המסית

הטרנספר והפופוליזם של זהבי
במוצ"ש, אף שסיים את העונה, יצא ערן זהבי להתקפה. היריבה הייתה קבוצה קטנה של מפגינים שהגיעה לצומת קפלן בת"א, הניפה דגלי פלסטין וצעקה: "מעזה לג'נין תשוחרר פלסטין". החלוץ נלחץ, וזה טבעי. הוא הרי מתפרנס מכיבוש.
"בזמן כזה?? תתביישו לכם שונאי ישראל, אתם מוזמנים להתחפף לג'נין, יהיה פה יותר כיף בלעדיכם. ביי", כתב באדיבות הסקורר באינסטגרם. כלומר, הזמין אותם לעזוב מרצון, ואף נפרד מהם במילה "ביי". אם כי בהתחשב ביעד, הרבה יותר מתאים היה "אילא ליקא".
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
תפס בעלות על המדינה. זהבי
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
(איור: אופיר בגון)
ידוענים דעתנים, לרבות כדורגלנים, הם דבר מבורך לכל הדעות. זה נכון במשחק עונה מול חמאס או במפגש עם יריבה קטנה שנאבקת על חייה כמו הג'יהאד האיסלאמי. רעיון הטרנספר, מנגד, הוא דמגוגי ופופוליסטי, ולא רק משום שיהודי לא מגרש יהודי.
במדינת ישראל יש כאלה – כמו המפגינים שזהבי רוצה לחפף – המאמינים כי הפתרון הטוב ביותר לעתיד האזור הוא דווקא בהושטת יד למתונים מהצד השני. זו טקטיקה שמבוססת על החלטת האו"ם 242. אחרים דוגלים במערך התקפי זהיר (סוג של 2־4־4), שינטרל את הקיצונים של היריבה תוך כדי הסתמכות על שחקני הכנף שלנו. אחרי שמשחקים באש, תמיד אפשר לחתור למו"מ עד הסבב הבא. ויש גם כאלה שמאמינים בהתקפה ללא בלמים, שיטה שניתן לכנותה "טוטאל פיטבול".
מי צודק? אין לדעת, אבל אף טקטיקן לא קיבל מנדט לקבוע מי אוהב את המדינה יותר, מי בוגד, ומי צריך "להתחפף". אפילו לא זהבי. להפך, אם הוד מעלתו חושב כמו המלך לואי ה־14 ("המדינה זה אני"), ושולח את בני עמו אל מעבר לגבול, מן הראוי לתהות על מחויבותו שלו למולדת.
במקרה דנן מדובר כמובן בנבחרת, שאת סרט הקפטן שלה השליך בשאט נפש. לא בגלל שריקות טילים אלא בסך הכל שריקות בוז. גם בסכסוך האחרון, שנבע משיכרון הכוח של יוסי בניון, יכול היה גיבור ישראל להתעלות למען המולדת ותושבי הדרום. אחרי הכל, כולה ויתור על חדר במלון לבד, לא על ממ"ד.
אבל כשמדובר בסכסוך עם שכנינו, כדאי להיזכר דווקא באירועי 11 בספטמבר. לא במנהטן, בסביון. זהבי, שהגיע לחופשת מולדת, ערך מסיבה בחווילתו ופתח בהרעשה כבדה בשעות המנוחה. כמה מהשכנים בשטחים הלא ממוגנים התקשרו למשטרה, שלפי הודעתה "פעלה להפסקת הרעש, אולם בעל המקום הפריע לשוטרים במילוי תפקידם, קילל ואיים עליהם". הם נאלצו לעצור אותו לחקירה, שאליה הובא בניידת כשידיו אזוקות, ועזב ברכב של רעייתו כשרגליו על הדשבורד. בכל זאת, הדבר הכי חזק אצלו.
מאז, השבח לאל, לא נמסר על סבב חדש, כנראה בכפוף לנוסחה "שקט ייענה בשקט". לזכות השכנים בסביון ייאמר, שאיש מהם לא כתב לו באינסטגרם: "אתה מוזמן להתחפף לג'נין, יהיה פה יותר כיף בלעדיך. ביי".

הפארסה

קלינגר, ביטון והקרחנה בדימונה
"זהו רגע היסטורי לעיר, קלינגר הינו מנג'ר בסדר גודל ענק", כך נסחף בשבוע שעבר ראש עיריית דימונה, בני ביטון, ואף צירף תצלום (היסטורי) משותף. כמה זה יעלה לקופה הציבורית הוא לא מסר.
5 צפייה בגלריה
ניר קלינגר
ניר קלינגר
זכרונות עגומים משעריים. קלינגר
(צילום: עוז מועלם)
מאחר שמדובר במשרת מנהל מקצועי בליגה א', אפשר להתעלם מרצף הנפילות של קלינגר כמאמן, ולהתמקד במינויו לאותו תפקיד ובאותה ליגה. בנובמבר 2015 הוכתר קלינגר כמנג'ר מכבי שעריים לשלוש שנים. "המטרה לעלות לליגת העל בתוך תקופת החוזה", הצהיר אז הבעלים אלדד פרי ז"ל. "אני בטוח שביחד עם הצוות המקצועי הקיים נעמוד במטרות", התיישר המנג'ר. בפועל, הקבוצה אכן עלתה ללאומית בזכות ההשקעה האדירה, אבל שקעה שם בתחתית. שנה אחרי ההצהרות הבומבסטיות ארוכות הטווח, וחילופי מאמנים בשרשרת, ברח המנג'ר להפועל חיפה. שעריים, אגב, צנחה העונה לליגה ב'.
"אני רואה בתפקיד שליחות לצד אתגר בהבאת הישגים למועדון", אמר בשבוע שעבר קלינגר, ומכיוון שמדובר בשליח, חשוב לדבר על הטיפ. לפי הפרסומים, כך טוען גורם רשמי בעירייה, מדובר בשכר של 50 אלף שקל ברוטו, לא כולל רכב, דלק ודירה שכורה – וגם לא את שכר המאמן שהמנג'ר רוצה להביא, שמעון ביטון. על רקע מגבלות הרשות לבקרת תקציבים, אומר אותו גורם, ספק רב אם ההסכם בכלל ייחתם.
ניסיון לברר את פשר האטימות האטומית, ומדוע זה מה שבחר לעשות ראש העירייה דווקא בשנת בחירות, עלה בתוהו, אבל עכשיו לפחות ברור מדוע רוצים להעביר לדימונה כספי ארנונה מערים אחרות. מצד שני, כתושב ת"א, קלינגר יחזיר חלק מההשקעה.

הבחילה

איוניר, עפולה ותחושת הקבס
"זאת בדיחה, זה קרקס, אני מקיא", סיכם מאמן הפועל נוף הגליל מוטי איוניר את ההפסד להפועל ר"ג במחזור הלפני אחרון, שהוריד את קבוצתו מתחת לקו האדום. הרמז היה ברור. הפועל עפולה המשיכה בתפקידה כבשר התותחים של התחתית, והפסידה 2:0 בביתה למ.ס כפר־קאסם.
5 צפייה בגלריה
הפעם לא זיהה פתיחת רגליים. איוניר
הפעם לא זיהה פתיחת רגליים. איוניר
הפעם לא זיהה פתיחת רגליים. איוניר
(צילום: עוז מועלם)
במחזור הסיום הגיע תורם של איוניר וקבוצתו לפגוש את הקבוצה המתמסרת מהעמק, הם ניצחו כמובן 0:3 ונחלצו מהבור. "להגיד שעפולה פתחו רגליים? הם לא פתחו רגליים", חזר איוניר לאיתנו בסיום, אם כי קשה גם לומר שהם סגרו אותן. לפי הפרסום, אפילו שחקנים מעפולה ביקשו במהלך המשחק מהמאמן שחר ויזינגר להחליף את הבלם דייויד אקווה, שהיה לו חלק בכל שלושת השערים. כלומר, חבריו של הבלם המושאל ממכבי חיפה מכרו אותו.
עפולה היא קבוצה־בת של יעקב שחר. גם המאמן הוא חלק מההסכם, ומחויב לתת לשחקנים השייכים למועדון האם דקות משחק. כלומר, כל הבושה מתרחשת בחצר האחורית של האלופה. וכך, בזמן שקבוצת הכדורסל האותנטית של עפולה עלתה לליגת העל עם המאמן המקומי רועי פרל, הפך ראש העירייה אבי אלקבץ את קבוצת הכדורגל למחסן חלפים שמשרת אחרים. העיקר שלאיוניר חלפה הבחילה והכל כבר נראה כשיר (למי שלא בקיא).

הליצנים

פונטי מתעלק, זוהר מתחלק
חמישה ימים לקח לשחצני וליחצני איגוד הג'ודו לצאת מבונקר הכישלונות באליפות העולם בקטאר, ולהפציץ בהודעות על זכייתם של פיטר פלצ'יק ורז הרשקו בארד. הישגים נאים שלא היו באים לעולם בענפים כמו טניס למשל, כי שם אין מקצי שיפורים למפסידים, ובטח לא שתי מדליות למקום שלישי בכל משקל.
ואז בא ההישג הנפלא של ענבר לניר, מדליית זהב, ואלופי העולם בגניבת דעת יצאו מהחורים, כולל הדובר שמיהר להצטלם לצידה בפוזה של לירן חגורה אפורה. הקטין לעשות היו"ר משה פונטי, שעשה הכל כדי לגנוב את ההצגה לכוכבת האמיתית, והתעקש להעניק לה את המדליה.
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו
אלופת העולם לניר בצד, גונב הדעת פונטי באמצע
(צילום: יאיר שגיא)
כעבור יומיים, במקום לארגן לאלופה קבלת פנים מתוקשרת בנתב"ג, סידר לעצמו פונטי מסיבת עיתונאים. הוא כמובן ישב במרכז, כשלצידו לניר ומאמנה שני הרשקו. מהעבר השני ישב אורן סמדג'ה, מאמן הגברים שהשתפן לשלוח נבחרת לתחרות הקבוצתית. זאת שהאיגוד חגג עליה אחרי הקריסה המפוארת בטוקיו.
איך גונבים את הפוקוס מאלופת העולם? מעלים שוב את רעיון אירוח האליפות של 2024 בישראל. "אליפות עולם דורשת סכומים בסביבות 50 מיליון שקל", הודיע פונטי ועבר למצב של מסחטה: "עדיין חסרים 40 מיליון"... למה שבוע תחרויות עולה 50 מיליון? כנראה גם בשביל סוויטות לעסקנים, דבר חיוני ביותר ליוקר המחיה המשתולל בישראל.
הפעם, שר הספורט מיקי זוהר לא נפל במלכודת השנור הפומבי, ואף נזף בפונטי: "איתי לא מדברים דרך התקשורת". אמירה מצחיקה בפני עצמה, כשנזכרים איך ראשי קבוצת הכדורעף של מכבי ת"א דיברו איתו דרך התקשורת, והתבכיינו שלא יוכלו לארח את גמר גביע האתגר בגלל העלויות. אלא שאז, כך פורסם, "השר זוהר התערב והוביל לפתרון".
ולפעמים הוא מתעקש להיות הראשון שירוץ לספר לחבר'ה. "ענבר יניר שלנו זכתה באליפות העולם", בירך מילקי זוהר, למרות ששמה לניר. כדי למנוע טעות מביכה כזו בעתיד, ולהזכיר לשר שהוא עדיין מתלמד, טוב יעשו עוזריו אם יתלו בלשכתו שלט עם האות "ל".

מילה זו מילה

"שתי השלשות של ג'ורדן לויד חזרו הפוך פה עם השלשה של ונה"
הפרשן ארז אדלשטיין מזהה סגירת חשבון של הפועל ירושלים עם טנריפה, בתגובה להפסד של מכבי ת"א במונאקו