אתלטיק בילבאו היא כל מה שרומנטי בעולם הכדורגל. אי אפשר שלא להתאהב בקבוצה הבכירה של חבל הבאסקים, מועדון שמבוסס כולו על תוצרת באסקית. בתחילת אפריל היא תפגוש את סוסיאדד בגמר גביע המלך, ותנסה לזכות בגביע ה-24 בתולדותיה (לצד 8 אליפויות). ואם זה לא יצליח, היא תנסה שוב תוך שבועיים נגד ברצלונה. לא טעינו: המשחק מול סוסיאדד הוא הגמר של העונה שעברה, שנדחה בגלל הקורונה. מול ברצלונה זה גמר 20/21.
בכדורגל של היום כסף הוא דבר מרכזי. קניית שחקנים מכל פינה בגלובוס זו פעולה שמתבצעת בכל קבוצה בעולם, אבל לא אם קוראים לקבוצה שאתה אוהד אתלטיק בילבאו. מאז הקמתה בשנת 1898 על ידי סטודנטים באסקים ששבו מבריטניה, משחקים בשורות הקבוצה מבילבאו רק שחקנים שגדלו והתחנכו על הערכים הבאסקיים, מבלי להתפשר ולעגל פינות.

1 צפייה בגלריה
אתלטיק בילבאו חוגגת מול איביזה
אתלטיק בילבאו חוגגת מול איביזה
אתלטיק בילבאו
(צילום: EPA)

ולא, זה לא פשוט לשחק בעידן המודרני באחת הליגות הטובות והתחרותיות בעולם כשהבסיס שעליו מסתמכת הקבוצה הוא כה מוגבל, אבל לאורך כל שנות קיומה מחזיקה בילבאו בנתון מכובד מאוד - היא מעולם לא ירדה לליגה השנייה. רק היא, ריאל מדריד וברצלונה יכולות להתפאר בהישג הזה.
לחבל הבאסקים יש תרבות שונה, שפה אחרת ודגל שמייצג אותם, כך שפרט לשליטה הספרדית בחבל אין בינם לבין הספרדים דבר שמקשר באמת מבחינתם.מתוך 20 קבוצות בלה ליגה יכולים להתפאר בחבל ב-5 נציגות - בילבאו, ריאל סוסיאדד, אוסאסונה, אייבאר ואלאבס, ייצוג מכובד ביחס לחבל שמהווה פחות מ-5% מאוכלוסיית ספרד. גם היריבה הבאסקית הבכירה, סוסיאדד, שמרה על המסורת והזהות של קבוצתם ונתנה רק לכאלה שגדלו או התחנכו בחבל הבאסקים לשחק בשורותיה עד 1989.
בעשור האחרון השכילה בילבאו למכור את חאבי מרטינס לבאיירן מינכן ב-40 מיליון, אנדר הררה למנצ'סטר יונייטד ב-36 מיליון, איימריק לאפורט למנצ'סטר סיטי ב-65 מיליון יורו ואת השוער קפה אריסבלאגה (השוער היקר בהיסטוריה) ב-80 מיליון אירו לצ'לסי - סכום כולל של 221 מיליון אירו, מדהים. כל הכסף שנכנס לקופת המועדון ממכירת שחקנים מושקע במחלקת נוער אדירה, שמוציאה אותו על קניית הטכנולוגיה המתקדמת ביותר והבאת המאמנים הבכירים ביותר - מה ששומר על מועדון כדורגל בריא ויציב כבר 123 שנה.
הצביון של בילבאו מצמיח מועדון שמחובר לקהילה ולקהל, מייצג משהו אמיתי וכנה שכל כך חסר היום בעולם הכדורגל. יש שם גאווה מקומית שנלחמת כיחידה אחת, כמשפחה אחת, קבוצה שמצמיחה מקרבה דור אחר דור ועדיין מוצאת את עצמה בליגה הראשונה, מגיעה לגמרים ואף משתתפת בתחרויות אירופיות - זה הניצחון האמיתי, יותר מכל תואר שתוכל לזכות בו בילבאו בעתיד.
אי אפשר שלא להתחבר למועדון שמחובר לשורשים שלו, לאצטדיון סן מאמס עם האווירה המחשמלת והקהל התומך, לאידיאולוגיה שמחברת את הבאסקים תחת השם "אתלטיק בילבאו" ולהשקעה במחלקת הנוער שמייצרת כבר עשרות שנים שחקנים שראויים לליגה הבכירה בספרד. הצביון הבאסקי של אתלטיק בילבאו הוא קסם שכמעט ולא קיים בכדורגל המודרני.
הגמרים בהם תשחק הם כבר ניצחון - ניצחון הרומנטיקה על הכסף הגדול, ניצחון הקסם שעוד קצת נותר בכדורגל שנהרס עם בואו של הכסף הגדול, ניצחון התשוקה של מועדון הכדורגל אתלטיק בילבאו, הכי מרגש בספרד.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.