8 בפברואר היה נקודת ציון משמעותית בעונה הסוערת של מכבי ת"א: הפסד יורוליג שלישי ברציפות, הפעם לאנאדולו אפס, הכניס את הצהובים למשבר - והשגת הכרטיס לפלייאוף נראתה כמו משימה כמעט בלתי אפשרית.
אלא שדווקא אז, רגע לפני שהמסך ירד על העונה האירופית, המערכת איפסה את עצמה. חודש וחצי עברו, ומכבי ת"א סופרת כבר 14 ניצחונות רצופים בכל המסגרות, כולל חמישה ביורוליג שהבטיחו לה את המקום בפליי־אין, שלושה מחזורים לסיום העונה הסדירה. הערב (21.30) מול ולנסיה בבלגרד, האלופה הישראלית תהיה חייבת לסמן "וי" נוסף כדי לשמור על סיכוי לסיים בין שש הראשונות ולעלות ישירות לפלייאוף.
4 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
האיש הנכון בזמן הנכון. קטש
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)

בשקט שלו

ידוע שמכבי ת"א היא אחד המועדונים הלחוצים והמלחיצים באירופה, שלא לומר בישראל. לכן האופן שבו עודד קטש הצליח להרים את עצמו ואת הקבוצה היא סופר מרשימה. המאמן, בעונתו השנייה במכבי ובאחת השנים המטורפות בקריירה שלו, צלח בעזרת השקט שלו משבר אחר משבר – ומצא את הנוסחה להפוך את מכבי ת"א מאסופה של כישרונות לתלכיד מנצח.
באופן כמעט אוטומטי, מיד אחרי שמאמן מתחיל לעבוד במכבי ת"א, שעון החול מתהפך. כך גם קרה בקיץ 2022, כשקטש נבחר לתפקיד לאחר שעסקת המינוי של צ'אבי פסקוואל נפלה. מאותו רגע החלו ההשוואות בין הספרדי המנוסה והמעוטר, לבין הישראלי שלא הצליח עד אז לקבע את מעמדו בשוק המאמנים האירופי. אלא שלקטש היו תוכניות אחרות: בניגוד גמור לקדנציה הראשונה, שנגמרה בהתרסקות מהירה, הפעם למועדון הייתה סבלנות כלפיו, שהשתלמה בגדול. קטש היה כפסע מפיינל־פור ראשון מאז 2014, אחרי סדרה לוהטת מול מונאקו שהסתיימה בהפסד 3:2, אבל למרות כאב הלב לכולם היה ברור שיש בסיס מצוין להמשך.
4 צפייה בגלריה
קטש וניבו
קטש וניבו
קח למכבי ת"א שלושת רבעי עונה להתחבר. קטש וניבו
(צילום: Dragan Tesic)
ואכן, העונה הנוכחית התחילה עם ציפיות בשמיים, לאור העובדה ששלד השחקנים נשאר. אלא שאז פרצה המלחמה שטרפה את הקלפים, ומכבי איבדה את המבצר שלה ועברה לארח באולם הריק והמדכא בבלגרד. אם זה לא מספיק, הגיע גם מרד הזרים שסירבו לקצץ בשכרם – עד שנמצא הפתרון.

עם כל הלב

בתוך שגרה של מלחמה ובמציאות מורכבת היה צריך דמות שתרגיע את המערכת, שתנווט, וקטש היה האיש הנכון בזמן הנכון. "מי שמכיר את עודד יודע שהוא לוקח דברים מאוד ללב", סיפר מקורב למאמן. "אירועי 7 באוקטובר זיעזעו אותו. לא פשוט לתפעל קבוצה במצב כזה, בטח כשהזרים נקלעים למציאות לא מוכרת, אבל דווקא מהקושי הזה הוא צמח. זה ביגר אותו כמאמן".
אם זה לא מספיק, קטש עבר גם משבר אישי כשחברו הטוב, כדורסלן העבר והמאמן ליאור ליובין, נפטר אחרי מאבק במחלת הסרטן. קטש קיבל את כל התמיכה ממכבי ת"א, והמאמן התעלה על הכל והצליח במקביל לקיים שגרה ולבנות את הקאמבק הנוכחי של הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
הלוויית ליאור ליובין ז"ל
הלוויית ליאור ליובין ז"ל
קטש בהלווייתו של חברו הטוב ליאור ליובין ז"ל
(צילום: נחום סגל)
אז למה לקח למכבי ת"א שלושת רבעי עונה להתחבר? צריך לזכור שלמרות הבסיס, עדיין הצטרפו חמישה שחקנים שהיו צריכים זמן להשתלב. למרות שאיכזבו בתחילת הדרך, לאחרונה אנחנו רואים שיפור אדיר, בעיקר מחסיאל ריברו, ג'יימס ווב ואנטוניוס קליבלנד, שנכנסו לעניינים בדיוק במאני־טיים.

לאט ובטוח

בדרך כלל לוקח לקבוצות של קטש זמן להידבק, ובמכבי ידעו את זה. "גם בתקופה המקבילה אשתקד נוצר פתאום הקליק הזה", מסביר גורם בקבוצה. "החוכמה היא להבין מיהו עודד ואיך הוא מאמן. ישנה הערכה עצומה כלפיו על הדרך שעשה".
4 צפייה בגלריה
קולסון
קולסון
לקח זמן למכבי ת"א להידבק. קולסון
(צילום: יאיר שגיא)
המנהל הספורטיבי אבי אבן רואה את השינוי מקרוב: "אם בוחנים את התהליך שמכבי עברה בשנתיים האחרונות, בטח סביב הקשיים שעברנו העונה, אז צריך לתת הרבה כבוד לעודד ולצוות שלו על האופן שבו הביאו את הקבוצה לנקודת הזמן הזו. דווקא מתוך הקשיים האלה, הוא מראה איכויות שהן מעבר לאיכויות המקצועית שכולנו מכירים".
איכשהו קטש עוד לא סגור לעונה הבאה, אך במכבי מבהירים שיש כבוד הדדי בין הצדדים והערכה מקצועית, והכוונה היא כן להאריך לו את החוזה, אך זה יקרה רק בתום המשימות שנותרו: כניסה לפלייאוף היורוליג והשגת התארים המקומיים.
פורסם לראשונה: 01:30, 27.03.24