מכבי תל אביב סיימה אמש (שלישי) את העונה האירופית שלה בטעם חמוץ עם סוויפ 3:0 מאכזב לריאל מדריד ברבע גמר הפלייאוף. מי האמין שלפני שבוע חשבנו שהסדרה תהיה צמודה ואף אחד לא יתפלא אם מכבי תעבור את הבלאנקוס בדרך לפיינל פור בבלגרד?
הסדרה הזאת אולי מתמצתת או יותר נכון מראה מי זאת מכבי ת"א האמיתית של עונת 2021/22 ביורוליג, ואם רוסיה לא הייתה פולשת לאוקראינה, וגורמת לכך שכל הקבוצות שלה הושעו מהמפעל, גם סיכוי גבוה מאוד שהיא כלל לא הייתה מעפילה לפלייאוף.
7 צפייה בגלריה
ווילבקין מאוכזב
ווילבקין מאוכזב
אכזבה גדולה. ווילבקין וז'יז'יץ'
(צילום: עוז מועלם)
רגע אחרי סיום העונה האירופית של מכבי, הגיע שלב הסיכומים וגם מבט לעתיד. מי צריך להישאר, איזה שחקנים צריכים לעזוב ומה בנוגע לעמדת המאמן?

מצטיין העונה: אנטה ז'יז'יץ'

גם המצטיין וגם השחקן המשתפר בקבוצה. אחרי עונת התאקלמות בחזרה בכדורסל האירופי, הסנטר הקרואטי נראה פשוט נהדר בעונה הסדירה, הציג מספרים פנטסטיים וללא ספק היה אחד הסנטרים הטובים ביבשת.
מנגד, כמעט בכל פעם שפגש סנטר דומינננטי מולו היה לו קשה התקפית ובעיקר הגנתית. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הסדרה מול ריאל, כשז'יז'יץ' נראה לפרקים כמו שחקן נוער מול וינסנן פורייה. כמו כן, אין קבוצה ביורוליג שלא ניצלה את האיטיות ברגליים שלו כדי לשחק איתו בפיק-אנד-רול ולהשיג סלים קלים.
7 צפייה בגלריה
ז'יז'יץ'
ז'יז'יץ'
ז'יז'יץ'. המצטיין
(צילום: עוז מועלם)
לקרואטי מסתיים החוזה בקיץ, ואין ספק שהוא יהיה סחורה חמה מאוד בעונת המלפפונים. בשוק אין הרבה סנטרים פנויים איכותיים שנמצאים בתקציב של מכבי, לכן אין ספק שהאלופה הישראלית חייבת להילחם עליו.

המאכזב: ג'יילן ריינולדס

חזר להיכל בקול תרועה אחרי עונה פנטסטית בבאיירן מינכן, אך צריך להגיד את האמת - כגודל הציפיות גודל האכזבה. למעט מספר משחקים, ריינולדס שוטט על הפרקט, בעיקר בעידן יאניס ספרופולוס. הוא והמאמן היווני לא התחברו, וכשאבי אבן החליף את ספרופולוס ריינולדס נראה טוב יותר, אבל לא הצליח לתרום יותר מדי כשזה היה חשוב - בסדרה נגד ריאל.

7 צפייה בגלריה
ג'יילן ריינולדס
ג'יילן ריינולדס
ג'יילן ריינולדס. איכזב
(צילום: עוז מועלם)

הבעיה המרכזית: היעדר רכז

בקיץ מכבי שוב הימרה על רכז חסר ניסיון באירופה כשהעדיפה על פני כריס ג'ונס, שעבר לווילרבאן, את קינן אוואנס, שלהט במדי הפועל חיפה בעונה הקודמת. בהתחלה הצהובים שילמו שכר לימוד על היעדר הניסיון של אוואנס, בהמשך זה נראה יותר טוב, אבל בדומה לרוב שחקני הקבוצה - בפלייאוף הוא נעלם.
הגיוני שבעונה הבאה אוואנס כבר יהיה הרבה יותר מחושל ברמת היורוליג, אבל ממש לא בטוח שהוא יהיה מספיק טוב להוביל קבוצה עם שאיפות כמו מכבי. חומר למחשבה.
7 צפייה בגלריה
אוואנס חוגג
אוואנס חוגג
אוואנס. חומר למחשבה
(צילום: עוז מועלם)

יאניס ברווז צולע

עוד טרם העונה היה ידוע שספרופולוס נכנס אליה עם קוף על הגב, אחרי שלא הצליח להביא את הקבוצה לפלייאוף היורוליג בקדנציה שלו. בקיץ בנה היווני סגל שלא מתאים לסגנון שלו עם שחקנים בעלי אופי התקפי (נאנלי, וויליאמס וריינולדס), שפחות אוהבים לשמור.
מכבי דווקא פתחה טוב את העונה ואחרי 10 משחקים עמדה על מאזן 3:7 באירופה. אלא שאז הגיעה התבוסה בהיכל השלום והאחווה לאולימפיאקוס 90:73, שהכניסה את הצהובים למומנטום שלילי, שהתבטא בשמונה הפסדים רצופים ביורוליג, עד למפגש בסיבוב השני מול אולימפיאקוס, שהפעם הסתיים בניצחון 69:84.
כדור השלג תחת ספרופולוס באירופה אמנם נעצר, אך בארץ מכבי זייפה, כשהשיא היה שלושה הפסדים להפועל ת"א במשחקי הדרבי. האחרון, בחצי גמר הגביע, היה הקש ששבר את גב הגמל והוביל לפיטוריו של ספרופולוס, כמה חודשים מאוחר מדי.
7 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס. הסגל לא התאים לו
(צילום: עוז מועלם)

ראן אנד בלגן

מכבי עוד ניסתה לצרף את עודד קטש, אבל המאמן הישראלי סירב לחוזה רק עד תום העונה, ובהנהלה החליטו בפעם המי יודע כמה לגייס את הסקאוט הראשי, אבי אבן. אבן ידע שהוא חייב לשנות את סגנון המשחק האיטי, המסורבל וזה שנשען כמעט ורק על היכולת של ווילבקין, כדי להפוך את העונה.
הוא הבין שהסגל הנוכחי שווה הרבה יותר התקפית, ודחף בכל פוזשן לריצה בלתי פוסקת, גם על חשבון ההגנה. זה עבד לא רע, ולצד זה ההחלטה של קבוצות היורוליג לסלק את הקבוצות הרוסיות, ובעיקר לבטל את תוצאות המשחקים נגדן (הצבעה בה הצביעה מכבי בעד המהלך), הכניסה את המערכת לטירוף. מקבוצה עם סיכוי נמוך להעפיל לפלייאוף, מכבי נכנסה ישירות לשמונה הראשונות וסגרה את העונה הסדירה עם שישה ניצחונות רצופים, חלקם מרשימים מאוד על מילאנו, ריאל וברצלונה.
אבל, כאמור, מכבי לא נבנתה העונה כקבוצת הגנה ובסדרה מול ריאל ראו זאת. הבלאנקוס קלעו מתי שרק רצו, בעיקר מחוץ לקשת, ובמקביל עצרו את משחק הריצה של יריבתם עם הגנה חזקה ובעיקר נראה לעין שהם הקבוצה המאומנת מבין השתיים.
7 צפייה בגלריה
אבי אבן
אבי אבן
אבי אבן. מכבי לא טובה בהגנה
(צילום: עוז מועלם)

שדרוג הסגל הישראלי והחתמת זרים רעבים

כבר עכשיו ברור שמכבי צריכה לעשות חריש עמוק בסגל שלה לקראת עונת 2022/23, אבל לא רק. במקום אבן שישוב לתפקידו במחלקת הסקאוטינג מכבי מפנטזת על אנדראה טרינקיירי מבאיירן מינכן או צ'אבי פסקוואל הספרדי. אם ההנהלה תצליח להנחית אחד מהם זה יהיה שיחוק כי צפוי להיות להם ביקוש רב ביבשת.
בגזרת הישראלים מכבי חייבת לשוב לשנים בה השחקנים המקומיים הטובים ביותר שיחקו עבורה. במועדון מאוד רוצים לצרף את תומר גינת בעונה הבאה, ובצדק. גם ים מדר זה שם ראוי מאוד, אבל המטרה שלו בגדול היא ה-NBA. בנוגע למקומיים שבסגל, מכבי תצטרך לקבל החלטה בנוגע לג'ייק כהן, שנמצא הרבה אחרי שיאו, ועוז בלייזר, שכלל לא נרשם לפלייאוף היורוליג.
7 צפייה בגלריה
 טרינקיירי
 טרינקיירי
טרינקיירי. יגיע להיכל?
(צילום: גטי אימג'ס)
בגזרת הזרים, לווילבקין יש חוזה מובטח לעונה הבאה, אבל נוכח השכר הגבוה שהוא מקבל (1.8 מיליון דולר) והרגעים הרבים במהלך העונה בה נראה כבר שבע מהתקופה שלו במועדון, נראה שאולי הגיע הזמן לפרידה אחרי ארבע עונות. בכסף שלו מכבי צריכה להחתים גארד אמריקאי צעיר ורעב יותר, או להתחזק בעמדה אחרת (רכז).
לגבי שאר הזרים, למכבי יש על רובם אופציה, אך ספק אם מישהו מהם צריך להישאר. נאנלי וגם וויליאמס לא סיפקו את הסחורה וקלויארו כבר מזמן היה צריך לעזוב.
ומה בנוגע לאיש שבנה את הקבוצה עם ספרופולוס בקיץ? על פי ההתבטאויות של אודי רקנאטי לאחרונה ולאור העובדה שמכבי העפילה לפלייאוף היורוליג, המטרה המרכזית אותה סימנה בקיץ, לא נראה שהוא הולך לשום מקום.