כמה שנים חיכתה מכבי חיפה לרגע הזה, אותו הרגע בו יש יותר מדי חילוקי דעות בקרב מבקרים, אוהדים ופרשנים בנוגע לזהות הברומטר של הקבוצה השנה. מי הוא זה שעושה את ההבדל? מי השחקן שבלעדיו הקבוצה בצרות ולא נראית אותו הדבר?
בשנה שעברה נטע לביא היה שחקן המריבה הבולט ביותר. השנה יש הטוענים שמדובר בעומר אצילי (לא באמת צריך להסביר למה). אפשר לטעון שבוגדן פלאניץ' הוא התחנה האחרונה ובלעדיו מכבי חיפה מאוד חשופה, ולאחרונה מצטרף לדיון גם מי שמתעלה מעל כולם - עלי מוחמד, אולי העסקה הטובה ביותר שמכבי חיפה יכלה לבצע בשנים האחרונות, בהתחשב בעובדה שבכמעט "כלום כסף", בזכות סכום שהייתה חייבת בית"ר ירושלים על ירדן שועה, חיפה הצליחה להעביר אליה את מי שאמור להיות אולי הרכש היקר בארץ היום. יש כאלו שמגדירים את דולב חזיזה כ"מלך האגף", מדברים על צ'ארון שרי שמראה לכולם שהוא שחקן של מאני טיים, ועושה לחץ של חלוץ מטרה על איתן טיבי ובו בזמן שובר קווי לחץ בחוכמה שהיא מעל הליגה הזאת.

2 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)

ברשימה יש עוד כמה שחקנים, עד שזה נראה כי השנה כל שחקן הוא זה שעושה את ההבדל אצל הירוקים. מצב זה אינו מקרי. במכבי חיפה יש אדם אחד שהוא ללא ספק הראש שגרם לכל זה לקרות, האדם שבעצם עושה את כל ההבדל בין מכבי חיפה של השנים האחרונות לאלופת המדינה שאנו רואים עכשיו – ברק בכר. אותו מאמן שכילד היה נתלה על גדרות ביציע ג' המיתולוגי בקריית אליעזר ומעודד את הקבוצה שלימים תהפוך להיות "הקבוצה שלו".
בתחילת דרכו כשחקן כדורגל, לא מהמבריקים שידעה הליגה שלנו אם להיות כנים, בכר העדיף לפתור בחדר ההלבשה ובאימונים סודוקו מאשר להסתער על הכדור כמו שהוא דורש מחניכיו על הדשא כיום. לימים, לטענת קרוביו, ברק גם הפך להיות שחקן טניס מצוין, ובגדול, כזה שמנצח בכל דבר שתתמודדו מולו.
טאסילו פון דר לאסה אמר פעם ש"שחמט הוא במהותו משחק, בצורתו אמנות, ובביצועו מדע". לאחרונה נראה שבכר נטש את הכל והחל לבנות לעצמו אסטרטגיית שחמט, כזו שלא תחסוך מהיוצרים של "גמביט המלכה" השראה לסדרה נוספת בנושא. המאמן עם הקוצים נראה כאחד שתמיד שומר מהלך מכריע בשרוול. בניצחון על מכבי ת"א הוא ניצל את עייפות הקבוצה של קרסטאיץ', ועלה לשחק עם שלושה חלוצים בעומס התקפי יוצא דופן שפשוט מוטט את הצהובים בעשר דקות של מט מוחלט. הוא עשה זאת גם מול הפועל ת"א השנה, משחק שבו הציב את חוסה רודריגס כמגן ימני, ובכך זכה ליתרון נוסף מהאמצע, דבר שהוביל את הקבוצה של קלינגר דאז לבלבול בסגירות ונפתחו מסדרונות שאיפשרו לירוקים לחדור לעומק.

2 צפייה בגלריה
רוני לוי וברק בכר
רוני לוי וברק בכר
בכר עשה בית ספר לרוני לוי
(איור: ליאו אטלמן)

כדי להמשיך ולהעמיק את טביעת האצבע של בכר במועדון הירוק, ניקח מדגמית את משחקה האחרון של מכבי חיפה מול הפועל באר שבע בטרנר: באר שבע מצטיינת השנה במצבים נייחים (58% משעריה העונהם), בזכייה בכדור בקו שני ובניצול מהיר של מצבי הבקעה, וכמובן במשחק ההגנה שלה (עדיין הקבוצה שספגה הכי מעט בליגה, אחד פחות ממכבי חיפה). במשחק עצמו, חיפה איבדה 9 כדורים לעומת 16 של באר שבע, היו לה 14 חילוצי כדור בחצי ההתקפי לעומת 8 של האדומים, היא התעלתה על באר שבע בכדרורים המוצלחים, בתיקולים המוצלחים ובמאבקי הקרקע, וכל זה בעשרה שחקנים.
מכבי חיפה של השנה עשתה מה שמכבי חיפה של השנים האחרונות הייתה רק חולמת עליו - 6 נקודות מתוך 6 אפשריות רצופות נגד שתי הקבוצות שהמשחקים מולן הכי קשים על הנייר. חיפה מצליחה להשתחרר ממשחק לחץ, מציגה משחק מעבר יוצא דופן גם בנחיתות מספרית, מניעה כדור באופן מבריק וכל זה תוך הפגנת אופי מנטלי אדיר. מלבד רוח הלחימה והמחויבות שהשריש בכר בקבוצה, המאמן המוערך גם מצליח לפגוע ברכש שהוא מביא. לא רק שהם הופכים להיות שחקני המריבה על מי הוא זה שעושה את השינוי, הוא מצליח לשדרג אותם בכמה רמות, עד כדי כתיבת תסריטים לסרטי מוטיבציה לנטפליקס!
מי חשב לפני חצי שנה ששון גולדברג, שהגיע כמגן שמאלי רביעי, יהפוך להיות הבלם הישראלי הטוב בארץ וזימונו לנבחרת ישראל כבר במעטפה בדרך עם הינשוף? אגב, אותו גולדברג הוצב לראשונה כבלם ממש אחרי אותו הפסד לבאר שבע בסיבוב הראשון, ומאז תקע יתד בהגנת הירוקים, ומהווה חלק בלתי נפרד ממשחק ההתקפה שבכר משתית בקבוצה - שמתחיל ממש ממשחק ההגנה הגבוהה שאנו רואים כל שבוע מחדש. פתרונות המט הללו רק לנו מראים לנו למה הוא בדרך להיות המאמן המעוטר ביותר שהיה בארץ בכל הזמנים. נכון שבכר רוצה לכבוש את השיאים של קשטן ושוויצר, אבל נראה שהוא מכוון לשיאים שהם מחוץ לגבולות שידעה ישראל. ואולי גם להביא לנו כמה גביעים בשחמט על הדרך.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.