ספרד לא יודעת אם לצחוק או לבכות. 23 שנים של ציפייה והמתנה הושלכו השבוע לפח. שוב. נבחרת הראגבי הספרדית, שהבטיחה עלייה לטורניר גמר גביע העולם לראשונה מאז 1999, נזרקה ביום חמישי האחרון מהאליפות על-ידי ההתאחדות העולמית, לאחר ששיתפה שחקן לא כחוק לאורך חלק משלבי המוקדמות.
הכל בגלל, אם תרצו, גאווין ואן דר ברג. כפי שאתם מבינים - ספרדי הוא לא. יליד דרום אפריקה, שקיבל אזרחות ספרדית, אך לא עמד בחוקים הנוקשים של התאחדות הראגבי העולמית. ואן דר ברג היה אמור להתגורר במשך שלוש שנים ברציפות בספרד כדי לקבל את האזרחות והאישור לשחק בשורותיה, אך לא עשה זאת. הוא חזר ב-2019 לדרום אפריקה לארבעה חודשים וכעבור שנה שב אליה שוב לתקופה ארוכה, בזמן מגפת הקורונה.
4 צפייה בגלריה
נבחרת ספרד בראגבי
נבחרת ספרד בראגבי
היו ימים. נבחרת הראגבי הספרדית חוגגת את עלייתה לגביע העולם
(צילום: רויטרס)
רומניה, שהתחרתה מול ספרד על הכרטיס למונדיאל הראגבי, הייתה זו שהגישה תלונה רשמית בנושא ולבסוף זכתה מההפקר, כשעלתה על חשבונה לטורניר. ואן דר ברג ערך את הבכורה שלו במדי ספרד ב-18 בדצמבר 2021 במשחק הראשון במוקדמות מול הולנד (7:52 לספרד) ושותף גם בניצחון במשחק הגומלין באמסטרדם. שני משחקים בלבד. על פניו, שוליים כי הספרדים היו יכולים בשקט להסתדר בלעדיו.
בעקבות המקרה, ספרד ספגה הפסד טכני והורדו לה גם 10 נקודות - מה שהקנה לרומניה את המקום הראשון בבית המוקדם. פורטוגל, שסיימה שנייה, תוכל לזכות גם כן בכרטיס בטורניר ההזדמנות האחרונה באזור האירופי. התאחדות הראגבי הספרדית כבר הודיעה כי תערער על ההחלטה וטענה, בין השאר, כי "דרכונו של ואן דר ברג זויף".

אין צורך בהתנצלות

האמת, מדובר במקרה די מתסכל ולא ברור. הרי הבקשה של ואן דר ברג להשתתף באותם משחקים מול הולנד נשלחה להתאחדות העולמית, והיא הייתה יכולה לבדוק טוב יותר את המקרה. בספרד, כצפוי, המומים. "כולנו בדיכאון", סיפר גויאומה רואט, שגם הוא כלל לא ספרדי, אלא מתאזרח מצרפת. "העפלנו על המגרש וזה מה שצריך בסופו של דבר לקבוע. אם ההתאחדויות השונות לא עשו את עבודתם, אז למה אנחנו צריכים להיענש? ההשלכות הן הרסניות".
4 צפייה בגלריה
נבחרת ספרד בראגבי
נבחרת ספרד בראגבי
"הנזק כבר נעשה". רואט
(צילום: gettyimages)
רומניה, אגב, הכריזה בהודעה רשמית כי "הצדק נעשה". בעוד ההתאחדות הספרדית, כצפוי, קראה לפסק הדין "חמור ביותר". בהצהרה רשמית של ההתאחדות הספרדית נמסר כי "מכיוון שהעונש הקשה הזה הוטל עלינו כתוצאה מזיוף לכאורה של דרכונו של השחקן, נמשיך לבדוק את המקרה ולהביא הוכחות סותרות".
ועכשיו תשמעו סיפור: לא מדובר בפעם הראשונה בה ספרד נזרקת ממונדיאל הראגבי. לפני ארבע שנים, גם כן היא נשלחה הביתה בבושת פנים, אז יחד עם רומניה ופורטוגל בטענה שהשלוש עברו על החוקים ושיתפו גם כן שחקן לא כחוק.
"עבור רבים מאיתנו, שחוו את אותו הדבר לפני ארבע שנים, זו אולי פעם אחרונה שנוכל להגיע לגביע העולם", הוסיף רואט בן ה-39. "הגיל עושה את שלו ולא תהיה לנו עוד הזדמנות. אני מודאג גם מהדור הצעיר, שלא בטוח שירצה לעסוק בזה. אם זה היה קורה פעם אחת, היינו אומרים שאנחנו חובבנים. אבל ביקשנו לפני שיתופו של ואן דר ברג הבהרות מההתאחדות העולמית והיא אישרה לנו לשתף אותו. כנראה שאף אחד לא למד מטעויות העבר".
4 צפייה בגלריה
נבחרת ספרד בראגבי
נבחרת ספרד בראגבי
כבר לא תופיע השנה במונדיאל. נבחרת ספרד
(צילום: gettyimages)
ואן דר ברג, אגב, למי ששואל, על פי התקשורת הספרדית, ניתק את מכשירו הסלולרי ולא ממש זמין בימים האחרונים. "לא דיברתי איתו ועדיף שגם לא אעשה זאת", אמר רואט. "אני לא צריך את ההתנצלות שלו, גם ככה הנזק כבר נעשה. זה יהיה כתם לכל החיים לראגבי הספרדי".

דרום אפריקה תזכה בגביע הרביעי שלה?

אגב, גביע העולם בראגבי ייפתח ב-8 בספטמבר 2023 בצרפת בהשתתפות 20 נבחרות. זו הפעם השלישית שצרפת מארחת את האליפות והראשונה מאז 2007 והיא כמובן אחת המועמדות לזכייה, אבל לא הפייבורטית הגדולה.
4 צפייה בגלריה
נבחרת דרום אפריקה חוגגת עם הגביע
נבחרת דרום אפריקה חוגגת עם הגביע
נבחרת דרום אפריקה חוגגת עם הגביע ב-2019
(צילום: gettyimages)
דרום אפריקה (האלופה המכהנת) ואנגליה (הפיינליסטית האחרונה מ-2019) הן כמובן שתי הנבחרות שאמורות שוב להגיע עד הסוף. כמו כן, אסור לרגע לשכוח את שתי הנבחרות מיבשת אוקיאניה - אוסטרליה וניו זילנד - שם ראגבי הוא דת והרבה יותר מרק ספורט.
האליפות נערכת מאז 1987 (וכל ארבע שנים) וניו זילנד ודרום אפריקה הן שיאניות הזכיות עם שלוש כאלו. אוסטרליה זכתה בעוד שני גביעים ואנגליה הייתה לאירופאית היחידה שהניפה את הגביע - ב-2003.
פורסם לראשונה: 07:14, 01.05.22