איך מענישים מכונת ספורט רוסית שדוחפת סמים לא חוקיים לילדה בת 15? מה אמורה ילדה בת 17, מחליקת הקרח הכי טובה ברוסיה, באירופה, בעולם, להרגיש כשהוטלה עליה השבוע השעיה בת ארבע שנים, מה שכנראה סוגר את השערים על הקריירה המבטיחה שלה? זה שברון לב על מפעל חיים שנהרס, או שמא זוהי גאולה, מהידיים הציניות והלב הקהה של מי שדאג לסמם אותה, כשהייתה בגיל שבו היה אסור לה אפילו לשתות?
הילדה-נערה קמילה ואלייבה, שכבר מגיל שלוש הודיעה להורים שלה שהיא הולכת להחליק על הקרח כמו שאף אחד לפניה לא החליק, הושעתה מהספורט. מדליית הזהב האולימפית הקבוצתית מבייג'ינג נלקחה ממנה ומחברותיה. אבל אף אחד לא מנסה לבדוק מי הדוקטור שרקח עבורה קוקטייל עם שלושה ממריצים שהיו אמורים לשפר את העמידות שלה ולהוריד את העייפות, אחד מהם אסור. אף אחד לא מנסה למנוע מאותו אדם מלהרוג את רוחה של עוד ילדה. האם היו אלו רופאים בכלל, או פקידים-מדענים שיעשו הכל כדי לפאר את שמה של אמא רוסיה? ומה עם המאמנת האגדית אטרי טוטברידזה שגידלה, כמו מפעל, נערות פלא רוסיות לצמרת המחליקות והקופצות? למי אכפת. המזבח היה מוכן. ואלייבה הייתה הקורבן.
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה. קורבן של השיטה
(צילום:רויטרס)

בכל מחיר

אמא רוסיה אוהבת ספורט, כי ספורט הוא דרך לפאר את רוסיה. הצלחות ספורטיביות הן סם להמונים, משהו ללעוס אותו כשהמדפים במכולת ריקים. רוסיה מעולם לא בחלה ברמאויות. שום עונש לא הרתיע אותה. אז הספורטאים שלה יתחרו ללא הדגל. ביג דיל. כאילו שמישהו לא יודע מאיפה הם. ברית המועצות הייתה אימפריה של רקיחות סמים לא חוקיים. זה לא משהו שאתה נגמל ממנו בקלות.
אטרי טוטברידזה היא ידו הארוכה של הנשיא ולדימיר פוטין. המטרה: ניצחון לרוסיה בהחלקה על הקרח. בכל מחיר שיידרש. סימום של ילדה בת 15? הולך. כעת יש החלטה לפיה גיל המינימום לתחרות יועלה ל-17. כאילו שהבעיה היא הגיל ולא אקט הסימום עצמו. לסמם ילדה בת 15 זה אקט נורא.
הקרמלין הכריז כי לא ייקח בחזרה את הבונוסים מהמחליקות שזכו בזהב, וטען כי מדובר בהחלטה פוליטית אנטי רוסית. הוועד האולימפי הרוסי הרחיק לכת עד להודעה לפיה "מלחמה הוכרזה על הספורט הרוסי". אף אחד מהגופים הללו לא הביע צער על העונש שהוטל על ואלייבה, אף אחד לא סיפק אמתלה לכך שילדה בת 15 נמצאה עם חומרים אסורים בגופה. שום סליחה, שום שקיפות לגבי מה הוועד האולימפי והתאחדות ההחלקה על הקרח ברוסיה עושים בנידון. ואלייבה עשתה את שלה, אפשר להמשיך לקורבן הבא.
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה עם המאמנת, אטרי טוטברידזה
(צילום: AFP)
זה היה אחד מהרגעים הדרמטיים ביותר באולימפיאדה בבייג'ינג בפברואר 2022. קמילה ואלייבה, אלופת אירופה, ואחרי זכייה במקצה הקבוצתי, קיבלה הודעה כי בבדיקת סמים שלה מדצמבר 2021 נמצא שהיא השתמשה בחומר אסור. המשלחת הרוסית טענה שמדובר בבלבול קטן, שכנראה שחומר (טרימטאזידין) שלוקח סבה של ואלייבה, חולה לב, נמזג בטעות למחליקה. בית הדין לערעורים נתן לה להתחרות בתירוץ שזה יגן עליה. ואלייבה הייתה המחליקה האחרונה. ההופעה שלה, לצלילי ארבע דקות של "בולרו" הייתה רגע אייקוני של ספורט, כל מי שצפה בזה רק רצה שהסיוט הזה ייגמר. היא נפלה, ונפלה שוב. זה היה מחזה קורע לב. היא סיימה רביעית ובלי מדליה.
כשירדה מהמשטח, המאמנת טוטברידזה התקרבה אליה והחלה להטיח בה האשמות כבדות על כך שהיא לא נתנה פייט על הקרח. ילדה בת 15. בית המשפט לערעורים וכל מי שעוסק בענף, חשב שלתת לה להתחרות תחת ההאשמות שהיא מסוממת, זה משהו שילדה בת 15 יכולה להתמודד איתו. היא קרסה. עכשיו היא גם קיבלה את העונש שלה.

אות קין

צריך לזכור: לרוסיה היה אסור להשתתף באולימפיאדה בבייג'ינג. זאת לא הייתה החלטה פוליטית, רוסיה טרם פלשה לאוקראינה, אלא החלטה שנתקבלה בגלל רמאויות הסמים של מעבדות הספורט הרוסיות. המתחרות מרוסיה השתתפו ללא שם מדינה, ללא דגל וללא הימנון. מה שקרה לוואלייבה הוא לא רק אירוע טרגי שבסופו רק הילדה הזאת נענשה, אלא שהוא מדגיש את האבסורד של העונש המוטל על הרוסים בגין הרמאויות שלהם. החרם עליהם בגלל רמאויות הסמים, לא מנע מהסביבה של ואלייבה לסמם אותה. היא נתפסה? את מי בדיוק היא מייצגת? לפי ההחלטה השבוע, היא מייצגת רק את עצמה. העונש הוא סולו שלה. כאמור, אולימפיאדת האבסורד.
ההשעייה של ואלייבה היא רטרואקטיבית, זאת אומרת שהיא חלה מאז בדיקת הסמים בדצמבר 2019. היא תוכל לחזור בעוד שנתיים לקרח. היא תהיה בת 19. ישישה בקטגוריה שלה. היא תוכל לשים שוב את המחליקיים עם הלהב, להתלבש במדים נוצצים ולהתאפר בהפרזה, אבל על המצח שלה תמיד יהיה קבוע אות קין: מסוממת. קורבן של משטר הספורט בארצה.
3 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה. עוד כמה שנים היא תצליח להשתקם
(צילום: gettyimages)
קמילה ואלייבה חשבה שהיא ספורטאית, שחקנית מוכשרת על הבמות הכי זוהרות של עולם הספורט האולימפי. יש לה עכשיו עוד שנתיים לגלות שהיא הייתה רק חפץ. היא תוכל שוב להסתכל בווידאו של ארבע הדקות שלה בבייג'ינג ולראות איך זרקו אותה לתוך הזירה חסרת הגנות, איך המאמנת שלה העליבה אותה במקום לתת לה נחמה. היא תחשוב על כל השעות שהיא התאמנה, כל ההקרבות שהיא עשתה כדי להגיע לרמות האלה. ואולי היא תבין שההשעיה הזו, ואולי סוף הקריירה, זה הדבר הכי טוב שקרה לה בחיים.
זהו לא רק עולם אבסורדי, אלא עולם ציני ומרושע. תעשייה שלמה סיממה ילדה בת 15, היא נתפסה, ורק היא נענשה. הילדה הבאה, הסימום הבא, כבר נמצאים בקנה. יכול להיות שהעונש הזה, ההרחקה הרטרואקטיבית לארבע שנים, זה הפרס הכי גדול, המדליה הכי מוזהבת בשבילה. היא תהיה בת 19 כשההשעייה תיגמר, עם שריטה לא קטנה, אבל היא תוכל להתחיל בחיים קצת נורמליים.
על פניו, מדובר בסיפור כמעט לא ייאמן. אנשים בוגרים מועלים בנפשה ובגופה של נערה, והרשויות מאפשרות להם להמשיך לאמן ולנהל. ואלייבה היא קורבן כפול. המאמנים שלה ורשויות הספורט הכניסו לגוף שלה חומרים אסורים, היא נענשת, והם יכולים להמשיך בקריירה שלהם כאילו מאומה לא קרה. ואלייבה תאתחל את חייה מחדש, המאמנת שלה טוטברידזה תמשיך להשתמש בנערות. הפעם בנות 17 במקום 15. תיאטרון האבסורד על הקרח.
פורסם לראשונה: 20:24, 02.02.24