החל מהערב (חמישי) ובשבוע הקרוב יתקיימו באירופה מחזורי ההכרעה במוקדמות מונדיאל 2022 בקטאר, כשלא מעט נבחרות ענקיות עדיין לא הבטיחו את מקומן בטורניר ועלולות למצוא את עצמן בשלב הפלייאוף המפחיד, ממנו עולות שלוש בלבד מתוך 12 משתתפות (10 משלב המוקדמות ושתי הטובות ביותר מליגת האומות שלא העפילו או הגיעו לפלייאוף).
למעשה, שלב הפלייאוף הוא אכזרי במיוחד וכלל לא פשוט להעפיל דרכו למונדיאל. 12 המשתתפות בו מחולקות לשלושה מסלולים, כאשר ארבע נבחרות ישובצו בכל מסלול בשיטת נוקאאוט של חצי גמר וגמר (משחק אחד בכל פעם, הארכה ופנדלים במקרה של שוויון). בסופו של דבר שלוש נבחרות יזכו בכרטיסים לקטאר ויחברו לעשר אלופות הבתים.
9 צפייה בגלריה
טורס, רונאלדו, קייזה
טורס, רונאלדו, קייזה
רגע האמת מגיע. טורס, רונאלדו, קייזה
(צילום: גטי אימג'ס)
בינתיים רק דנמרק (בית 6) וגרמניה (בית 10) הבטיחו את מקומן בגביע העולמי. בלגיה (בית 5), אנגליה (בית 9), צרפת (בית 4) והולנד (בית 7) אמורות גם לעלות במחזור הקרוב או אחריו.
מבין הגדולות, הנבחרת שנמצאת בעמדה הכי פחות טובה היא ספרד בבית 2, כשגם אלופת אירופה איטליה ופורטוגל עלולות להסתבך. רגע לפני מחזורי הסיום בקמפיין, הכנו מדריך שיסביר את כל מה שאתם צריכים לדעת.

בית 1: רונאלדו מול סרביה

פורטוגל כרגע שנייה עם 16 נקודות (משחק פחות), סרביה בפסגה עם 17. כריסטיאנו רונאלדו (6 שערים בקמפיין) ירצה לשכוח מהצרות במנצ'סטר יונייטד כשיפגוש בחמישי את אירלנד בדבלין. הפורטוגלים אמורים לנצח, אבל אסור לשכוח את המשחק הקודם בין הנבחרות שבו רונאלדו קבע 1:2 סופר-דרמטי עם צמד בדקות 89 ו-96.
ניצחון פורטוגלי יביא אותה למשחק הביתי הגורלי מול סרביה (14 בנובמבר) מהמקום הראשון ועם יתרון של שתי נקודות, זה אומר שיספיק לה תיקו כדי לעלות. במקרה של שוויון נקודות בסיום הקמפיין, פורטוגל תעפיל בזכות הפרש שערים עדיף.
9 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
פורטוגל סומכת עליו. כריסטיאנו רונאלדו
(צילום: גטי אימג'ס)

בית 2: ספרד רוצה מהפך

החדשות הטובות הן שהחבורה של לואיס אנריקה תלויה רק בעצמה, הרעות הן היריבות בשני המשחקים הנותרים: יוון בחוץ בחמישי ושבדיה בבית (14 בנובמבר) במחזור הסיום. השבדים כרגע בפסגת הבית עם 15 נקודות, לספרד יש 13 וגם יוון עדיין בתמונת הפלייאוף עם 9.
שבדיה יכולה להבטיח כבר בחמישי את העלייה למונדיאל, במקרה שהיא תנצח בגיאורגיה וספרד לא תנצח את יוון. תסריט די הגיוני בסך הכל. כאמור, גם היוונים עדיין לא ויתרו על הפלייאוף וניצחון על הספרדים יביא אותם בעמדה טובה למחזור הסיום מול קוסובו בבית (14 בנובמבר).
9 צפייה בגלריה
ג'ורדי אלבה מול מרקוס ברג
ג'ורדי אלבה מול מרקוס ברג
קרב אדיר על ראשות הבית. ג'ורדי אלבה מול מרקוס ברג
(צילום: getty images)

בית 3: איטליה ושווייץ ראש בראש

לשתי מוליכות הבית יש מספר נקודות זהה (14) אחרי שישה משחקים – והכל מוכן לקרב הגדול ביניהן, מחר באולימפיקו של רומא. אלופת אירופה בפסגת הבית בזכות הפרש שערים עדיף (שניים יותר) ולכן גם תיקו יהיה תוצאה לא רעה.
אגב, במחזור הקודם שתי הנבחרות פירקו את ליטא עם רביעייה (שווייץ) וחמישייה (איטליה). במחזור הסיום האזורי יתארחו אצל צפון אירלנד (15 בנובמבר) ובמקביל שווייץ תארח את בולגריה.
9 צפייה בגלריה
לורנצו אינסינייה מול רמו פרוילר
לורנצו אינסינייה מול רמו פרוילר
אינסינייה ופרוילר במפגש הקודם של איטליה ושווייץ
(צילום: AFP)

בית 4: הקרב על הפלייאוף

צרפת (12 נקודות) צפויה להבטיח את המקום הראשון והעלייה אחרי המשחק בשבת מול קזחסטן החלשה, המאבק המרתק יהיה על המקום השני וכולל שלוש נבחרות: אוקראינה (9 נקודות ומשחק יותר), פינלנד (8) ובוסניה (7).
הבוסנים יארחו את פינלנד למשחק גורלי בשבת וניצחון שלהם יביא אותם לעמדה נהדרת במחזור הסיום מול אוקראינה בבית. ניצחון פיני יעלה אותם למקום השני ובמחזור האחרון הם יארחו את צרפת, לה זה צפוי להיות משחק לפרוטוקול. גם הפרש השערים של שלוש הנבחרות די זהה, אז כל שער חשוב.
9 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת אוקראינה אנדריי שבצ'נקו
מאמן נבחרת אוקראינה אנדריי שבצ'נקו
רוצה להוביל את אוקראינה לעוד טורניר גדול. אנדריי שבצ'נקו
(צילום: EPA)

בית 5: ותודה לליגת האומות

אין הרבה דרמה והעולות די נקבעו, בעיקר בזכות הקמפיין המוצלח של וויילס וצ'כיה בליגת האומות. המוליכה בלגיה (16 נקודות) כנראה לא תתקשה מול אסטוניה בבית ותבטיח את מקומה בטורניר כבר בשבת.
זה משאיר לנו את צ'כיה ו-וויילס (11 נקודות כ"א), שאחת מהן תעפיל לפלייאוף מהמקום השני והשנייה דרך ליגת האומות. הוולשים, שצברו הכי הרבה נקודות בדרג השני בליגת האומות, יארחו בשבת את בלארוס החלשה ויסיימו את הקמפיין מול בלגיה בחוץ (16 בנובמבר). לצ'כים (12 נקודות בליגת האומות) נשאר משחק בודד מול אסטוניה.

בית 6: ישראל תקווה לנס

גם הבית הזה די סגור, אלא אם אתם מאמינים בנסים. דנמרק המושלמת (24 נקודות) כבר העפילה למונדיאל, וסקוטלנד (17) עם רגל וחצי בפלייאוף. אוסטריה הרביעית (10) רשמה קמפיין מאכזב, אך תתנחם בכך שהיא תעלה לפלייאוף בזכות ליגת האומות, יחד עם וויילס או צ'כיה כאמור.
ומה עם הנבחרת של וילי רוטשנטיינר? היא תתארח אצל אוסטריה בשישי ותנסה לשמור את הקמפיין חי ובועט. לצערה סקוטלנד מתארחת במולדובה במקביל וניצחון שלה יגמור סופית את הסיפור, כשמחזור הנעילה יסתכם בניסיון של ערן זהבי (8 כיבושים, אחד פחות מממפיס דפאי) לזכות בתואר מלך השערים של הקמפיין. הכחולים-לבנים יארחו את איי פארו (15 בנובמבר) במחזור העשירי והאחרון, אז יש לחלוץ הישראלי הזדמנות פז להשיג זאת.
9 צפייה בגלריה
ערן זהבי חוגג
ערן זהבי חוגג
רוצה להמשיך לירות, למרות שהנבחרת איבדה סיכוי. ערן זהבי חוגג בסקוטלנד
(צילום: AP)

בית 7: קרב משולש לוהט

שימו לב למצב בטבלה אחרי שמונה מחזורים: הולנד בפסגה עם 19 נקודות, נורבגיה 17, טורקיה 15, מונטנגרו 11. נבחרת האורנג' בכושר הבקעה מפחיד ויש לה את ההתקפה הפורייה ביותר במוקדמות (29 שערים). אין סיבה שהדברים ייראו אחרת מול מונטנגרו בשבת, משחק בו היא עשויה להבטיח סופית את המקום במונדיאל.
במקביל, הנורבגים, ללא ארלינג הולאנד (חמישה שערים בקמפיין) הפצוע, יארחו את לטביה, בעוד הטורקים יפגשו את גיברלטר. שתיהן צפויות לנצח וזה משאיר אותנו עם מחזור סיום דרמטי: נורבגיה מול הולנד בבית וטורקיה תתארח במונטנגרו. לנורבגיה יש הפרש שערים עדיף בהרבה, כך שטורקיה חייבת לנצח ולקוות להפסד נורבגי בהולנד.
9 צפייה בגלריה
ממפיס דפאי חוגג
ממפיס דפאי חוגג
מלך שערי הקמפיין עם תשעה. ממפיס דפאי חוגג
(צילום: רויטרס)

בית 8: על כל הקופה

רוסיה (19 נקודות) וקרואטיה (17) מובילות את הבית בבטחה, כשאחת מהן תעפיל אוטומטית בעוד השנייה תשחק בפלייאוף. סביר להניח שהרוסים לא יתקשו מחר מול קפריסין בבית וגם קרואטיה כנראה לא תסתבך במלטה.
מה שמשאיר אותנו עם הקרב האחרון שבו קרואטיה, סגנית אלופת העולם כזכור, תארח את רוסיה למשחק על כל הקופה. תיקו משרת כמובן את האורחת, הקרואטים יחפשו הכרעה בכל מחיר.
9 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
(צילום: EPA)

בית 9: לבנדובסקי יופתע?

אנגליה (ראשונה בבית עם 20 נקודות) סיימה ב-1:1 מאכזב מול הונגריה במחזור הקודם, ותנסה לתקן מחר מול אלבניה המפתיעה (15), שניצחון סנסציוני שלה יקרב אותה למקום השני.
במקביל, פולין ורוברט לבנדובסקי (17 נקודות) מתארחים אצל אנדורה ואסור להם לפשל. במחזור הסיום שעשוי להיות דרמטי (15 בנובמבר), פולין תפגוש את הונגריה בבית ואלבניה תתארח באנדורה. אנגליה לא אמורה להתקשות בסן מרינו.
9 צפייה בגלריה
רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי
(צילום: getty images)

בית 10: גרמניה וכל השאר

כאמור, המנשאפט העפילו כבר למונדיאל ולא פחות משלוש נבחרות ייאבקו על המקום בפלייאוף: רומניה (13 נקודות), צפון מקדוניה וארמניה (12 כ"א). הסיכוי של הרומנים לעלות הוא הטוב ביותר, הערב הם מארחים את איסלנד ועוד שלושה ימים הם יפגשו את ליכטנשטיין בחוץ (14 בנובמבר).
במקביל, צפון מקדוניה וארמניה ייפגשו ראש בראש ויקוו למעידה של הרומנים. המקדונים יארחו את איסלנד במחזור הסיום (14 בנובמבר), בעוד הארמנים יפגשו את גרמניה בבית.