אחד הנושאים המעניינים ביותר ביורו האחרון היה בכלל חברתי. ראינו נבחרות שהרכבן כלל ברובו שחקנים שמוצאם ממשפחות מהגרים. צרפת הייתה דוגמה בולטת, וכך גם שווייץ ואנגליה. את ההבדל בין נבחרות כאלו לאחרות ראינו גם בטקסי הכריעה המפורסמים. האם הרכב כזה מצריך הכנה מיוחדת? מאמן שונה? האם התקשורת בין המאמן לשחקנים שונה?
יש הסבורים שכן. למשל, הנבחרת האהודה ביותר בישראל לאורך שנים, הולנד, שוב איכזבה. המאמן הכושל פרנק דה בור פוטר בצדק ובשבוע שעבר המריאו נציגי ההתאחדות ההולנדית אל הווילה המפוארת בפורטוגל של "המושיע" - לואיס ואן חאל. רס"ר המשמעת ואן חאל, שפרש רשמית לפני שנתיים אחרי כישלונו במנצ'סטר יונייטד, אינו אהוד על חלק מהשחקנים, ובראשם הקפטן הפצוע וירג'יל ואן דייק שהשפעתו בחדר ההלבשה גדולה מאוד. בהולנד יש הטוענים שמינוי כזה מעיד על שמרנות והיעדר מעוף מצד ההתאחדות.

1 צפייה בגלריה
ואן חאל
ואן חאל
ואן חאל
(צילום: רויטרס)

בפודקאסט המפורסם ביותר בהולנד, "קיק אוף", טען הפרשן המקושר ולנטיין דריסן כי במונדיאל ראינו מאמנים מצליחים שהביאו חזון מצליח משלהם אף שאין להם בהכרח רקורד מרשים. הדוגמה לכך היא גארת' סאות'גייט האנגלי, שראה בנבחרת אנגליה גם פרויקט חברתי. הוא אף הקפיד ליטול חלק בכריעת הברך של השחקנים לפני פתיחת המשחק, וכמוהו עשו גם השחקנים הלבנים בנבחרת. בנבחרת הולנד דגל בגישה זו רונלד קומאן, שהשאיר החלטות שונות בידי השחקנים והתייעץ איתם בנושאים שונים. כך, למשל, הודיעו השחקנים בתקופתו כי ירדו מהמגרש במקרה של קריאות גזעניות מהיציע. רבים ראו בפריחתם של ויינאלדום ובעיקר ממפיס דפאי תוצאה של מדיניות זו. פרנק דה בור היה, מבחינה זו (וגם אחרות), שונה לגמרי.
במקרה של ואן חאל, על מנת להתגבר על ההתנגדות וכמענה לטענות שאינו מסתדר עם שחקנים מ"רקע שונה", הוא הציע בעצמו למנות עוזר מאמן שחום עור. גם הוא הבין שהיורו הציג על המגרש את השינוי התרבותי-חברתי שהתחולל באירופה. לאחר ההצעה הועלו שמותיהם של מספר מועמדים, שהבולט בהם הוא עוזר המאמן באיאקס, וינסטון בוחארדה, הידוע ביכולתו לתקשר גם עם שחקנים בעייתיים (זוהי למעשה אחת מהגדרות תפקידו במועדון).
כמו שהמצב נראה כרגע, זהו המודל אותו יאמצו בהולנד. השינוי שחשף היורו האחרון נקלט. אך האם יצליח ואן חאל הנוקשה להסתגל למציאות החברתית/ספורטיבית החדשה שיצר יורו 2020? ימים יגידו.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.