ה־4־3־3 זו אחת השיטות הפופולריות בקבוצות כדורגל רבות בעולם. שיטה המייצרת מצד אחד יכולת לבצע לחץ גבוה, קו 4 חזק של שחקני הגנה ויכולת לתת לשחקני הכנף להיכנס כחלוצים נוספים ולייצר כאוס בהתקפה. ליברפול של קלופ שיכללה את השיטה תחת הגגנפרס של הגרמני, אבל מכבי נתניה של גיא צרפתי, או יותר מדויק - של אלמוג כהן, נמצאת במערכת יחסים הרסנית איתה.
בשנים האחרונות מכבי נתניה תמיד דאגה להציג כדורגל אטרקטיבי ושמח. גם כשזה עלה לה בספיגות והפסדים, היא דבקה בשיטה שלה לאורך השנים. מעבר לעובדה שכדורגל שמח מושך את הקהל למגרשים, נתניה מאז ימיה הגדולים הייתה שם נרדף לכדורגל אטרקטיבי והתקפי. בתקופה של סלובו את ברדה היו לה את ערן לוי עם רגל שמאל של פעם בדור יחד עם דיא סבע שעשו שמות בהגנות של הליגה, בנוסף לעלי מוחמד, אחד מקשרי האמצע הטובים שהיו כאן בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
אזולאי
אזולאי
אזולאי
(צילום: עוז מועלם)
אצל בני לם נתניה הציגה כדורגל התקפי מטריף עם התלהבות אדירה שהביא האגדה הנתנייתית ותמיד דרש לראות ״קיר צהוב״ מולו. גם שם היה לו את איגור זלטנוביץ' שכבש 15 שערים בנוסף לעדן קארצב שהיה בעל הבית במרכז הקישור ופארפה גיאגון שליהטט בכל קבוצה. ולמרות כל זה - נתניה לא הייתה עקבית בתוצאות ובהישגים. בשלוש השנים האחרונות נתניה בנתה בקיץ, ובנתה שוב בחורף - אטפלד, לם, קוז'וך ועכשיו צרפתי. כל אחד מאמן בגישתו, אבל כולם שבויים תחת מסגרת אחת של המנהל המקצועי וזה לשחק 4־3־3. שיטה שמחייבת קשר אמצע איכותי, כנפיים חזקות וקשר שיודע להצטרף מקו שני כדי לייצר עוד לחץ בהתקפה, ונתניה עשתה את כל הטעויות האפשריות ברכש השחקנים שלה כדי לגרום לזה לא לעבוד.
עוז בילו, לירן רוטמן ובר כהן הם הסמל של הכישלון של נתניה במשחק בשיטה הזו. בילו ורוטמן לא יכולים לשחק על הקו כי אין להם את הדריבל והמהירות, בעוד בר כהן הוא 10 מובהק שמתפקד כקשר 8 ונראה אבוד ברוב חלקי המשחק. בנוסף בוריס אינו לא יציב ומתקשה לתפקד כקשר 6 כי זה לא התפקיד שלו. בפעמים שצרפתי וקוז׳וך ניסו את זלטאנוביץ׳ בכנף הם ראו פיל בחנות חרסינה, כנ״ל עם סלמן. מכבי נתניה לא נבנתה כדי לשחק 4־3־3, ועדיין מנסה בכוח לעשות את זה. אינשטיין אמר - אי שפיות היא לעשות את אותה פעולה ולצפות לתוצאה שונה. אז אחת ההחלטות השפויות שנלקחו ע״י הבעלים אייל סגל היא להיפרד מארכיטקט המערך והרכש אלמוג כהן, וכעת על צרפתי ונתניה להמציא עצמם מחדש עם השחקנים שנמצאים.
2 צפייה בגלריה
   אלמוג כהן
   אלמוג כהן
אלמוג כהן
(צילום: עוז מועלם)
שיטה אחת היא להצדיק את שמם של היהלומים ולשחק במערך 4־4־2 יהלום. אינו כקשר 6 שנתמך ע״י פלקוצ׳נקו או אברהם, אזולאי כקשר 8 ובילו או כהן ישחקו 10 כאשר בילנקי ושבירו יהיו בחוד. שיטה שנייה שתהיה. פחות טובה מיהלום אך יותר טובה מ-4־3־3 היא 3־5־2, אך כאן הפגיעות של נתניה בעיקר באגף שמאל תבוא לידי ביטוי.
צרפתי נחשב למוח כדורגל וסביר להניח שהוא מבין שהגיע סופה של 4־3־3, וראיה לכך הייתה במשחק נגד באר שבע בטרנר. נתניה עמדה נכון במגרש, שיחקה מסודר והגיעה למצבים ורק בגלל טעויות אישיות של תומר צרפתי והרכש החדש בהגנה סאבא, נתניה ספגה שני שערים. סביר להניח שבשבועות הקרובים נתניה תעשה מהפכה בשיטה ותתחיל לשחק בשיטה שמתאימה לה, תייצר יציבות ותתברג בפלייאוף, כי שם היא צריכה להיות. אם נתניה תמשיך ב-4־3־3 כמדיניות גם אחרי עידן אלמוג כהן, אייל סגל יצטרך להכניס את היד עמוק מאוד לכיס, וגם אז לא בטוח שיצליח להביא שחקנים איכותיים המתאימים לשיטה. רק לפני זמן מה אלמוג כהן אמר שנתניה הפסידה למכבי תל אביב ברכש של מילסון בגלל הצעה נמוכה יותר.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.