היכולת להתמיד לאורך זמן במהלך מאמץ גופני תלויה בפרמטרים רבים. מספר פרמטרים אשר נמצאו כמשפיעים בצורה ניכרת הם תפיסת המאמץ (כמה קשה לי מ-1 עד 10) ורמת המוטיבציה. מוזיקה נמצאה במחקרים רבים כתוסף יעיל לשיפור בביצועים ספורטיביים, אודות להורדה של תחושת המאמץ והעלאה של רמת המוטיבציה.
עם זאת, רוב המחקרים בתחום נעשו על פעילות אירובית והשוו בעיקר בין קבוצה אשר שומעת מוזיקה לבין קבוצה אשר לא שומעת מוזיקה, כאשר לא נבחנה רבות הטענה כי גם לבחירת סוג המוזיקה תהיה השפעה ניכרת על הביצועים.
1 צפייה בגלריה
מתאמן עייף
מתאמן עייף
עייפים? שימו מוזיקה
(חדר כושר מתאמן עייף עייפות תשישות)
בשנת 2018 התפרסם מחקר בכתב העתThe Journal of Strength & Conditioning Research, אשר ביקש לבדוק האם מוזיקה מועדפת תשפיע על ביצוע מבחן כוח, אל מול מוזיקה לא מועדפת. לשם כך, 12 גברים מאומנים נבחרו למחקר. הם זומנו מספר פעמים למעבדה על מנת לבצע מבחן כוח עם מוזיקה מועדפת, ומספר ימים לאחר מכן להגיע שוב על מנת לבצע מבחן כוח עם מוזיקה לא מועדפת, אותה בחרו החוקרים בהתאם לשאלונים שמילאו המשתתפים.
מבחן הכוח היה ביצוע מספר מקסימלי של חזרות עד לכשל שרירי בתרגיל לחיצת החזה כנגד מוט, בהתאם למשקל המתאים ל75% מהחזרה המקסימלית שלהם (1RM). בנוסף, החוקרים מדדו את מהירות המוט במהלך ה-3 החזרות הראשונות ואת רמת המוטיבציה של המשתתפים לאחר ביצוע המבחן על ידי שאלון.
תוצאות המחקר מצביעות על השפעה מובהקת של מוזיקה מועדפת בזמן מבחן הכוח. במבחן הכוח בו המשתתפים האזינו למוזיקה מועדפת, המשתתפים ביצעו בממוצע יותר חזרות עד לכשל שרירי בצורה מובהקת (10.58 מול 8.9) ובנוסף דחפו את המוט מהר יותר, כלומר הם הפעילו יותר כוח כנגד המשקל. בנוסף, רמת המוטיבציה לאחר ביצוע המבחן כאשר המשתתפים שמעו מוזיקה מועדפת הייתה גבוהה בהרבה מאשר האזנה למוזיקה לא מועדפת.
מדוע מוזיקה משפיעה על ביצועים ספורטיביים? חוקרים מציעים כי כאשר אנו מאזינים למוזיקה בזמן פעילות גופנית, הקשב שלנו עובר מקשב פנימי (איך אני מרגיש, כמה קשה לי, כמה אני עייף) אל קשב חיצוני (למשל מתרכז במוזיקה) ובכך אנחנו מסיחים את עצמנו מתחושת העייפות, פעולה אשר מסייעת בהמשך המאמץ לאורך זמן. בנוסף נטען כי מוזיקה מעלה את רמת המוטיבציה, ומוטיבציה גבוהה מקושרת לביצועים ספורטיביים טובים יותר. כמו כן, נטען כי מוזיקה מועדפת מגבירה את רמת העוררות, ורמת עוררות גבוהה (אך לא מדי) חשובה להצלחה בתחומים שונים של פעילות גופנית, אשר מתאפיינים במוטוריקה גסה, כגון אימוני כוח.
בהתאם לדעה הרווחת באוכלוסייה, מוזיקה נמצאה כמשפרת ביצועים ספורטיביים. ההמלצה כמובן תהיה להאזין למוזיקה מועדפת כמה שניתן על מנת למקסם ביצועים ובמידה וחדר הכושר שלכם לא משמיע מוזיקה לטעמכם, מומלץ להגיע עם אוזניות. אם אתם מאמני כושר או מאמנים במסגרת כזו או אחרת של פעילות גופנית, ההמלצה תהיה לתת למתאמנים או לשחקנים שלכם לבחור את סוג המוזיקה המועדפת עליהם באופן אישי, ולא לשים מוזיקה כללית שמתאימה באופן כללי לכולם, אלא אם כן זה שיעור סטודיו כמובן, ששם אין ברירה וחייבים לשים שירים כלליים שיתאימו לרוב חברי הקבוצה.
לשאלות נוספות, ניתן לפנות אלי באינסטגרם: https://www.instagram.com/manor_noam/
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מהאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.