לא רק יוסי בניון צבר נקודות מהפגנת הכוח מול המאמן הזמני של הנבחרת: מי שעשוי להיות המרוויח הגדול מסערת העזיבה של מרקו בלבול, על רקע האולטימטום שהציב לו המנהל המקצועי החדש, הוא אלון חזן. אחרי שבניון קבע כי השוער דניאל פרץ לא יהיה חלק מהנבחרת הבוגרת, מאמן הצעירה קיבל סגל מלא לקראת שני המשחקים הגורליים מול פולין וגרמניה בקרב על הכרטיס ליורו. מעבר לכך, חזן נותר כעת המועמד הישראלי היחיד לתפקיד המאמן הלאומי הבא, אם לא יימצא זר.
את צהרי יום שישי העביר חזן במגרש הביתי שלו, שם צפה במשחק בין מכבי אשדוד למכבי קביליו יפו בליגה א' – הכי רחוק מהסערה שהתחוללה באותו זמן בכדורגל הישראלי. "אני לא התעקשתי על פרץ", מדגיש חזן בראיון ל"ידיעות אחרונות". "אמרתי שפרץ חשוב לי מאוד ושאשמח אם גם ליאל עבדה יהיה איתנו. בלבול ענה שיישב ויחשוב. אנחנו חברים, הוא התקשר אליי לפני מספר ימים ואמר לי שפרץ נשאר איתו ושאת עבדה אני יכול לקחת לצעירה. אלא שאחרי הגעת יוסי בניון התקבלה החלטה מערכתית בהתאחדות. לא הייתי צד בעניין, אמרתי מראש שכל דבר מקובל עליי".
6 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
אלון חזן. "אני ובלבול חברים"
(צילום: עוז מועלם)
כמי ששיחק ואימן בנבחרת ישראל, מהו סדר החשיבות בין הבוגרת לצעירה? "הבהרתי שההעדפה שלי לקראת שני המשחקים הקרובים של הצעירה היא שפרץ ועבדה יהיו איתנו, לא היה ויכוח ביני לבין בלבול. יצאתי מהתמונה די מהרגע הראשון. בזמנו וילי רוטנשטיינר ביקש לקחת כמה שחקנים מהצעירה, גם במקרה הזה ילה חוס ניהל את העניינים וקיבלתי את זה. מטבע הדברים, ברגע שהנבחרת הבוגרת נמצאת בקמפיין, אז כל מה שמשרת אותה צריך לקרות. עובדה ששחקנים מהצעירה עברו לשחק בבוגרת כשהיה סיכוי לעלות ליורו. כשזה קרה, לא צייצתי. הייתי גאה בכך שהם מייצגים אותנו בבמה הגדולה".
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

"לא התעקשתי על פרץ"

עם יד על הלב, בסיטואציה דומה לזו שהיה בה בלבול, גם אתה היית שוקל לעזוב? "אני לא הייתי עוזב את הנבחרת הבוגרת בסיטואציה כזו. כל דבר אתה יכול להבין או לא להבין, לכל אחד יש מחשבות וגישות משל עצמו".
6 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
עם אנדי הרצוג. "לכל אחד יש מחשבות וגישות משל עצמו"
(צילום: עוז מועלם)
אתה בפוזיציה ברורה. מן הסתם האינטרס שלך הוא קודם כל הצלחת הנבחרת הצעירה. "זה לא אינטרס אישי שלי, אלא של הכדורגל הישראלי, לכן לא רציתי להתעסק בזה. הבנתי שהתקבלה החלטה שפרץ יישאר בצעירה, ופה נגמר הסיפור. לא אמרתי מילה. מבחינתי זו לא הייתה החלטה שמשנה את כללי המשחק. זו גם הסיבה שאמרתי להם שיחליטו מה שיחליטו. רציתי את פרץ, אבל הכל בסדר. עומר ניראון עמד בשער במשחקים האחרונים והייתי גאה ביכולת שלו. כל מאמן רוצה את הטובים ביותר, אבל הבהרתי לכולם שאשן טוב לפני המשחקים אם ניראון יעמוד בסופו של דבר בין הקורות".
מהי מערכת היחסים בינך לבין בלבול? נאמר שלא היה ביניכם קשר רציף לאחרונה. "כשנפרדו מרוטנשטיינר, מרקו ביקש את הזמן כדי לארגן את הצוות שלו. עבר פרק זמן ממושך עד שהוא חזר אליי, כנראה רצה לעשות חושבים עם עצמו. אין בינינו שום מתיחות".
דיברת איתו בימים האחרונים? "התקשרתי אליו בערב שלפני המהומה. אמרתי לו שאני חבר שלו ושאני מציע לו לחשוב בהיגיון. הצעתי לו שיוכיח שהוא ראוי להיות המאמן הלאומי ושלא ייתן לדברים חסרי משמעות לקלקל לו. ההחלטה שלו הפתיעה אותי מאוד".
6 צפייה בגלריה
בלבול
בלבול
"ההחלטה שלו הפתיעה אותי". מרקו בלבול
(צילום: עוז מועלם)
למה? "כי לא חשבתי שהיה צריך להגיע למצב כזה. בלבול קיבל הכרה גדולה לאמן את הנבחרת בשני משחקי ההכנה, ובצדק. הוא ראוי לזה. עקרונות הם דבר חשוב, אבל צריך לדעת מתי להשתמש בהם. יש מנהל מקצועי חדש שקיבל החלטה, אני הייתי מקבל אותה. חבל לי מאוד עליו".
מצד שני, זה שיחק לך לידיים. נותרת המועמד הישראלי היחיד. "אתה באמת חושב שאני מסתכל על זה ככה? זה לא עבר לי אפילו בחוט המחשבה. אני יודע שהאופציה הראשונה היא מאמן זר. אני סומך על בניון, אם הוא ימצא מאמן זר שראוי להצעיד את הכדורגל הישראלי קדימה, אני הראשון שיתמוך בו. אני אומר לך בפה מלא שאני מאושר – הרבה זמן לא אהבתי כדורגל כמו בחודשים האחרונים. זו חוויה אדירה, לכן לא תהיה מבחינתי כל פחיתות כבוד אם ימונה זר".
כמה מחמיא לך שאתה בכלל מוזכר כמועמד? "לא נעלבתי כשלא הזכירו אותי אפילו לדקה כמועמד ואני לא מתרגש או מתלהב כשאני מוזכר עכשיו. לא מתייחס למקומות שאני לא שייך אליהם, אלא מפנטז על הרגעים המאוד גדולים שהכדורגל הישראלי עשוי לחוות בתקופה הקרובה. אם אני עולה ליורו, אני ממשיך עם הצעירה. במקרה כזה, גם אם יציעו לי, אבקש לא לאמן את הנבחרת הבוגרת".
6 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
"אם אעלה ליורו, לא אאמן את הבוגרת"
(צילום: עוז מועלם)
אבל דיברת על מערכת. אם בניון וחוס יגידו לך שיש פה סדר עדיפויות מסוים? "כפי שראית, בניון הוא איש מערכת מסודר שעשה צעד נכון כבר ביום הראשון שלו, ולכן יידע לעשות את הבחירה הנכונה אם נעלה ליורו. אני בטוח שכשדברים עובדים טוב, הוא לא יקלקל או יהרוס".
אתה בשל לתפקיד המאמן הלאומי? "אם אני בשל לאמן את הנבחרת הצעירה, שרוב השחקנים שלה משחקים בקבוצות בוגרות, אז ברור שאני בשל לאמן את הנבחרת הבוגרת".
הדור הנוכחי לא הכי כישרוני, איך הכל התחבר בנבחרת הצעירה? "הרבה זמן לא היו שחקנים עם הרבה כישרון לצד צניעות ומחויבות, ילדים שעובדים בלי אגו. יש לי חיבור לשחקנים שגידלנו אותם מהנערים והנוער. תמיד אמרתי לשחקנים שלי שאין לחץ במקום שבו אנחנו נמצאים, שזה בדיוק המקום שכולם היו רוצים להיות בו, וזו סיטואציה שתיגמר מהר מאוד. זו השנה שאני הכי נהנה בה מאז שאני בכדורגל".
6 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
יוסי בניון. "עשה החלטה נכונה"
(צילום: יובל חן)

"רק שלא נהרוס הכל"

איך מכינים את פרץ, שפתאום כל הכדורגל הישראלי נופל על כתפיו, לקראת שני משחקים קריטיים?
"לא צריך להכין אותו, הוא בוגר, אני מכיר אותו שנים. הרי לפתוח בהרכב הנבחרת הבוגרת בגרמניה זה גם מלחיץ. יש לו תפקיד אחד, לעמוד בשער ולעשות את הכי טוב, אפשר לסמוך עליו. שום דבר לא משפיע עליו, אני לא מוטרד, ואפילו לא מתכוון לקחת אותו לשיחה אישית".
הצעירים לא תמיד מקבלים קרדיט, אבל בנבחרת שלך כולם שחקני הרכב בבוגרים. "אף פעם לא הפסקתי להאמין בשחקנים הישראלים. אני עובד איתם הרבה זמן, ומגיעה מילה טובה לקבוצות שנותנות להם את הבמה. תראה כמה צעירים הפכו לשחקנים מובילים בליגת העל. הצוותים המקצועיים במועדונים עובדים איתם מצוין ואנחנו מרוויחים מהשילוב שלהם".
כמה תתאכזב אם לא תגיעו ליורו בסופו של דבר?
"בסיטואציה שבה אנחנו נמצאים כרגע, ברור שאהיה מאוכזב. אם הייתי מספר למישהו לפני תחילת הקמפיין שנהיה במצב הזה, לאור ההגרלה הקשה שקיבלנו, הוא לא היה מאמין. בית עם גרמניה, שאין מה להרחיב לגביה, עם הונגריה ופולין, שתמיד היו להן נבחרות צעירות מעולות, הוא סופר־קשה. התחלנו טורניר שבו כל המשחקים בפתיחה היו בחוץ, כך שהסיכויים מראש לא היו גבוהים. אסור לנו להרוס את מה שבנינו. נהיה חייבים להוכיח שמקומנו בין 16 הנבחרות הטובות באירופה".
פורסם לראשונה: 10:30, 20.03.22