התקשורת אמנם לא מרבה לדווח על כך, אבל בימים אלו עולם השחמט כמרקחה. שני דברים מסעירים את חובבי משחק החשיבה הוותיק, הראשון הוא הדו-קרב על אליפות העולם בין האלוף המכהן מגנוס קרלסן והטוען לכתר יאן נפומניצ'טצ'י והשני הוא המספר 2,800.
עבור רוב הציבור המספר 2,800 לא אומר שום דבר מיוחד, אבל עבור חובבי השחמט המספר הזה מהווה אבן דרך היסטורית. ביום רביעי האחרון ילד הפלא של השחמט עלירזה פירוזג'ה, יליד איראן המייצג את צרפת, הפך לשחקן הצעיר ביותר בהיסטוריה שמגיע ל-2,800 נקודות במד הכושר, הברומטר שמעיד על יכולות ואיכות השחמט שלו. אפילו קרלסן, האלוף המכהן, לא הגיע בגיל כל כך צעיר לניקוד כה גבוה.
4 צפייה בגלריה
עלירזה פירוזג'ה
עלירזה פירוזג'ה
נער פלא, גאון, פנומן.
(צילום: gettyimages)
סיפורו של פירוזוג'ה מופלא. למרות גילו הצעיר, הוא לא פחות מפנומן, אבל בעיקר גאון. כזה שלמד שחמט על-ידי משחק באינטרנט וב-2015 - כשהיה בן 12 בלבד (!) זכה באליפות איראן. שנה לאחר מכן כבר ייצג את הרפובליקה האיסלאמית באליפות אסיה ונבחר לשחקן המצטיין על לוח מספר 4. בנוסף, השתתף, כשהוא עדיין לא בן 15, בשתי אולימפיאדות שחמט - הטורניר הבינ"ל הנחשב ביותר בענף עבור כל מדינה שמכבדת את עצמה.
טל בראון, חבר נבחרת ישראל בשחמט: "העובדה שהוא רק בן 18 דווקא מועילה למשחק שלו. בגלל הביטחון עצמי המופרז שלו, המשרת אותו נאמנה. הסיבה: ניצחון לצד הפסד, למשל, מתגמל יותר משתי תוצאות תיקו בטווח הארוך. שחקנים עם יותר ניסיון מכילים גם יותר פחד ושיקולים מעבר למציאת המהלך הטוב ביותר בכל רגע נתון".
במרץ 2018, פירוזג'ה קיבל תואר של רב אמן - הדרגה הבכירה ביותר ששחקן שחמט יכול להגיע אליה. לא חלפה שנה והפך לשחקן השני הכי צעיר שמגיע ל-2,700 נקודות במד הכושר. ביום רביעי האחרון, כאמור, כבר נכנס סופית לספרי ההיסטוריה. 2,800 נקודות במד הכושר בגיל 18 ו-5 חודשים, חצי שנה מהיר יותר מקרלסן.
4 צפייה בגלריה
קרלסן
קרלסן
קרלסן (משמאל) ונפומניצ'טצ'י במהלך דו-קרב אליפות העולם, השבוע
(צילום: AP)
"הוא ללא ספק השחקן הצעיר הכי מוכשר שיש לעולם השחמט להציע כיום", מספר טל בראון, חבר נבחרת ישראל. "בוודאי שהוא יכול להפוך לאלוף עולם, אך הדרך עוד ארוכה. יש פער גדול בין התדירות בה הוא מצליח להביס שחקנים מדורגים מתחתיו - מה שהוביל לקפיצה האחרונה בדירוג - לבין יכולתו להחזיק מצב שוויוני ו/או פחות טוב מול לחץ מתמשך מהשחקן הטוב בעולם, למשל".
"העובדה שהוא רק בן 18 דווקא מועילה למשחק שלו", מוסיף בראון. "בגלל הביטחון עצמי המופרז שלו, המשרת אותו נאמנה. הסיבה: ניצחון לצד הפסד, למשל, מתגמל יותר משתי תוצאות תיקו בטווח הארוך. שחקנים עם יותר ניסיון מכילים גם יותר פחד ושיקולים מעבר למציאת המהלך הטוב ביותר בכל רגע נתון".

הלחץ הפליטי גרם לשינוי

אז למה פירוזג'ה לא מייצג את איראן ו"ערק" לפני ביולי האחרון לצרפת? פוליטיקה, אלא מה. אם תרצו "סעיד מולאי של עולם השחמט". בדומה לכל ענף ספורט אחר, גם על השחמטאים האיראנים נאסר להתמודד מול יריבים מישראל. במקרה הטוב מביימים מחלה, במקרה הטוב מודיעים בצער שהם חייבים לפרוש.
4 צפייה בגלריה
עלירזה פירוזג'ה
עלירזה פירוזג'ה
לא רצה להפקיר את משפחתו מאחור. פירוזג'ה
(צילום: gettyimages)
הסנקציות באיראן קשות ואף אחד לא באמת רוצה להפר את ההוראות מבית. פיד"ה - התאחדות השחמט העולמית - כבר הזהירה את איראן ואיימה בסילוקה מכל תחרות בינ"ל שהיא. בתגובה, השלטונות במדינה האיסלאמית טענו שהשחקנים הם אלה שלקחו את ההחלטה בעצמם.
כתוצאה מהלחץ הפוליטי, שחקנים איראנים רבים כבר עזבו את ארצם - וגם פירוזג'ה החליט לעבור עם משפחתו למדינה אחרת. הטריגר: ההחלטה של איראן לא ליטול חלק באליפות העולם ב-2019 ברוסיה, בה גם השתתפה ישראל. עוד לפני כן סירב להתמודד - בשל רצון שלטון האייטאלות - מול נציגים מישראל בשתי תחרויות שונות. "ראיתי אותו במציאות והוא מאוד חביב וביישן", מספר בראון. "למיטב ידיעתי, אינו נוקט עמדה בנושא ישראל, ופשוט מתמקד בספורט".
הסנקציות באיראן קשות ואף אחד לא באמת רוצה להפר את ההוראות מבית. פיד"ה - התאחדות השחמט העולמית - כבר הזהירה את איראן ואיימה בסילוקה מכל תחרות בינ"ל שהיא. בתגובה, השלטונות במדינה האיסלאמית טענו שהשחקנים הם אלה שלקחו את ההחלטה בעצמם.
אולי בשל כך, באליפות העולם בשחמט מהיר ("בליץ") ב-2019 הוא כבר התחרה תחת דגל הפיד"ה וסיים שני, מקום אחד מתחת לקרלסן. פחות משנה לאחר מכן - גם כן תחת דגל התאחדות השחמט העולמית - רשם את הישגו הטוב בקריירה, שוב בשח מהיר, כשגבר על קרלסון בגמר הטורניר הממוחשב "באנטר בליץ". מלבד ים של קומפלמנטים, גרף גם 22 אלף דולר לכיסו. "אני חושב שאנחנו יכולים לצפות מעלירזה אפילו ליותר בעתיד", פירגן לו קרלסן.
צפו בכמה מהמהלכים המבריקים של פירוזג'ה
הוא חוזר, כצפוי, על-ידי לא מעט התאחדויות ובחר בסופו של דבר בצרפת. הוא התגורר בחודשים האחרונים עם משפחתו בשאטורו וביולי הכריזה ההתאחדות הצרפתית כי הטאלנט הצעיר יקבל אזרחות במדינה וייצג אותה.
בראון: "בעולם השחמט אין הרבה הכנסה שמגיעה מאיגודים ברוב מדינות העולם. לכן יש תופעה של הגירה למדינות שונות המציעות שכר מתגמל לכוכבים אשר לא מוערכים במדינה בה גדלו. בהקשר זה, יש לציין לשבח ולהחמיא לבוריס גלפנד שלנו שלא שקל לייצג אף מדינה אחרת על אף מצב ענף השחמט בארץ".
השאלה הבאה שבטח אתם שואלים את עצמכם - האם פירוזג'ה מספיק טוב כדי לזכות בתואר אלוף העולם? אז זהו, שהוא כנראה מוכן. בתחילת החודש שעבר השיג שמונה נקודות מ-11 אפשריות וזכה בטורניר הענק בריגה, שהיקנה לו מקום בין 8 השחמטאים שיאבקו על כרטיס לקרב על הכתר העולמי בשנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
האלוף הצעיר ביותר אי פעם. קספרוב
האלוף הצעיר ביותר אי פעם. קספרוב
האלוף הצעיר ביותר אי פעם. קספרוב
(צילום: gettyimages)
הוא אחד משלושת השחמטאים הצעירים ביותר שרשמו את ציון הדרך הזה בתולדות הענף. קרלסן עשה זאת כבר בגיל 15, בובי פישר האגדי בגיל 15 וחצי. אגב, אלוף העולם הצעיר ביותר אי פעם הוא אגדת השחמט, גארי קספרוב, שהיה בן 22 וחצי כשניצח את אנטולי קרפוב בקרב על התואר ב-1985. קרלסן עשה זאת בגיל 22 ו-11 חודשים. האם פירוזג'ה יוכל להאפיל על שיאם? הזמן יגיד.
פורסם לראשונה: 08:20, 04.12.21