וילי רוטנשטיינר יתייצב הערב (שני, 21:45) בנתניה למשחק הפרידה שלו מנבחרת ישראל, במטרה לנצח את איי פארו בתוצאה המתאימה ולסיים במקום השלישי במוקדמות המונדיאל. למאמן הלאומי הבא יוצב רף גבוה יותר, עלייה לטורניר גדול אחרי 54 שנה, דרך ליגת האומות או מוקדמות היורו.
המגמה בהתאחדות היא לבחור שוב במאמן זר, כשהמשחק הרשמי הבא של הנבחרת יהיה רק ביוני 2022. בינתיים שוחחנו עם כמה מהמאמנים הבכירים של הכדורגל הישראלי, כדי שיספרו מה לדעתם יצטרך לעשות האיש הבא על הקווים כדי להצליח.
6 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל. בפעם הבאה נגיע לטורניר גדול?
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר. ייפרד מהנבחרת
(צילום: עוז מועלם)

גוטמן: "למצוא איזון"

מאמן הנבחרת לשעבר, אלי גוטמן: "המאמן הלאומי הבא צריך לשים לנגד עיניו מטרה לעלות ליורו. הוא צריך קודם כל לא לאבד נקודות מול הנבחרות מהדרגים שמתחתיו, ולדעת למצוא את האיזון בין משחק ההגנה להתקפה. במשחקים מסוימים צריך להיות קשובים למבחן התוצאה ולשחק בהתאם, גם אם צריך לסגור את המשחק על חשבון הכדורגל האטרקטיבי. מאמן נבחרת, בזמן הקצר שיש לו, צריך להיות חד מאוד בהעברת המסרים הטקטיים, והשחקנים חייבים להיות קשובים לתוכניות חלופיות בהתאם להתפתחויות של המשחק.
"המאמן הבא חייב למצוא את האיזון בין אינטליגנציה רגשית למשמעת בלתי מתפשרת, לדבר בגובה העיניים מול דרישות וגבולות מרגע ההתכנסות. הוא חייב להיות קשוב לצוות סביבו, פרגמטי. נגמר עידן ההצגה של איש אחד, זה עידן של ביחד. צריך להיות תיאום עם המנהל הטכני ילה חוס בכל הקשור לזימונים, אם אתה מזמין שחקן מהנבחרת הצעירה, רק בתנאי שהוא פותח אצלך בהרכב. צריך גורם מקצועי מקשר בינו לבין ההתאחדות בכל הקשור לשיטה ולסגנון המשחק, מחוס ועד לבוגרת, להבין שהוא עובד ההתאחדות ולהיות פתוח לזה. הוא חייב להיות טקטיקן ולייצר הצלחות במאני-טיים".
גוטמן: "המאמן הבא חייב למצוא את האיזון בין אינטליגנציה רגשית למשמעת בלתי מתפשרת. להיות קשוב לצוות סביבו. נגמר עידן ההצגה של איש אחד"
6 צפייה בגלריה
אלי גוטמן במשחק
אלי גוטמן במשחק
לסגור את המשחק על חשבון המשחק האטרקטיבי במקרה הצורך. אלי גוטמן
(צילום: עוז מועלם)

גרנט: "להפיק לקחים"

אברם גרנט, שכמעט עלה לטורניר בינלאומי גדול וכמעט זכה בליגת האלופות: "כשהגעתי לנבחרת ישראל אמרתי ליו"ר דאז גברי לוי, לצוות שלי ולשחקנים 'בואו נחשוב מה יגרום לנו לשחק שווה בשווה עם נבחרות טובות מאיתנו'. נתתי לשחקנים רשימה של דברים שאם נעשה אותם זה ישים אותנו במקום הנדרש. מעבר להצהרות השבלוניות הרגילות, זה מה שהבא בתור צריך לעשות. בהתאחדות צריכים להיות קודם כל ישרים עם עצמם לגבי המינוי של וילי, הדרך שבה הוא נעשה ופספוס ההזדמנות ההיסטורית בשל הגרלות יחסית נוחות. נעשו פה טעויות חשיבה פטאליות מול הזדמנויות נהדרות, והלקחים יעזרו למאמן הבא. המשוואה צריכה להתהפך, קודם מקצועי ואחר כך פוליטי. אני מקווה שהמאמן הבא יעשה עבודה טובה".
6 צפייה בגלריה
אברם גרנט
אברם גרנט
"קודם מקצועי ואחר כך פוליטי". אברם גרנט
(צילום: AP)
גרנט: "נעשו פה טעויות חשיבה פטאליות מול הזדמנויות נהדרות, והלקחים יעזרו למאמן הבא. המשוואה צריכה להתהפך, קודם מקצועי ואחר כך פוליטי"

לוזון: "לא חשוב הגיל"

מאמן מכבי פתח תקווה, גיא לוזון, שאימן את הנבחרת הצעירה: "מאמן הנבחרת הבא ייבחן רק על פי התוצאות שלו ותפקידו להרכיב את הנבחרת הטובה ביותר. אין שום צורך באסטרטגיה של הצערה, הוא צריך להרכיב את הטובים ביותר, ולא משנה הגיל – כי אם לא יצליח לא יעניין אף אחד אם הוא שיחק עם בני 22 או ותיקים. בואו לא נרמה אף אחד, אף מאמן לאומי לא יכול לעשות שינוי תהומי בכדורגל הישראלי, הוא לא יכול להמציא שחקני הגנה או התקפה, יש לו את החומר שעומד לרשותו. אני אחד שרואה מה החומר שיש לו ולפי זה קובע את השיטה, לוקח את הטובים ביותר ויוצא למלחמה. דשאן בנבחרת צרפת מלמד כדורגל? הוא מלהק את השחקנים הטובים ביותר, בוחר את ההרכב על פי עקרונות המשחק שלו, וככה כל מאמן נבחרת צריך לנהוג".
6 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
"אף מאמן לאומי לא יכול לעשות שינוי תהומי בכדורגל הישראלי". גיא לוזון
(צילום: גיל נחושתן)

אלישע לוי: "צוות משולב"

מאמן הפועל חיפה אלישע לוי, שקיבל קמפיין אחד בלבד כמאמן לאומי בבית מוקדמות המונדיאל שכלל את איטליה וספרד: "אני מכיר את כל הדיבורים התיאורטיים על בנייה מלמטה, אבל זה לא רלוונטי למאמן הנבחרת הבא. הוא צריך להיות סבלני, להגיע עם תוכנית ברורה, ובעיקר לקבל גב שהוא לא ייבחן לפי קמפיין אחד. באיסלנד הקימו תשתיות ואקדמיות, ועכשיו יש להם עשרות ליגיונרים. זו בדיוק הנקודה שאנחנו צריכים להגיע אליה, אבל המאמנים הלאומיים לא אחראים על יצוא שחקנים לחו"ל, זה עבודה של המועדונים.
6 צפייה בגלריה
אלישע לוי
אלישע לוי
עם שיפור נכון אפשר להיות אופטימיים. אלישע לוי
(צילום: אורן אהרוני)
"זה עניין של תקופות בכדורגל הישראלי. בקדנציה שלי ההגנה הייתה טובה וההתקפה לא תיפקדה, אצל רוטנשטיינר זה בדיוק הפוך. אני הייתי מרכיב צוות מקצועי משולב, בין זר לישראלי, כזה שרואה מבחוץ וכזה שרואה מבפנים מה שקורה. אני חושב שצריך לשים דגש על דברים שאותם חייבים לשפר, כמו עבודה בלי כדור, עניינים מנטליים וצוותים שייתנו מענה לכל דבר. כשיש גם את ליגת האומות ברקע, אנחנו יכולים עם שיפור של דברים קטנים להגיע לטורניר גדול".