גוד, סייב גארי ליניקר. לא רק מהלינץ' שמתרחש כלפיו על ידי כוחות השמרנים בבריטניה שהצליחו להדיח אותו מתפקידו כמגיש "מאץ' אוף דה דיי" ב-BBC. אבל שאלוהים ישמור גם על גארי ליניקר, שמעמדו הציבורי מעולם לא עצר אותו מלהביע את דעתו על עוולות העולם. להפך, הוא תמיד הבין את גודל ההשפעה שבידיו, את האחריות שעל כתפיו, ומעולם לא התנער מהן.
במה הסתבך ליניקר הפעם? בנושא שבו שומר נפשו ירחק: ההגירה. סואלה ברוורמן, שרת הפנים, העלתה הודעת וידיאו שבה דיברה על הצורך "לעצור את אלו שמנסים לחצות את התעלה בסירות קטנות". ליניקר, עם 8.6 מיליון עוקבים צייץ בתגובה: "אלוהים שבשמיים, זה יותר מנורא".
5 צפייה בגלריה
גארי לינקר
גארי לינקר
ליניקר. השוואה מקוממת, גם בישראל
(צילום: AFP)
"אין לנו הצפה ואנחנו מקבלים הרבה פחות פליטים מאשר רוב המדינות במערב", המשיך ליניקר. "מדובר במדיניות אכזרית בצורה שאי אפשר לכמת אותה והיא מכוונת נגד האנשים הכי פגיעים וחלשים, ובשפה שאינה שונה מהשפה שאותה נקטה גרמניה בשנות השלושים".
ליניקר לא חזר בו מדבריו, הודה לכל התומכים והדגיש כי בריטניה אכן נמצאת רק במקום ה-16 מבין 27 מדינות האיחוד האירופאי בקליטת פליטים. אבל ליניקר חיבר בין נגסאקי (ההגירה) לבין הירושימה (השוואה בין בריטניה לבין גרמניה הנאצית), וההדף מהפצצה הזו התחיל לחזור אליו די מהר. אתמול (שישי) הודיעו ב-BBC כי ליניקר מושעה זמנית ומסרו כי "מעולם לא אמרנו שאסור לליניקר להביע את דעתו, אבל אנחנו לא צריכים לקחת צד בדיונים פוליטיים".
הציוץ שחולל את הסערה
בתוכניות סיכום המחזור ה-27 בפרמייר-ליג ליניקר כבר לא יופיע. חבריו לפאנל, איאן רייט ואלן שירר - כוכבי עבר גדולים גם כן, מיהרו לתמוך בו והודיעו שגם הם לא יופיעו, צעד שמרמז שהסיפור הזה רחוק מלהסתיים.
מדובר בצעד מטורף מבחינת ה-BBC: לא רק שהם מסתכנים בלאבד את הטאלנט הכי חשוב שלהם, שנתיים לפני המכרז על השידורים, אלא שערוץ השידור הציבורי מצטייר בעיני הציבור עצמו כמי שהטיל צנזורה על עיתונאי שלהם, ולא רק צנזורה אלא צנזורה בלחץ פוליטי.
מהעבר השני, עיקרי הטענות של המתנגדים לדבריו התייחסו פחות לתוכן והמהות, ויותר לשפה שבה בחר כדי להעלות את הנושא ובעיקר לעובדה שהוא עובד ציבורי שמקבל את שכרו (1.35 מיליון פאונד) מכספי הציבור, שכוללים הרבה שמרנים.
הוא לא שכיר של הרשת הציבורית אלא מועסק כפרילאנס, אבל הוא עדיין חתום על חוזה העסקה שלפיו הוא מחוייב להתנהג לפי החוקים וסעיפי האתיקה של הערוץ הציבורי, כולל שימוש ברשתות החברתיות, גם מחשבונו הפרטי.
ליניקר: "פתאום מנסים לסתום את הפה כשחופש הדיבור לא מתאים להם. אני עומד מאחורי דבריי. מעולם לא זכיתי לתמיכה גדולה יותר מהציבור"
זו לא ההסתבכות הראשונה של ליניקר בנושא: בשנה שעברה, אחרי ששרת החוץ ליז טראס דרשה שמועדונים בריטיים יחרימו את גמר ליגת האלופות בגלל הפלישה הרוסית לאוקראינה, ליניקר צייץ: "אני תוהה אם השמרנים גם עומדים להחזיר את התרומות שהם קיבלו מנדיבים רוסיים?" באוקטובר, ועדת האתיקה מצאה שהציוץ עבר על תקנון האובייקטיביות של המוסד.

"אכזבה מהרטוריקה"

בריטניה, כמו כל שאר העולם, היא מקום שחצוי לשניים. התגובות, כמובן, לא איחרו להגיע. ראשי ה-BBC (שלא הייתה להם שום בעיה עם הביקורת הקולנית של ליניקר על משחקי קטאר אבל פיתחו פתאום סופר רגישות בקשר לדיון על זכויות אדם בבריטניה) ציינו שהם ידברו עם הטאלנט שלהם. ואז השעו אותו.
5 צפייה בגלריה
סאולה ברוורמן
סאולה ברוורמן
שרת הפנים ברוורמן. נשואה ליהודי
(צילום: Leon Neal, AP)
5 צפייה בגלריה
ליניקר. מודע לכוח שלו
ליניקר. מודע לכוח שלו
ליניקר. מודע לכוח שלו
(צילום: getty images)
התגובה הזו הגיעה אחרי שמשרד התקשורת של ראש הממשלה הביע את אכזבתו מהרטוריקה שאותה נקט ליניקר ומכך ששכח כי יש מיליוני בריטים שעובדים קשים ומממנים את שכרו ולא מסכימים עם דעתו לגבי מדיניות הסירות בתעלה, שם טובעים למוות עשרות פליטים שמנוצלים על ידי כנופיות.
החברים לפאנל רייט ושירר במפגן תמיכה
ליניקר נגד ברוורמן
משרד התקשורת של ראש הממשלה סיים את הודעתו במילים: "אבל אלו אינם דברים שבתחום אחריותנו, אלא באחריות ה-BBC".
"בעלי הוא יהודי, והילדים שלי הם נכדים לאנשים ולדור שנספו בתאי הגזים ככה שכל אנלוגיה כזו מפחיתה מעוצמת הטרגדיה הזו. אני מאוכזבת וחושבת שזה לא אחראי לעשות השוואה בין המדיניות החוקית, ההכרחית ומלאת החמלה שלנו לבין גרמניה של 1930", אמרה השרה סאולה ברוורמן, "אבל על כל דבר שקשור לפיטורים של ליניקר אני לא אגיב, זה עניין שה-BBC צריכה להתעסק בו".
יש לציין שגם ניצולת השואה ג'ואן סלטר יצאה בשבוע שעבר נגד תוכן דבריה של ברוורמן, וטענה שמדובר באותה רטוריקה שבה השתמשו הנאצים כדי לחסל את משפחתה. בתגובה, אמרה ברוורמן כי אינה חוזרת בה מדבריה.
"סבתא שלי ברחה מגרמניה הנאצית ואני חושבת שזה מאכזב וחסר פרופורציות להשוות בין המדיניות של הממשלה הבריטית לבין גרמניה הנאצית", אמרה שרת התרבות לוסי פרייזר, "BBC חייבת לשמור על אובייקטיביות אם היא רוצה לזכות באמון הציבור".
"הילדים שלי הם נכדים לניצולי שואה ואני באמת חושב ומרגיש שמילים כאלו אסור לזרוק אותן לאוויר בצורה כזו קלה", אמר שר ההגירה רוברט ג'נריק, "אני חושב שהמילים שבהן השתמש ליניקר והעובדה שהוא לא מתייחס למקרי המוות בתעלה שמטרידים את הציבור, מראות כמה הוא וכמותו ממש לא קשובים לרצון ולדעה של הציבור".
"במקום לנאום לנו על פוליטיקה ומדיניות", נכתב בפוסט בפייסבוק, "למה שלא ימשיך לקרוא תוצאות כדורגל וירוויח מיליונים מהכסף שאני משלם לו".
5 צפייה בגלריה
כוכב עבר ענק, בטח באנגליה
כוכב עבר ענק, בטח באנגליה
כוכב עבר ענק, בטח באנגליה
(צילום: gettyimages)
"מוזר שאנשים כל כך אכפת להם מחופש הביטוי", צייץ ליניקר ביום חמישי, "פתאום מנסים לסתום את הפה כשחופש הדיבור לא מתאים להם. אני עומד מאחורי דבריי. מעולם לא זכיתי לתמיכה גדולה יותר מהציבור (מלבד הגולים בגביע העולמי). אין לי ספק שלא יהיו כלפיי שום סנקציות לגבי השידור ב-BBC. זה מגוחך".
"גארי ליניקר, שנה חמישית ברציפות, מרוויח את השכר הגבוה ביותר ברשת הציבורית", אמר עובד בכיר ב-BBC ל"טיימס" הלונדוני, "הוא צריך להכריע אם הוא רוצה להיות עובד בכיר ברשת או משפיען בטוויטר. אבל גם לרשת יש בעיה: האישיות של ליניקר עובדת, אבל היא נמצאת בניגוד לרצון של הרשת לאובייקטיביות".

יותר חופש עיתונאי בספורט

ליניקר, 62, היה מבקיע השערים הבולט של אנגליה בשנות השמונים והתשעים, כולל שיא של עשרה שערים בגביע העולמי. הוא נודע לא רק כמבקיע שערים אדיר, אלא גם כשחקן שלא ספג מעולם כרטיס צהוב או אדום, באמירה המפורסמת לפיה "כדורגל משחקים 90 דקות, ובסוף גרמניה מנצחת", ובעובדה שהיה בין הבריטים הבודדים שנדדו בזמנו לשחק בחו"ל.
ליניקר שיחק בספרד וביפן בשלהי הקריירה, ובשתי הארצות הוא למד את השפה על בוריה ואימץ לחלוטין את תרבות המקום. הוא הצטרף לטלוויזיה מיד עם פרישתו ונמצא בתפקידו הנוכחי מאז 1999.
ליניקר האריך את שהותו ב-BBC לחמש שנים נוספות ב-2020, הוא הסכים בהארכה לדרישה לאובייקטיביות בחוקים של החברה, אבל כיוון שליניקר נמצא במחלקת הספורט ולא בחדשות, יש לו יותר חופש עיתונאי לדבר על נושאים בוערים בלי להתחשב באובייקטיביות של דבריו. זו לא הפעם הראשונה שליניקר עושה זאת, וכנראה שגם לא האחרונה.
5 צפייה בגלריה
מחאה בגרמניה נגד המונדיאל בקטאר
מחאה בגרמניה נגד המונדיאל בקטאר
ליניקר הצטרף למחאה נגד המונדיאל בקטאר
(צילום: גטי אימג'ס)
חוץ מהציוצים על רוסיה בשנה שעברה, הוא צייץ את התנגדותו לברקזיט, את מורת רוחו על הזרמת ביוב לים, הוא נשא דברים קשים בשידור הבכורה מקטאר לגבי מצב זכויות האדם במדינה המארחת והיחס שלה לעובדים זרים, נאום שפתח דיון באולפן על היחס של קטאר להומוסקסואלים ולנשים.
כששר החוץ ג'יימס קלברלי כתב שלהט"בים שמגיעים לקטאר צריכים לכבד את המדינה המארחת, ליניקר כתב בתגובה: "למעשה אתם מתבקשים לא להיות הומואים כשאתם בקטאר".
ליניקר הואשם על ידי רבים בשתיקה לגבי משחקי הגביע העולמי ברוסיה ב-2018. "אני חושב שמה שעשיתי שם מקביל להשתתפות שלי בהלבנה של מדיניות על ידי ספורט", אמר ליניקר, "ראינו כבר לפני כן מה פוטין עשה, ואנחנו רואים מה הוא עושה עכשיו". ליניקר שתק אז, שתיקה שגרמה לו כנראה להבין שאסור לו לשתוק שוב לגבי שום עוולה שמתרחשת מול עיניו, בלי קשר למחיר האישי שאותו הוא יכול לספוג. וכבר ספג.
פורסם לראשונה: 07:16, 11.03.23