהסופר-ליג תהיה ליגה קשה מאוד לזכייה.
בנוגע להגדלת הפערים, ב-15 השנים האחרונות 12 הקבוצות שהצטרפו לסופר-ליג חילקו ביניהן 44 מ-45 האליפויות האפשריות (ד"ש ללסטר). פער יותר גדול מזה לא ייפתח. למעשה, יכול להיות אפקט הופכי, שבו קבוצה כמו ליון תחליט שכדאי להכניס את היד לכיס על מנת להיות חלק מהסופר-ליג, ותיווצר קבוצה נוספת שתתחרה עם פריז בצרפת.
היתרונות מ ברורים ואין כ"כ מה לפרט: זו ליגה שתכלול משחקים בין כל הקבוצות הגדולות על בסיס קבוע. את יום רביעי שלי אני מעדיף לבלות בצפייה ביונייטד נגד ברצלונה מאשר בזניט נגד קלאב ברוז'.
החששות ברורים, ובסופו של דבר ליגת האלופות זה מפעל מרתק שסיפק (ומספק) לנו רגעי קסם רבים. אך כעת אנו ניצבים בפני צומת דרכים קריטי. שינויים הם דבר קשה אך לפעמים הכרחי, ואין זה משהו שעלינו לפחד ממנו. למרות הסלידה הראשונית מן הרעיון, דעתי השתנתה מן הקצה אל הקצה, ואשמח אם כל אחד יקדיש כמה דקות למחשבה בנושא לפני שיקבע דעה נחרצת.
הסופר-ליג עוד לא אושרה סופית, והסנקציות שאופ"א מאיימת בהן עוד עלולות לבטל את כל הרעיון, אך אין ספק שהשבועות הקרובים בכדורגל העולמי עומדים לשנות את פני ההיסטוריה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.