אחרי האזרוח של בלם הפועל ב"ש מיגל ויטור לפני מספר חודשים, והבקשה לתעודת תושבות עבור עלי מוחמד ממכבי חיפה, העלו הקבוצות הבכירות של ליגת העל את נושא הגבלת הזרים בכדורגל הישראלי על הפרק בלי שבכלל התכוונו לכך. הבקשות עצמן לא נובעות מזיקתם של השחקנים הזרים למדינה, אלא מהיעדר מציאות בשוק הישראלי שדל בשחקנים מובילים שיכולים לחזק את הקבוצות במפעלים האירופיים.
כמעט בשום מדינה מאלה המשתתפות במפעלים האירופיים אין הגבלת זרים, וגם בבודדות שזה קורה בהן ההגבלה נוגעת רק ליבשות מסוימות. הגיע הזמן לבטל את המגבלה הזו, או לפחות להרחיב את מספר הזרים, כך שקבוצות ליגת העל יוכלו להשתתף בכבוד במפעלים האירופיים ולא ירגישו כנחותות מול היריבות - ובטח לא ירוצו כל שני וחמישי למשרד הפנים.

1 צפייה בגלריה
עלי מוחמד
עלי מוחמד
עלי מוחמד והחברים
(צילום: עוז מועלם)

המגבלה הזו לא יוצרת עדיפות לשחקנים זרים על פני ישראלים, אלא להפך, מחייבת את הקבוצות לבנות את עצמן לפי מה שיש לשוק הישראלי להציע. בימים בהם מספר הלגיונרים רק הולך וגדל, גם אם זה בליגות פחות בכירות כמו אוסטריה וקפריסין, כל שחקן ישראלי הופך למכרה זהב גם אם הוא לא ממש מביא תוצרת. זה פוגם לא רק בקבוצות, אלא גם בשחקנים שעליהם מודבקות תוויות מחיר מוגזמות וגורם להם ללחץ להצליח.
בכל ליגה בעולם הקבוצות הגדולות קונות במחירים מופקעים מהקבוצות הקטנות, אך בישראל המחירים חריגים, בטח בהתחשב בתוצרת. אם בימים בהם אפשר להימכר מקבוצות אמצע כגון אשדוד, ק"ש ומכבי פ"ת ישירות לליגות האירופיות, אין טעם לשחקנים אלה לעבור בקבוצות הגדולות בליגה, מה שמקטין עוד יותר את אפשרויות החיזוק.
מצב זה מעמיד את הקבוצות הגדולות בסוג של אבסורד, וגורם להן לחפש מציאות מתחת לפני השטח - מיהודים מרחבי העולם ועד לנסיונות אזרוח של זרים שמשחקים בארץ כבר מספר שנים, או לפחות מתן מעמד תושב. מגבלת הזרים (דבר שכאמור לא קיים כבר בעולם בו הכדורגל הפך לגלובלי) תוקעת את הקבוצות, ומביאה אותן בעמדת נחיתות לאירופה, משום שהן יכולות לשתף מספר מוגבל של שחקנים זרים ולהסתמך על ישראלים שלא קרעו עדיין זוג נעליים.
אל תטעו, הזרים שמנסים בימים האחרונים להפוך ל"ישראלים" לא עושים זאת כי הם שייכים למדינה, אלא כי הקבוצות מנסות למצוא פתרונות יצירתיים על מנת להתמודד עם השוק הישראלי הדל.
המקטרגים יטענו כי ביטול הגבלת הזרים רק יגדיל את הפערים בין הקבוצות בליגה, אולם דווקא ההפך הוא הנכון: הקבוצות הקטנות יצטרכו להתגמש במחירים או למכור את השחקנים ישירות לאירופה, מה שישאיר את הפערים על כנם. במחיר של שחקן הישראלי אפשר למצוא בשוק העולמי שחקן שיביא פי 2 תועלת. בינתיים, השבוע האחרון צריך להדליק נורה אדומה במינהלת, ויש לבטל את הגבלת הזרים לפני שהעניין יהפוך לבדיחה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.