סינדרלה בליגת העל. שש שנים בלבד ארך מסע הקסם של בני ריינה מרגע הקמתה ועד שהגיעה לליגה הבכירה. עונה אחת בליגה ג', שלוש עונות בליגה ב' ואז דילוג לליגה א', ללאומית ועכשיו לליגת העל.
החותמת הסופית הייתה שלשום עם ניצחון 0:2 על אום אל־פאחם, משערים של ז'וליו סזאר (38) ואמיר עגייב (84), שנתן את האות לחגיגות של כ־3,500 אוהדי ריינה באצטדיון גרין. מספר לא מבוטל בהתחשב בכך שמדובר ביישוב המונה כ־19 אלף תושבים בלבד.
5 צפייה בגלריה
ריף מסיקה ואדהם האדיה
ריף מסיקה ואדהם האדיה
"עשינו משהו שהקבוצה לא הכינה את עצמה אליו". מסיקה והאדיה
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
לפני פתיחת העונה בריינה פינטזו רק על התבססות בליגה, אבל ככל שהעונה התקדמה – ובהצלחה מרובה – נרשמה גם עלייה ברמת הציפיות. לקבוצה היה אחד התקציבים הנמוכים בליגה, כאשר 40 אחוז ממנו מגיעים מכיסו של סעיד בסול, בעלים של חברת בנייה שהקים את הקבוצה לפני שש שנים. את הצד המקצועי הובילו המאמן אדהם האדיה ושחקן העונה בלאומית, ריף מסיקה, שהגיעו לריינה באמצע העונה שעברה והיו שותפים גם לעלייה מליגה א'. לשניים אין חוזה לעונה הבאה וההצעות מגיעות מכל כיוון, אבל הם הבטיחו לשמוע קודם כל מה יש לריינה להציע. פגשנו אותם לראיון זוגי.

"היינו כמו להקת אריות"

האדיה היה בעננים: "התחושות חלומיות, זו גאווה, עשינו משהו שהקבוצה לא הכינה את עצמה אליו. אין לנו את התקציבים המתאימים, נדיר שזה קורה בצורה הזו, זה רגע שיירשם בדפי ההיסטוריה".
5 צפייה בגלריה
אדהם האדיה
אדהם האדיה
"לכולם היה קשה לשחק נגדנו". האדיה
(צילום: עוז מועלם)
גם מסיקה התרגש: "זו עליית ליגה רביעית שלי, אבל הכי מיוחדת. עשינו משהו היסטורי, קבוצה שעולה שלוש ליגות ברצף - לא היה דבר כזה. אני מרגיש אושר עילאי".
מה סוד ההצלחה שלכם? האדיה: "הקבוצתיות. בנינו קבוצה מאוזנת וחזקה, לכולם היה קשה לשחק נגדנו וזה מה שעשה אותנו מיוחדים. עבדנו קשה מאוד, אבל נהנינו באימונים ולא סבלנו לרגע. ראו שאנחנו הקבוצה הכי מאומנת וטקטית, ספגנו הכי פחות שערים עם המשחק הכי מסודר שיש".
5 צפייה בגלריה
ריף מסיקה
ריף מסיקה
"היינו כמו להקת אריות". מסיקה
(צילום: עוז מועלם)
מסיקה: "הגיבוש של חדר ההלבשה, השקט התעשייתי מההנהלה, גם בתקופות לא טובות לא שברו את הכלים. אדהם בין המאמנים היחידים בליגה שבנו את הקבוצה ונשארו עד הסוף. היינו כמו להקת אריות שכל הזמן נלחמת. יש אנשים מיוחדים בריינה וזה מה שעזר לנו לעלות ליגה".
אדהם, זו פסגת הקריירה שלך? "עשיתי את זה בדרך שלי, מליגה א' ללאומית ומהלאומית לליגת העל, אז אני לא חושב שליגת העל זה הטופ. הכל פתוח בכדורגל, הרבה מאמנים ישראלים אימנו בחו"ל וזה אחד החלומות שלי. אם אמשיך להתקדם, אשמח מאוד ואהיה גאה לאמן גם את הנבחרת".
מסיקה מפרגן: "אדהם מאמן צעיר, בן 37, וכל העתיד לפניו. הוא עשה עונה וחצי מדהימות שהסתכמו בשתי עליות היסטוריות. אם הוא ימשיך בדרך שלו, שכוללת יכולת מקצועית אדירה יחד עם אישיות מופלאה, השמיים עבורו הם הגבול".
האדיה: "עשיתי את זה בדרך שלי, מליגה א' ללאומית ומהלאומית לליגת העל, אז אני לא חושב שליגת העל זה הטופ. הכל פתוח בכדורגל, הרבה מאמנים ישראלים אימנו בחו"ל וזה אחד החלומות שלי. אם אמשיך להתקדם, אשמח מאוד ואהיה גאה לאמן גם את הנבחרת"
איך השילוב בין ערבים ליהודים בקבוצה? האדיה: "אנחנו משפחה אחת גדולה. תסתכל על הצוות שלי – אחד נוצרי, אחד דרוזי, אחד מוסלמי – הכל ממקום מקצועי, אין אפליה. אנחנו בני אדם וכולנו גוש אחד. זה כוח במצב שהמדינה נמצאת בו עכשיו. הרבה מעבר לכדורגל, זו דוגמה חינוכית".
מסיקה: "הספורט הוא מתכון לדו-קיום, והוכחנו את זה בריינה. היה חיבור מצוין בין היהודים לערבים, כיבדו אותי מהרגע הראשון ולא הרגשתי שום דבר מיוחד להיות יהודי בקבוצה ערבית".
האדיה העדיף לראות שלוש קבוצות ערביות בליגת העל ובחגיגות העלייה שלשום זכה לחיבוק חם מיו"ר בני־סכנין, מוחמד אבו־יונס, שהגיע לתמוך בריינה. "רציתי שגם כפר־קאסם יעלו, זה היה עושה טוב לחברה הערבית", אמר האדיה, "חשוב שהיא תשתלב במשאבים של המדינה ושיראו את הצד הטוב שלה בעיקר לנוכח ההתרחשויות האחרונות. אבל בשורה התחתונה מי שעולה זה מי שמגיע לו".
5 צפייה בגלריה
בני ריינה
בני ריינה
"אנחנו משפחה אחת גדולה"
(צילום: עוז מועלם)

ארבע עליות והישרדות אחת

מסיקה, או־טו־טו בן 33, הוא ללא ספק גיבור העלייה עם 14 שערים ושבעה בישולים. הקריירה שלו התחילה במחלקת הנוער של מכבי נתניה, ובהמשך הוא נדד בין הרבה תחנות בשלוש הליגות הראשונות. ב־2014 הוא עלה ליגה עם הפועל כפר־סבא, ב־2017 היה חלק מההישארות של הפועל אשקלון בליגת העל, ב־2018 העלה את הפועל אום אל־פאחם לראשונה בתולדותיה ללאומית וגם כבש את שער הניצחון מול מכבי ת"א בגביע המדינה.
מסיקה: "הספורט הוא מתכון לדו-קיום, והוכחנו את זה בריינה. היה חיבור מצוין בין היהודים לערבים, כיבדו אותי מהרגע הראשון ולא הרגשתי שום דבר מיוחד להיות יהודי בקבוצה ערבית"
הקהל מאוהב בך, תוביל את הקבוצה גם בליגת העל? "לא יודע מה יהיה בעונה הבאה. עברנו עונה קשה, מגיע לי שבוע לחגוג ולנוח, ואחר כך אני אשב עם סעיד בסול ונחליט מה הלאה. אין לי חוזה לעונה הבאה".
עזבת בעבר את ליגת העל כדי לקבל שכר גבוה יותר בליגה א'. מה עכשיו? "זה נכון, יש לי אישה ושתי בנות שאני צריך לפרנס. אין ספק שלשחק בליגת העל זה אתגר, אבל גם הצד הכלכלי חשוב לי ולמשפחה".
אתה יכול להיות שחקן מוביל בליגת העל? "אין לי ספק שאם אשאר בריינה אהיה שחקן מרכזי ואוביל אותה גם בליגת העל. אני מסוג השחקנים שמובילים ולא מובלים, אני אוהב להנהיג. יכולת יש לי, ואת זה כולם ראו".
עד מתי תשחק, ומה עוד תרצה להשיג? "בחודש הבא אהיה בן 33, אבל האמת היא שפיזית ומנטלית אני מרגיש בן 27. אני רוצה עוד עונה טובה בליגת העל, עוד שתיים־שלוש עליות ליגה, ואז בעוד ארבע שנים לסיים את הקריירה בטעם מתוק".